شناسایی و انهدام 100 تیم تروریستی در طول 3 سال گذشته

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور گفت: بیش از 100 تیم تروریستی که در 3 سال اخیر قصد عملیات در داخل کشور را داشتند، خنثی شدند.

شناسایی و انهدام 100 تیم تروریستی در طول 3 سال گذشته حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در حاشیه نشست معاونین سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری‌های سراسر کشور با حضور در جمع خبرنگاران در تشریح جزئیات این نشست اظهار داشت: خروجی نشست معاونان امنیتی سیاسی استانداری‌ها درباره موضوع مشارکت مردم در توسعه امنیت بود.

 

وی افزود:‌ مقام معظم رهبری سال گذشته در دیدار با فرماندهان انتظامی به این موضوع تأکید داشتند که مشارکت مردم باید در معقوله امنیت فراهم شود بر این اساس طرحی تهیه کردیم که به تصویب شورای امنیت کشور رسید.

ذوالفقاری ادامه داد: زمینه‌های مشارکت مردم درباره توسعه تکنولوژی و توسعه واحدهای انتظامی همچنین همکاری در اجرای قوانین و اطلاع رسانی به نیروی انتظامی مورد بررسی قرارگرفت و طرح مورد نظر تهیه و ابلاغ شد.

معاون امنیتی وزیر کشور گفت: زمینه‌های دیگری برای افزایش مشارکت مردم در توسعه امنیت کشورمان وجود دارد که در حادثه تروریستی تهران شاهد آن بودیم، در جریان این اتفاق و حتی پس از آن موارد مشکوک از سوی مردم گزارش شد و با توجه به همین گزارش‌ها نتایج قابل قبولی به دست آمد به هرحال اگر برای تأمین امنیت کشور به مردم آموزش داده شود قطعا آثار و نتایج موثری به دنبال خواهد شد.

وی با اشاره به موضوع کولبری در نقاط مرزی کشورمان بیان داشت: از سال 87 مسئله رسیدگی به وضعیت مرزنشینان مورد توجه قرار گرفت تا بتوان در مبنای آن فضای تبادل کالا در مناطق مرزی را شکل داد و به معیشت مرزنشینان کمک کرد.

ذوالفقاری ادامه داد: بر این اساس در چهار استان کشورمان از جمله کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی و سیستان و بلوچستان این مهم مورد توجه قرار گرفت اما پس از آن شرایط برای فعالیت کولبرها به گونه‌ای شد که برای دستگاه‌های اقتصادی گمرک‌ها ستاد مبارزه با کالای قاچاق مشکلاتی به وجود آمد زیرا کولبری از ابتدا برای اقدام خاصی در نظر گرفته شده بود اما رفته رفته فعالیت آنها به نحوی شکل گرفت که کولبران به عناصری تبدیل شدند که می‌خواستند برای افرادی خاص از برخی مسیرها کالا وارد کنند و حقوق گمرکی نپردازند.

معاون امنیتی وزیر کشور ادامه داد: در دولت دهم ابلاغیه‌های مختلفی برای جلوگیری از فعالیت کولبران صادر و مقرر شد، مسیر فعالیت کولبرهایی که کالای قاچاق وارد می‌کنند بسته شود و در اقدامی دیگر مقرر شد کولبرها ساماندهی شوند تا به این شکل آسیبی به تولید داخلی وارد نشود.

ایجاد 15معبر کولبری

وی اضافه کرد: طرح ساماندهی کولبران تهیه شده و پس از بررسی‌های صورت گرفته نهایتا در هفته گذشته با توافق وزارت کشور گمرک ستاد مبارزه با قاچاق کالا و وزارت صنعت در نهایت نتایجی حاصل شد و به تصویب دولت هم رسید.

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: براساس توافق صورت گرفته 15معبر کولبری ایجاد خواهد شد، شش معبر در استان سیستان و بلوچستان و سه معبر هم برای استان‌های کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی در نظر گرفته شده است بر این اساس مطابق نوع کالا و نظارت وزارت صنعت تا سقف 900 میلیارد تومان معافیت برای مرزنشینان در نظر گرفته شده است.

معاون امنیتی وزیر کشور بیان داشت: کالاهای پیش بینی شده با تولیدات داخلی و ملی در تضاد نبود و امیدوارم با رعایت مرزنشینان به این قوانین فعالیت قانونی آ‌نها استمرار پیدا کند.

ذوالفقاری در بخشی از سخنان خود درباره تدابیر وزارت کشور برای برگزاری راهپیمایی اربعین و جلوگیری از ورود تروریست‌ها به کشور خاطرنشان کرد: از اوایل سال 93 و از زمان فعالیت گروه تروریستی داعش با یک جریان تروریستی مواجه شدیم. از آن زمان تاکنون این جریان‌های تروریستی تلاش زیادی کردند تا ایران را به ناامنی بکشانند.

معاون امنیتی وزیر کشور ادامه داد: خوشبختانه بیش از 100 تیم تروریستی که در سه سال گذشته قصد انجام عملیات در کشور را داشتند خنثی کردیم اما یک گروه از آنها توانستند از موانع اطلاعاتی ما عبور کنند و در تهران عملیات انجام دهند، بعد از حادثه تروریستی در تهران اقدامات گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف انجام دادیم و عناصری که با تروریست‌ها ارتباط داشتند را مورد هدف قرار دادیم.

طرح جدید حفاظت از اماکن در شورای امنیت تصویب شد

وی اضافه کرد: در کنار این اقدامات انجام شده توانستیم عملیات‌های دیگری انجام دهیم زیرا برخی گروه‌ها قصد داشتند اقدامات تروریستی در کشورمان انجام دهند با این حال در برخی از مناطق غربی کشور چندین تیم که بعد از حادثه تروریستی تهران قصد انجام عملیات داشتند مورد شناسایی قرار گرفتند؛ همچنین در کنار این اقدام‌ها حفاظت از تأسیسات و اماکن کشور را مورد بازنگری قرار دادیم بنابراین طرحی در این زمینه تهیه شده و هفته گذشته در شورای امنیت کشور به تصویب رسید همچنین این طرح به شورای عالی امنیت ملی ارسال شده تا به سرعت در مجلس شورای اسلامی هم بررسی شود.

ذوالفقاری متذکر شد:‌ در این طرح حفاظت از اماکن طبقه‌بندی شده و به جز مراکز دولتی آنچه مربط به مباحث اساسی کشور است در این طرح گنجانده شد.

معاون امنیتی وزیر کشور افزود: در سال 93 طرح خنثی‌سازی اقدامات تروریستی را ابلاغ کردیم و با توجه به اینکه جریان تکفیری در عراق و سوریه ضربه خورده و در حال متلاشی شدن است عناصر این جریان به دنبال انجام اقدامات ایذایی در منطقه خصوصا عراق، ترکیه و ایران هستند.

وی بیان داشت: ما به عملکرد گروه‌های تکفیری در منطقه توجه داریم و معاونان سیاسی و امنیتی استانداری‌ها را توجیه می‌کنیم و برای همه دستگاه‌ها هم در این زمینه مصوبه ابلاغی خواهیم داشت، طرح خنثی‌سازی اقدامات گروه‌های تروریستی و اصلاحیه‌ای در سال 93 انجام می‌شود همچنین هفته گذشته هم مقامات ترکیه برای همکاری در این زمینه به ایران آمدند که خوشبختانه توافقاتی با آنها داشتیم.

ذوالفقاری از حضور هیئت عراقی در ایران برای بررسی مباحث مربوط به راهپیمایی اربعین خبر داد و اظهار داشت: گفتگوهایی با هیئت عراقی انجام شده و به دنبال آن هستیم که مرز خسروی را برای تردد زائران در مراسم اربعین فعال کنیم تا گروهی از زائران بتوانند از این مسیر به عتبات مشرف شوند.

معاون امنیتی وزیر کشور ادامه داد:‌ امنیت زائران در خاک عراق برای ما بسیار حائز اهمیت است البته دولت عراق در این زمینه آمادگی خود را اعلام کرده و تأمین امنیت زائران را پذیرفتند.

وی درباره سازماندهی اتباع خارجی در کشور تصریح کرد: اتباع خارجی در داخل کشورمان به صورت مجاز و غیرمجاز حضور دارد برای گروه‌های غیرمجاز اقدامات بسیاری انجام داده‌ایم و راهکارهای مختلفی را برای ساماندهی حضور آنها در نظر داریم که البته یکی از این راهکارها کنترل مرزهای کشور است.

ذوالفقاری تصریح کرد: در تلاشیم با همکاری ستاد کل، سپاه، مرزبانی ناجا و سایر مسئولان ذیربط مناطق مرزی را تحت پوشش و کنترل قرار دهیم تا از ورود گروه‌های غیرمجاز به کشور جلوگیری کنیم چرا که هر مقدار از ورود افراد غیرمجاز به کشور جلوگیری می‌شود به همان تعداد وارد کشور می‌شود.

معاون امنیتی وزیر کشور گفت: در اقدامی دیگر قرار است تسهیلاتی در نظر بگیریم تا افرادی که قصد ورود به کشور دارند هزینه‌های مورد نظر برای ورود قانونی آنها را کاهش دهیم براین اساس با تعویض کارت‌های ورود و خروج آنها تردد آنها را قانونی می‌کنیم.

وی افزود: با مسئولیت وزارت کار با کارفرمایان متخلف برخورد می‌شود اما متأسفانه این موضوع هنوز در کشور ما حل نشده به هرحال براساس قانون استفاده از افراد غیرمجاز خارجی برای اشتغال ممنوع است ما نیز به دنبال تشدید این موضوع هستیم تا کارفرمایان متخلف را به دادگاه معرفی کنیم.

ذوالفقاری با تأکید بر اینکه به دنبال قانون تشدید مجازات قاچاق انسان هستیم، متذکر شد: امیدواریم مجلس در اسرع وقت این موضوع را بررسی کند چرا که حقیقتا مجازات‌های گذشته در این زمینه کارایی لازم را نداشته است.

معاون امنیتی وزیر کشور ادامه داد: در حال حاضر ثبت مشخصات افراد غیرمجاز را در دستور کار قرار دادیم و 550 هزار نفر توانستند مشخصات خود را ثبت کنند البته این موضوع به منزله آن است که بتوانیم افراد غیرمجاز را در ایران شناسایی کنیم.

وی یادآور شد: در ماه رمضان با هیئت افغان که به ایران سفر کرد توافقاتی داشتیم و مقرر شد اتباع غیرمجاز در ایران مشخصات خود را ثبت کنند تا با هماهنگی افغانستان برای آنها گذرنامه صادر شود و به این شکل آنها رفت و آمد قانونی داشته باشند.

در تلاشیم رفت و آمدهای افراد غیرمجاز را در کشور قانونمند کنیم

ذوالفقاری خاطرنشان کرد:‌ در تلاشیم رفت و آمدهای افراد غیرمجاز را در داخل کشور قانونمند کنیم همچنین درمورد پناهندگانی که به صورت قانونی در کشورمان حضور دارند بسته‌ای تشویقی در نظر گرفته شده که براساس آن اتباع خارجی می‌توانند در صورت تمایل به افغانستان بازگردند.

معاون امنیتی وزیر کشور ادامه داد: در جلسه اخیر با هیئت افغان تأکید کردیم که دولت افغانستان بسته تشویقی خود را عملیاتی کند تا افرادی که بیش از سه دهه در ایران هستند بتوانند به کشور خود بازگردند.

وی با اشاره به موضوع تأمین امنیت مرزهای کشور اظهار داشت: خوشبختانه اقدامات اساسی طی سال‌های گذشته صورت گرفته و توانستیم مناطقی که تحت کنترل ما نبودند را تحت کنترل قرار دهیم اما با این حال تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

ذوالفقاری متذکر شد: در سال جاری 188 میلیارد تومان برای تأمین امنیت مرزها تصویب کردیم و امیدواریم که تخصیص آن به زودی انجام شود، همچنین براساس آخرین گزارش‌های ارائه شده قرار است 30 میلیارد تومان اعتبار سال جاری در روزهای آینده تخصیص پیدا کند.

معاون امنیتی وزیر کشور یادآور شد: تمام اقدامات خلاف قانون و تحرکات جزئی مرزها به وزارت خارجه ابلاغ می‌شود و این وزارتخانه بر اساس قوانین و مقررات اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

وی گفت: دولت پاکستان قول داده که نیروهای نظامی خود را در مرزهای مشترک ما مستقر کند با این حال تصور می‌کنم اگر این نیروهای نظامی در مرز مشترک ما با پاکستان مستقر شوند قاچاق مواد مخدر و انسان کاهش می‌یابد.

ذوالفقاری ادامه داد: مواد مخدر تولید شده در افغانستان از طریق مرزهای شرقی وارد کشورمان می‌شود همچنین روزانه 1500 مهاجر غیرقانونی از مرزهای افغانستان و پاکستان وارد ایران می‌شوند بنابراین از دولت پاکستان انتظار می‌رود کنترل بیشتری بر مرزهای مشترک اعمال کند.

معاون امنیتی وزیر کشور با اشاره به برقراری امنیت مراسم تحلیف ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: کلیه پیش‌بینی‌های انتظامی امنیتی و ترافیکی صورت گرفته و در کمیسیون حفاظت وزارت کشور تقسیم کار انجام شده است.

تأمین امنیت مراسم تحلیف بر عهده قرارگاه ثارالله است

وی ادامه داد: مسئولیت کلی تأمین امنیت مراسم تحلیف بر عهده قرارگاه ثارالله در تهران است همچنین وظایف وزارت اطلاعات، سپاه، پدافند هوایی و نیروی انتظامی مشخص شده و امروز بعدازظهر هم در جلسه شورای امنیت نشستی تشکیل می‌شود تا جوانب مختلف این مراسم سنجیده شود.

ذوالفقاری یادآور شد: سطح افرادی که در مراسم تحلیف حضور دارند بالاست و ما نیز به همین دلیل سطح امنیت مجلس را به سطح حیاتی ارتقا داده‌ایم.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.