تعرفه های پزشکی هنوز واقعی نشده اند

معاون سازمان نظام پزشکی کشور گفت: بر اساس قانون بیمه همگانی، قیمت ها در تعرفه های نظام پزشکی باید به سمت واقعی شدن می رفت که تا کنون این اتفاق نیفتاده است.

« تعرفه های پزشکی ۹۶ در انتظار جلسه شورای عالی بیمه » موضوع گفتگوی ویژه خبری شنبه ، 14 اسفند ماه شبکه دو سیما بود که محمد جهانگیری معاون سازمان نظام پزشکی کشور و سید مرتضی خاتمی نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی به بحث پیرامون آن پرداختند.

 

در بحث تعرفه های پزشکی، به قانون عمل نشده است

در ابتدای این بحث جهانگیری معاون سازمان نظام پزشکی کشور اظهار داشت: بهترین برون رفت از مسایل از جمله بحث های مربوط به نظام پزشکی و تعرفه های آن عمل به قانون است.

وی افزود: از سال ۷۳ که قانون بیمه همگانی به کمک مردم آمد و بحث تعرفه های پزشکی را مشخص کرد به صراحت قیمت واقعی خدمات را مورد توجه قرار داد.

معاون سازمان نظام پزشکی کشور با بیان اینکه قیمت واقعی خدمت را وزارت بهداشت و وزارت رفاه تعیین می کند و نمایندگان مجلس نیز بر آن نظارت دارند، گفت: قیمت تمام شده در بخش دولتی به علاوه استهلاک مبنای قیمت واقعی قرار می گیرد و در بخش خصوصی نیز قمیت تمام شده خدمت به علاوه استهلاک و سود سرمایه مبنای قیمت واقعی خدمات در نظام پزشکی قرار می گیرد.

وی با تاکید براینکه قانون بیمه همگانی از سال ۷۳ تا به امروز عمل نشده است خاطر نشان ساخت: دغدغه مردم از نحوه پوشش خدمات توسط نظام بیمه ای است که باید پوشش بیمه ها به گونه ای باشد که سهم پرداختی خدمات از جیب مردم کاهش پیدا کند.

مرتضی خاتمی نائب رییس کمیسیون بهداشت مجلس نیز در این رابطه اظهار داشت: برای رفع مناقشات باید ابتدا یکسری مسائل را حل کرد و اولین موضوع این است که نظام کارشناسی، برنامه ریزی مالی، برنامه ریزان بودجه ای کل کشور ، چه دولت و چه مجلس قائل به چه سهمی از بهداشت و درمان در امر سلامت هستند.

وی افزود: یک بحث باز  خدمات نظام پزشکی به بحث ابزار امکانات و تجهیزات بر می گردد که باید تامین شود و بحث دیگر نیز بحث دستمزد است که عمدتا این بحث در کشور مورد مناقشه بوده است و یک عدم توازن در دریافت ها و پرداخت ها در این رابطه داشتیم که ناشی از عدم نظارت و عدم برنامه ریزی صحیح برای مدیریت امور بوده است.

نظام بیمه ای ما به شکل صندوق است نه یک صنعت


نائب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس افزود: قیمت تمام شده خدمت ، منشا ثبات بازار سلامت است و دغدغه خاطر ارایه دهندگان و خریداران خدمت را برطرف می کند که هرچه به سمت واقعی تر شدن قیمت بسته خدمت و تعرفه پیش برویم به نتیجه مطلوب تری دست خواهیم یافت.

وی ادامه داد: در بحث پرداخت ها نیز معتقدیم اگر به شکل فعلی( پرداخت موردی) حرکت کنیم، هیچ گاه به نتیجه نخواهیم رسید و باید کاری کنیم که این قضیه به شکل سرانه ای درآید به این معنی که در بخش سرپایی باید پرداخت موردی را به پرداخت سرانه ای تبدیل کنیم و پرداخت در بخش بستری را باید مبتی بر عملکرد انجام دهیم.


خاتمی خاطر نشان کرد: اگر روزی بتوانیم سهم بالاتری از GTP داشته باشیم خواهیم توانست سهم پرداخت جیب مردم را بیشتر کاهش دهیم اما آنچه که الان اتفاق می افتد این است که نظام بیمه ای ما به شکل صندوق است و نه شکل صنعت. بنابراین نمی تواند دخل و خرج را درست تنظیم کند.

وی افزود: اگر سهم ما از تولید ناخالص ملی کم است، الگوی پرداخت ما نیز ناقص است لذا آن چه که داریم هم نمی توانیم درست هزینه کنیم.

بخش دولتی ما ۱۲ هزار میلیارد تومان از سازمان های بیمه گر طلب دارد


جهانگیری معاون سازمان نظام پزشکی کشور نیز در بخش دیگری از اظهاراتش در خصوص میزان بدهی بیمه ها به سازمان نظام پزشکی گفت: در بخش دولتی تا امروز سازمان های بیمه گر ۱۲ هزار میلیارد تومان در کل کشور بدهی دارند که تنها بخشی از این رقم در تهران هزار و هفتصد میلیارد تومان است که بدهی سازمان های بیمه گر به بخش دانشگاهی است.

وی افزود: در حوزه بخش خصوصی وضع بدتر از بخش دولتی است به طوریکه بیمارستان های خصوصی ما در شهرستان ها که ۹۶ درصد با بیمه های پایه قرارداد دارند طلب خود را حداکثر تا اردیبهشت ماه دریافت کرده اند و ۱۰ تا ۱۲ ماه عقب افتادگی در وصول طلب های خود دارند.
 

با عدم توازن در تعرفه ها روبرو هستیم

خاتمی نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه برنامه با اشاره به اینکه، با عدم توازن در تعرفه ها روبرو هستیم گفت: کتاب ارزش نسبی خدمات در جریان طرح تحول سلامت بازبینی شد.

وی با بیان اینکه، در برخی قسمت ها عقب، در برخی دیگر مناسب و در برخی موارد پیشرفت داشتیم افزود: در جریان اجرای طرح تحول سلامت10 درصد پرداخت از جیب مردم کاهش یافته است لذا، کاهش پرداخت از جیب مردم  امری ضروری است.

ضرورت ترویج گفتمان سلامت در بین مردم


نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه، هنوز جا برای افزایش سهم بهداشت و درمان از درآمدناخالص ملی وجود دارد خاطرنشان کرد: باید به ترویج گفتمان سلامت در بین مردم بپردازیم.

وی با اشاره به آمار فزاینده بیماری های قابل پیشگیری ادامه داد: باید گفتمانی را در کشور به جریان بیندازیم که مردم با سبک و طرز زندگی کردن آشنا شوند.

خاتمی با اشاره به اینکه، تغییر رویکرد در نظام بیمه و پرداخت امری ضروری است اظهار داشت: در امور سرپایی باید نظام سرانه مد نظر گرفته شود.

در برخی مواقع تعرفه ها نامتوازن است


نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه، در برخی مواقع تعرفه ها نامتوازن دیده شده است عنوان کرد:  مجلس شورای اسلامی  در قانون برنامه ششم توسعه در این رابطه اقداماتی انجام داده است. 
 
وی افزود: مجلس در  قانون برنامه ششم توسعه مواد بسیار مترقی و خوبی را لحاظ کرده  که تاثیر آن در بودجه96 ظاهر شده لذا،  دولت مکلف به تغییر ساختار است.

در نظام سلامت ضعف اقتصادی داریم


خاتمی با اشاره به اینکه، در نظام سلامت ضعف اقتصادی داریم خاطرنشان کرد: بخش خصوصی و دولتی باید توان رقابت را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه، باید جلوی هزینه های القایی را بگیریم گفت:  این هزینه ها سبب ایجاد اختلاف طبقاتی در جامعه شده است بنابراین در نظام سلامت نباید نامناسب هزینه کرد. 
 
در برنامه ششم توسعه بیمه اجباری است
نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه، 11 میلیون بیمه شده، رسوب هزینه بالایی برای دولت دارد افزود: بیمه در برنامه ششم توسعه اجباری شده است. 
 
خاتمی با اشاره به اینکه، در شورای عالی بیمه باید به ارائه خدمات ، پزشکان عمومی و خانواده فکر شود گفت: باید متوازن سازی تعرفه ها به جای رشد تعرفه نامگذاری شود. 
 
جهانگیری در ادامه برنامه با اشاره به اینکه، باید به  تعرفه مناطق محروم توجه کرد گفت: 96 درصد خدمات در سرپایی اتفاق می افتد.

معاون سازمان نظام پزشکی کشور با بیان اینکه، سازمان های بیمه گر ، نظام پزشکی، وزارت بهداشت باید همه کنار هم باشند تا مردم نفع ببرند اظهار داشت: خدمات پایین باید رشد مناسبی داشته باشد.

وی افزود:  رفرنس کتاب ارزش نسبی خدمات  برای1384  است لذا باید به روز باشیم تا بتوانیم خدمات مناسب و با کیفیت بالا ارائه داد.

جهانگیری با بیان اینکه، در سالهای90 تا 92 تعرفه بخش خصوصی  افزایش پیدا نکرد اظهار داشت: در سال 95 ،5 درصد دهک های جراحی افزایش یافت.

معاون سازمان نظام پزشکی کشور با بیان اینکه، 11 میلیون نفر بیمه همگانی در کشور به صورت رایگان شدند افزود: بیمه این تعداد در سال 4 هزار میلیارد هزینه در بر دارد این در حالی است که80 درصد آنها استطاعت مالی برای بیمه شدن را نداشتند.

وی با بیان اینکه، اگر پرداخت ها و تعهدات به درستی انجام شود کسری نخواهیم داشت ادامه داد: امروزه در مناطق محروم هزینه حمل و نقل بیماران کاهش یافته است.

معاون سازمان نظام پزشکی کشور با بیان اینکه، در مقایسه با14 کشور اطرافمان ویزیت پزشکان پایین است اظهار داشت: قبل از طرح تحول سلامت37 درصد تعرفه های ناقص از جیب مردم پرداخت می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.