عوارض و علائم بیماری تیروئید را بشناسید

ابتلا به بیماری تیروئید به دلایل مختلف رخ می‌دهد و می‌تواند بر سلامت بدن اثر منفی بگذارد و عدم رسیدگی به موقع و درمان آن می‌تواند برای فرد خطرناک باشد.

عوارض و علائم بیماری تیروئید را بشناسید بیماری دیابت به دو حالت کم کار و پر کار وجود دارد. این بیماری می‌تواند به طور مادرزادی و از بدو تولد در بدن افراد وجود داشته باشد یا به تدریج و به دلیل فقر غذایی و رژیم غذایی نامناسب و مواردی از این دست ایجاد شود.

 

بیماری تیروئید در صورت تاخیر در شناسایی و درمان، بزرگ شدن غده و بسته شدن راه تنفسی، افزایش ترشح هورمون می‌تواند فرد را با مشکلانت تنفسی، برهم ریختن سطح هورمون‌های بدن، احساس خواب آلودگی، بروز کما و حتی خطر مرگ مواجه کند.

کارشناسان به والدین توصیه می‌کنند بلافاصله پس از تولد غربالگری تیروئید را انجام دهند تا در صورت ابتلای کودک به یکی از اشکال این بیماری اقدامات درمانی هر چه سریعتر انجام شود تا از آسیب‌های ناشی از عملکرد اشتباه این غده جلوگیری شود.

مشکلات تیروئیدی بویژه تیروئید کم کار (Underactive Thyroid) در افراد می‌توان سبب افسردگی، بزرگ شدن گواتر، ناباروری، مشکلات دوران بارداری از جمله مسمومیت حاملگی، سقط جنین، زایمان زودرس و نیز کاهش وزن نوزاد بدو تولد شود.

یکی از عوارض بسیار نادر ابتلا به تیروئید کم کار، Myxedema است که در آن به دلیل کم کاری این غده فعالیت ارگان‌های اصلی بدن بسیار محدود شده فرد دچار اغما و کما می‌شود، البته خوشبختانه این عارضه بسیار نادر است و با انجام مراقبت‌های درمانی از ایجاد آن جلوگیری می‌شود.

از جمله دیگر عوارض کم کاری تیروئید می‌توان افزایش وزن و یبوست را نام برد که همگی می‌تواند برای سلامت بدن مضر باشند.

به طورکلی کم کاری یا پرکاری تیروئید می‌تواند سبب مشکلات سلامتی خاصی، چون موارد زیر شود و کارشناسان براین اساس توصیه می‌کنند افراد به طور منظم تست خون انجام دهند و با تجویز پزشک عکسبرداری از غده تیروئید انجام دهند تا وضعیت عملکرد این عضو حیاتی بدن توسط متخصصان بررسی شود.
تیروئید هاشیموتو:
این نوع خاص از بیماری تیروئید از دسته بیماری‌های خود ایمنی است و بدن در این شرایط نوعی آنتی بادی تولید می‌کند که سبب از بین رفتن بافت غده تیروئید می‌شود.

بیماری Graves:
در اثر نوعی اختلال غده تیروئید بزرگ می‌شود که در نتیجه ترشح بیش از حد هورمون تیروکسین است. این بیماری نیز در دسته اختلالات خودایمنی است.

تیروئیدیت:
این نوعی وضعیت التهابی است که در غده تیروئید رخ می‌دهد و با تولید هورمون و ورود آن به جریان خون وضعیت خطرناک برای سلامتی بدن رخ می‌دهد.

این وضعیت التهابی پس از زایمان و بارداری نیز می‌تواند رخ دهد.

کمبود ید نیز یکی از دلایل بروز مشکلات تیروئید است، همچنین مصرف بیش از حد سویا، ذرت، کلم، کلم بروکلی و بروکسل و خوراکی هایی از این دست نیز با وجود خاصیت بالای سلامتی برای بدن می‌توانند برای غده تیروئید مضرباشند وافراد را با تشدید بیماری مواجه کنند.

همچنین عدم کنترل بیماری تیروئید می‌تواند منجر به بروز کیست تخمدان در زنان، ریزش مو، شکنندگی ناخن‌ها و پیری پوست شود.

در برخی موارد نادر نیز تیروئید می‌تواند سرطانی شود.
منبع: healthguides
 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.