برای عید به هیچ وجه این ماهی های قرمز را نخرید/ روش نگهداری ماهی قرمز خانگی

ماهی قرمز شب عید شادی و آرامش و زیبایی سفره هفت سین را دو چندان می کند لذا توجه به سلامتی آنها در راستای حفظ سلامتی و بهداشت عمومی اهمیت دارد.

محمد حسن الهی کارشناس ماهیان زینتی در خصوص خرید ماهی قرمز سفره هفت سین بیان کرد:مردم باید ماهی قرمز (Gold Fish) سفره هفت سین خود را از آکواریوم فروشی ها و مراکز معتبر نگهداری ماهیان و آبزیان زینتی خریداری کنند.

 

برای عید به هیچ وجه این ماهی های قرمز را نخرید/ روش نگهداری ماهی قرمز خانگی
وی با تاکید بر اینکه افراد باید با دقت کافی ماهی قرمز را خریداری کنند، اظهار داشت: یکی از ویژگی های ماهی های قرمز سالم این است که روی سطح آب شنا نمی کنند و از حباب های سطح آب برای تنفس استفاده نمی کنند، همچنین پوست آن ها شفاف و عاری از هرگونه انگل و خونریزی است و باله هایشان دارای خوردگی نیست.

وی تصریح کرد: شهروندان از خرید ماهی از فروشندگانی که آن‌ها را به‌صورت متراکم و در شرایط نامناسب بهداشتی و زیستی نگهداری می‌کنند خودداری کنند. همچنین باید از خرید ماهیانی که در اطراف دهان یا سطح بدن لکه‌های پنبه مانند دارند، روی سطح بدن آن‌ها زخم یا لکه‌های سفید متمایل به خاکستری یا قرمز مشاهده می‌شود، بدن رنگ‌پریده و لکه لکه شده دارند، لبه باله‌هایشان خورده و ساییده شده، خودداری شود.

این کارشناس ماهیان زینتی با بیان اینکه ماهی های قرمز سالم همراه با ماهی های دیگر و به صورت دسته جمعی شنا می کنند، عنوان کرد: اشخاص باید از نگه داری این ماهی ها در ظروف شیشه ای کوچک خودداری کنند و برای نگهداری آن ها از ظروف دهانه گشاد نسبتا بزرگ استفاده کنند تا امکان برقراری تبادل گازی مناسب وجود داشته باشد و  یک تا سه لیتر آب را برای نگهداری هر ماهی حوض سه سانتی متری اختصاص دهند. 

برای عید به هیچ وجه این ماهی های قرمز را نخرید/ روش نگهداری ماهی قرمز خانگی
الهی تاکید کرد: افراد برای تعویض آب ماهی باید از آب فاقد کلر استفاده کنند و حداقل چهار و برای نتیجه بهتر چهل و هشت ساعت صبر کنند تا کلر آب لوله کشی شهری از آن خارج شود، همچنین به کار بردن توری های دستی کوچک برای جا به جایی ماهی ضروری است.

وی توصیه کرد: اشخاص باید از تماس مستقیم با ماهی اجتناب کنند و در موقع نیاز استفاده از دستکش الزامی است، همچنین افراد باید از رهاسازی ماهی ها در رودخانه ها و منابع آب های طبیعی امتناع کنند و حتما آن ها را در آکواریوم، حوضچه جلوی منزل یا استخر و دریاچه های مستقر در پارک ها نگه داری کنند.

این کارشناس ماهیان زینتی تصریح کرد: از آن جایی که با افزایش دمای اتاق حلالیت اکسیژن در آب کاهش پیدا می کند، بنابراین افراد باید از نگه داری ماهی در مکان های با دمای بالا اجتناب کنند و می توانند برای جلوگیری از بروز مشکل برای ماهی آن را به داخل آکواریوم دارای پمپ هوا انتقال بدهند یا  به مدت چند ساعت تنگ ماهی را در یخچال نگه داری کنند.
 
الهی یادآور شد: افراد باید از غذا دادن زیاد به ماهی قرمز سفره هفت سین پرهیز کنند و به منظور تغذیه آن  حتما از غذاهای مخصوص ماهی موجود در آکواریوم فروشی استفاده کنند و تا حد امکان از دادن نان به ماهی خودداری کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.