چرا میلاد حضرت زهرا (س)، روز زن است؟

فاطمه و مبارکه اسامی حضرت زهرا (س) هستند و ما بقی اسماء، القاب حضرت فاطمه (س) هستند.

حضرت فاطمه زهرا (س) دختر پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) آخرین پیامبر مسلمانان هستند که روز تولد آن حضرت روز زن نام گرفته است، اما در باب خیر و برکت و نام گرفتن ولادت حضرت فاطمه (س) به عنوان روز زن گفت وگویی کرده ایم با محمد جنتی استاد و پژوهشگر دینی که در ادامه می‌خوانید:

 

یکی از القاب حضرت فاطمه‌زهرا (س) مبارکه است یعنی پر خیر وبرکت اگر بخواهیم از این زاویه نگاه کنیم واقعا با برکت هستند، زیرا خانم ۱۸ ساله‌ای که تمام آقازاده‌هایشان از امام حسن (مجتبی) تا امام حسن (عسکری) حدود ۲۶۰ سال امامت کردند یعنی حجت خداوند روی زمین بودند و چه خیر و برکتی بالاتر از این با این همه این بانو حتی بقعه‌ای ندارد، اما چنان برکتی دارند که تمام آقازاده‌هایشان امامت کردند و الان بعد از گذشت هزارسال و حتی بیشترهنوز یکی از آقازاده‌هایشان حی و زنده هستند و این برکت است و آقا زاده ایشان حضرت مهدی (عج) الان ۱۱۸۲ ساله است و دو ماه دیگر تولدشان است که ۱۱۸۳ ساله می‌شوند و هنوز هم بین ما زندگی می‌کنند.

از دیگر از برکات حضرت مبارکه نسل سادات است که می‌گویند ما بچه‌های فاطمه‌ایم، یکی دیگر از آقازاده‌های ایشان امام حسین (ع) هستند که در عالم اسلام اسطوره شدند و پس از قرن‌ها هنوز رکورد می‌زنند و مشتاقان ایشان از ایران و سایر کشور‌ها حتی با منصب‌های گوناگون اعم از ارامنه، کاتولیک‌ها، پروتستان در روز اربعین به زیارت ایشان می‌آیند.

 در برکت حضرت مبارکه همین بس که فخرالانبیا هم دستان ایشان را می‌بوسد و در وصف او می‌گوید (من بوی بهشت را از فاطمه استشمام می‌کنم.)

روزی حضرت رسول فرمود: بهترین چیز‌ها در دین من جمع شده است و در این مورد مثال هم زدند، بهترین پیغمبر، خیرالانبیا در دین اسلام است و آن کسی نیست جز پدر تو‌ای فاطمه (و هو ابوک) وای فاطمه تو کسی هستی که پدرش خیر‌الانبیاست و بعد فرمود: خیرالاوصیا هم در دین ما وجود دارد که او حضرت علی مرتضی (ع) همسر تو است (و هو بعلک) و بهترین جوانان در دیدن اسلام هستند (الحسن و الحسین سید شباب اهل الجنه) و آن‌ها چه کسانی هستند آن‌ها همان فرزندان تو حسن و حسین هستند.

 اما قرآن چند چیز را مبارک خطاب می‌کند که ما برای تبرک به ۴ مورد اشاره می‌کنیم:


باران (فارسلنا من السماء ماء مبارکا) 

باران بر زمین می‌بارد و به جامعه طراوت می‌بخشد، به بیابان‌های می‌بارد و هندوانه‌ها و طالبی و میوه‌ها را می‌رویاند. همین طور دغا زیر باران مستجاب می‌شود.

شهر مکه

بیابانی بی آب و علفی که الان میلیون‌ها زائر در منا و عرفات به خود می‌بیند.

قرآن

قرآن هم خود متبرک است که در مراسم عقد و ازدواج و سوگند خوردن روئسای جمهور و در شروع مراسم و بسیازی از مکان‌ها به عنوان تبرک قرائت می‌شود.


شب لیله القدر

(لیله القدر خیر من الف. شهر)
در وصف این شب می‌گویند اگر کسی در ۸۲ سالگی این شب را درک کند ثواب ۸۲ سال عبادت را دارد.
ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم که مبارک است.

امام صادق (ع) می‌فرمایند: مادرم زهرا حقیقت شب قدر است که در واقع مبارک در مبارکه در مبارک است.

چرا روز ولادت ایشان روز زن یا مادر نامیده می‌شود؟

از باب مادر بهترین مادر و از باب زن و همسر نمونه بارز بهترین همسر است چرا که وقتی ایشان از حضرت علی می‌پرسند آیا از من راضی هستی یا نه علی (ع) گفت، ۹ سال با هم زندگی کردیم و نشد یکبار از من خواسته‌ای داشته باشی و حضرت زهرا می‌فرمایند از پدرم شنیده‌ام که نکند از همسرت خواسته‌ای داشته باشی که او نتواند آن را بر آورده کند که نه در دنیا عاقبت بخیر می‌شوی نه در آخرت و سپس به امیر المومنین می‌گویند اگر از من رضایت دارید دست هایت را رو به آسمان بالا ببر و بگو من فاطمه را هلال می‌کنم.

علی (ع) می‌فرمایند: لطف تو یک لحظه از من دریغ نشد و تو حتی یک لحظه از من خواسته‌ای نداشتی.
 
آیا خانمی که ۹ سال از همسر خود هیچ خواسته‌ای ندارد نمی‌تواند الگوی زنان عالم باشد پس ارزش‌های حضرت فاطمه زهرا (س) بسیار بیشتر است از صحبت هایی که ما می‌کنیم و شاید نامگذاری روز زن در روز میلاد آن حضرت کار بسیار شایسته‌ای باشد و شخضیت او می‌تواند الگوی مناسبی برای زنان عالم باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.