بوشهر سومین پایتخت کتاب ایران شد/افزایش ۶۰ درصدی مطالعه کودک و نوجوان در نیشابور

شهر نیشابور پایتخت کتاب ایران در سال گذشته بود و میزان مطالعه کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان در این شهر بیش از ۶۰ درصد افزایش یافت.

بوشهر سومین پایتخت کتاب ایران شدمراسم جشنواره سومین پایتخت کتاب ایران عصر امروز با حضور سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت برگزار شد.

 

سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص دستاوردهای شهر نیشابور گفت: شهر نیشابور پایتخت کتاب ایران در سال گذشته بود و میزان مطالعه کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان در این شهر بیش از ۶۰ درصد افزایش یافت.

در این مراسم علی اصغر سید آبادی دبیر انتخاب پایتخت کتاب و روستاهای دوستدار کتاب در خصوص این جشنواره گفت:, کتاب‌خوانی فعالیتی کم‌هزینه است که روستا و شهر نمی‌شناسد. این فعالیت در بسیاری از روستاها به کتاب محدود, نیست و بسیاری فعالیت‌های دیگر ازجمله فعالیت‌های آموزشی در کتابخانه انجام می‌شد. امسال خوشحالیم تعداد روستاها و آبادی‌های عشایری شرکت‌کننده در طرح روستاهای دوستدار کتاب افزایش یافت.

وی افزود: امسال وقتی اسامی 102 شهر شرکت‌کننده را مشاهده کردیم، با نام شهرهایی مواجه شدیم که نام آْن را نشنیده بودیم. شهرهای کوچک در این طرح به رقابت با کلان‌شهرها پرداختند و حتی پیش افتادند. امسال برای ارزیابی فعالیت های تروبج کتابخوانی در نیشابور از این شهر بازدید کردیم میزان فروش کتاب در نمایشگاه کتاب, شهر نیشابور برابر با میزان مراکز استان ها از جمله زنجان و ارومیه است و به هشت میلیارد و پانصد ریال می رسد. علی‌رغم برگزاری نمایشگاه کتاب, میزان سفارش کتاب از مراکز توزیع در 95 نسبت به 94 افزایش یافت.در این شهر و67 درصد, میزان خرید اثار کودک و نوجوان و در بخش عمومی و بزرگسال 21 درصد افزایش پیدا کرده بود.

دبیر انتخاب پایتخت کتاب ایران و روستاهای دوستدار کتاب در خصوص میزان امانت کتاب از کتابخانه عمومی اظهار داشت:بنابر اعلام کتابخانه های عمومی شهر نیشابور, میزان امانت کتاب از کتابخانه‌های شهر نیشابور نسبت به سال قبل بیش از 25 درصد افزایش یافته است. امسال تصمیم گرفتیم شهری که به عنوان پایتخت کتاب معرفی می شود در نیمه سال ارزیابی شود و امکان پس گرفتن این عنوان از شهر انتخاب شده، وجود دارد.

در ادامه مراسم هادی مسلمی شهردار نیشابور در خصوص فعالیت‌های این شهر به عنوان پایتخت کتاب در سال گذشته گفت: همکاری نهادهای مردمی در زمینه فعالیت‌های ترویج کتابخوانی, عامل انتخاب نیشابور به عنوان پایتخت کتاب ایران در سال گذشته بود. تشکیل انجمن سیمرغ، فعالیت نخستین پارلمان زنان در زمینه کتابخوانی، راه اندازی 30 کتابخانه و کتابخوانی خانواده از دستاوردهای دو سال پیش نیشابور است. اطلاع رسانی در سطح وسیع در سطح دانش اموزی, تبلیغات گسترده در زمینه کتابخوانی, برگزاری بزرگترین میز مطالعه، اجرای طرح کوله پشتی و برگزاری مسابقات «تا سیمرغ» از فعالیت های نیشابور در زمینه کتابخوانی از سال گذشته تاکنون است.

وی افزود: برگزاری جایزه ادبی با عنوان «تا سیمرغ»، حفظ چهل رباعی از خیام از پیش دبستانی تا دوم دبستان، راهپیمایی کتاب، کودک و صلح جهانی، نذر چله کتاب در سطح عمومی، طرح کتاب سبز و برگزاری نمایشگاه ناشران در نیشابور از فعالیت‌های شهر نیشابور در سال گذشته محسوب می‌شود.

در ادامه علیرضا مختارپور, دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: تصور می‌کنم یکی از جلوه‌های امید، تدبیر و هم‌افزایی فرهنگ و موفقیت برای وحدت فرهنگی ملت ما، همین برنامه‌ای است که در این سه سال انجام شد. یک رقابت فوق العاده‌ در زمینه کتابخوانی صورت گرفته و باید اندیشید چگونه می‌توان این شور را کنترل کرد. اگرنمونه‌ای که در نیشابور اتفاق افتاد، در شهرهای دیگر اتفاق بیفتد تصور می‌کنم دیری نمی‌انجامد که کشور ما، کشور کتاب باشد.

برگزیده برگزیدگان دو دوره برگزاری روستاهای دوستدار کتاب، روستای شمسی از استان یزد است. روستای فهلیان از استان فارس، روستای علوی از اصفهان، قباق تپه همدان، سلوش استان کردستان روستای گزیر هرمزگان، رییس‌آباد یزد، درازی از بوشهر، روستای تبر از خراسان شمالی، فرخ‌آباد از البرز، روستاهای دوستدار کتاب هستند, شهر کرد، زرند، کاشان و عوض به عنوان شهر خلاق در ترویج کتابخوانی انتخاب شد. پایتخت کتاب ایران در سال جاری نیز شهر بوشهر است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.