سخت‌گیری در مصرف بیت‌المال

همواره امام علی (ع)به فرماندارلن و کارگزاران خود در شهرهای مختلف سفارش می کرد که بیت المال را مواظبت کنند.

سخت‌گیری در مصرف بیت‌المالامام علی (ع)در نامه 43 کتاب شریف نهج البلاغه به یکی از فرمانداران خود در سرزمین فارس در مورد استفاده نابجا از بیت المال می فرماید: از تو خبرى به من رسیده که اگر چنان کرده باشى ، خداى خود را به خشم آورده‌اى و امام خود را غضبناک کرده اى . تو غنایم جنگى مسلمانان را که به نیروى نیزه ها و اسبانشان گرد آمده است و بر سر آنها خون‌ها ریخته شده به جماعتى از عربهاى قوم خود ، که تو را برگزیده‌اند ، بخشیده‌اى .

 

امام در ادامه می‌فرماید:سوگند به کسى که دانه را شکافته و جانداران را آفریده ، اگر این سخن راست باشد ، از ارج خود در نزد من فرو کاسته اى و کفه اعتبار خود را سبک کرده اى . پس حقیقت پروردگارت را سهل نظاره نکن و خوار مدان و دنیایت را به نابودى دینت آباد مگردان . که در زمره زیانکارترین مردم در روز رستاخیز خواهى بود . 

 همچنین امام در کلامی نصیحت‎گونه به فرماندار خود می فرماید:بدان ، که مسلمانانى که در نزد تو هستند ، یا در نزد ما هستند ، سهمشان از این غنیمت برابر است . براى گرفتن سهم خود نزد من مى آیند و چون بگیرند ، باز مى‌گردند.

بارها امام علی (ع)در خطبه‌ها و نامه‌های گوناگون نهج البلاغه محافظت از بیت المال را یکی از اصلی ترین کارهای مسئولان حکومتی دانسته اند و حتی نزدیکان امام نیز حق برداشت از اموال عمومی را نداشتند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.