استانداردهای دوگانه؛ حامیان تروریسم هم‌سنگران خود را متهم می‌کنند!

راشاتودی در گزارشی به استانداردهای دوگانه‌ای که به شرایط کنونی قطر و عربستان منجر شده، پرداخت.

استانداردهای دوگانه؛ حامیان تروریسم هم‌سنگران خود را متهم می‌کنند
راشاتودی نوشت: عربستان سعودی که نقش فعالی در گسترش تفکرات افراطی دارد و تروریسم را تغذیه می‌کند، دوحه را به حمایت از تروریسم محکوم می‌کند. تحلیلگران سیاسی در مصاحبه با راشاتودی می‌گویند چنین اظهاراتی نتیجه‌ی استانداردهای دوگانه‌ای است که ما با آن زندگی می‌کنیم.

 

روابط دیپلماتیک عربستان، مصر، بحرین و امارات با قطر قطع شده است و حتی عربستان و بحرین مرزهایشان با این کشور را بسته‌اند. این کشورهای عربی، دوحه را به حمایت از تروریسم و دخالت در امور داخلی کشورهای عرب محکوم می‌کنند.

راشاتودی از «مروه عثمان» تحلیلگر امور خاورمیانه پرسید چه چیزی پشت این اتهامات است و چرا در حال حاضر نمایان می‌شوند؟

مروه عثمان در پاسخ می‌گوید: «این اتهامات از سال 2011 نمایان شدند. اما به نظر من در حال حاضر حامیان تروریسم هم سنگرهای خودشان را که از تروریسم حمایت می‌کنند به پشتیبانی از این جنبش افراطی متهم می‌کنند. شاید این جمله به نظر یک شوخی بیاید، اما این شوخی نیست. این موضوع برای تمام منطقه خطرناک و چالش برانگیز است. ما تقریباً 3 ماه پیش متوجه تنش میان عربستان و قطر شدیم. در آن زمان گروه‌های وابسته به این دو کشور جنگ با یکدیگر را در سوریه آغاز کردند. این نخستین اقدامی بود که به درگیری لفظی میان دو کشور منجر و تا به امروز کشیده شد. اما این تنش‌ها در سال 2011 آغاز شده است. از آن زمان این کشورها به انتقاد از یکدیگر پرداختند و هرکدام سعی کردند کنترل منطقه «MENA» یا منا (شمال آفریقا و خاورمیانه) را به دست بگیرند. پیشینه ی تنش‌های عربستان و قطر به دهه‌ی 50 برمی‌گردد که عربستان از گروه اخوان المسلمین حمایت کرد».

عربستان همواره به تغذیه‌ی تروریست‌ها در کنار قطر متهم شده است. وب‌سایت ویکی‌لیکس نیز یکی از ایمیل‌های هیلاری کلینتون –وزیرخارجه اسبق آمریکا- به تاریخ سال 2014 را منتشر کرد که در آن آمده است ریاض و دوحه از گروه تروریستی داعش حمایت می‌کنند.

مروه عثمان در ادامه گفت: «باید به شواهد دیگری نیز توجه کنیم. برای مثال روز گذشته انگلیس از پخش یک گزارش درباره‌ی تروریسم ممانعت به عمل آورد زیرا عربستان در این گزارش به عنوان حامی تروریسم در خاورمیانه و مناطق دیگر معرفی شده بود. این فقط یکی از شواهد موجود است که نشان می‌دهد آنها در تلاشند دوحه را به عنوان تنها حامی تروریسم تصویر کنند؛ اما این موضوع درست نیست».

«علی ریزک»، کارشناس امور خاورمیانه مشاجره‌های کنونی را مثالی از استانداردهای دوگانه می‌داند. او در این خصوص گفت: «عربستان سعودی بسیار بیشتر از قطر در تغذیه و گسترش تفکرات افراطی و تروریسم دست داشته است و اثبات شده عربستان پشت تفکرات وهابی است».

ریزک همچنین می‌گوید قطر حامی اظهارات «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بر علیه ایران که در نشست عربستان بیان شد، نیست. قطر از دامن زدن به تنش‌های فرقه‌ای نیز خودداری می‌کند.

ریزک در این خصوص افزود: «قطر خیلی به آنچه در زمان حضور دونالد ترامپ در عربستان بیان شد مشتاق نبود. در این نشست پادشاه عربستان لحنی ستیزه‌جویانه نسبت به ایران داشت. یکی از مهمترین دلایل مشتاق نبودن قطر به شنیدن لحن ضد ایرانی در این نشست میدان گازی مشترکش با این کشور است. قطر زمانی که تنش‌های منطقه ای رخ می‌دهد بسیار حسابگرانه عمل می‌کند و تمایلی به بالا گرفتن تنش‌های فرقه‌ای ندارد».

ریزک می‌گوید قطع روابط کشورهای مذکور با قطر در این سطح گسترده بی سابقه بوده است و احتمالاً دولت ترامپ از چنین اتفاقی خشنود است.

ریزک در ادامه با اشاره به اظهارات ترامپ در ریاض می‌گوید: «اگر به یاد داشته باشید ترامپ در سخنرانی خود در ریاض حماس را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد و قطر با حماس روابط نزدیکی دارد. به طوریکه رئیس دفتر سیاسی حماس در قطر زندگی می‌کند. واشنگتن با هر دو کشور قطر و عربستان روابط محکمی دارد. به طوریکه یکی از پایگاه‌های نظامی آمریکا با 11 هزار پرسنل نظامی در قطر واقع شده است.

«سعید صادق»، استاد دانشگاه آمریکا نیز در این خصوص می‌گوید این شرایط برای واشنگتن پیچیده است. البته از آنجاییکه روابط آمریکا با کشورهای عرب بسیار نزدیک است، تغییراتی که در سیاست‌های قطر یا عربستان ایجاد می‌شود تأثیر چندانی روی پایگاه نظامی آن در قطر ندارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.