اردوغان: به هیچ وجه اجازه تشکیل دولتی دیگر در سوریه را نخواهیم داد

رئیس جمهوری ترکیه گفت اجازه تاسیس دولتی دیگر در شمال سوریه و در جنوب مرزهای خود را به هیچ گروهی نخواهد داد.
 رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه بار دیگر گفت که کشور و دولتش اجازه تاسیس دولتی دیگر در شمال سوریه و در جنوب مرزهای خود را به هیچ گروهی نخواهد داد.

 

اردوغان که روز جمعه در اجتماع مردم جیلان پینار در استان شانلی اورفا در جنوب ترکیه و در نزدیکی مرزهای سوریه سخن می گفت، افزود: حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) و یگان‌های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) در شمال سوریه به دنبال هرچه هستند، بدانند که پشتیبان آنها هر که می خواهد باشد، دولت و ارتش ترکیه با تمام توان خود به هیچ وجه اجازه تشکیل یک دولت در شمال سوریه را نخواهد داد.
 
وی بیان کرد: ما این موضوع را چند بار به دولت آمریکا و سایر دولت ها گوشزد کرده و اعلام کرده ایم که در صورت حمایت از موضوع تشکیل دولت محلی در شمال سوریه، وضعیت فرق خواهد کرد و ترکیه کشورهای حامی را مانند کشورهای پشتیبان تروریسم قلمداد خواهد کرد.
 
وی ادامه داد: مخالفت ترکیه با این موضوع همچنان ادامه خواهد داشت و آنکارا همه اوضاع را به دقت رصد می کند.
 
قبل از آغاز عملیات آزادسازی شهر رقه سوریه از دست داعش توسط نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین المللی ضد داعش با همراهی عناصر حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) و یگان‌های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ)، ترکیه اعلام کرد که در این عملیات مشارکت نخواهد کرد چرا که این دو گروه، تشکیلات تروریستی و شاخه سوری پ.ک.ک هستند.
 
ترکیه همچنین اعلام کرده است که اگر از شمال سوریه تجاوزی به خاک ترکیه صورت گیرد، بلادرنگ و بدون پرس و جو در خصوص ماهیت و حضور هر نیرویی در طرف مقابل، اقدام متقابل خواهد کرد و همانند عملیات سپر فرات، با این تعرضات احتمالی نیز برخورد خواهد شد.
 
ارسال تسلیحات از سوی دولت آمریکا به این دو گروه کُردی در شمال سوریه در ماه های گذشته، موجب بروز تنش بین آمریکا و ترکیه شده و روابط دو طرف را تا آستانه بحران سوق داده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.