ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان ایران و قطر چه تأثیری بر بحران سوریه خواهد داشت؟

تارنمای رسانه‌ای المانیتور در گزارشی، به بررسی تأثیرات بهبود روابط میان تهران و دوحه بر کاهش بحران سوریه پرداخت.

ازسرگیری روابط ایران-قطر چه تأثیری بر بحران سوریه خواهد داشت؟ پایگاه اینترنتی المانیتور در مطلبی نوشت ایران و قطر قصد دارند روابط خود را در همه زمینه‌ها بهبود بخشند. تصمیم قطر برای بازگرداندن سفیر خود به تهران ممکن است به افزایش قدرت ایران در سوریه بینجامد و همچنین باعث محو شدن بیش از پیش مرزبندی میان (کشورهای) شیعه و سنی درباره موضوعات مورد اختلاف (در منطقه خاورمیانه) شود.

 

در ادامه گزارش آمده است باعث شگفتی نیست که تصمیم قطر برای تقویت روابط دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران باعث تشدید بحران بوجودآمده میان کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس شده است. انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات، این تصمیم قطر را شرم‌آور خواند.

نگارنده مطلب در ادامه می‌افزاید: تصمیم قطر آمریکا را نیز غافلگیر کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به پرسش خبرنگاران در این باره گفت: احتمالاً موضوعاتی در عرصه دیپلماتیک در جریان است که ما از آن آگاهی نداریم و یا اینکه نمی‌توانیم در حال حاضر، درباره‌اش صحبت کنیم ... من نمی‌خواهم آن را ارزیابی کنم و بگویم که آیا (بهبود روابط میان ایران و قطر) خوب است یا بد. اما در کل، ما نگران وضع این مناقشه (بحران میان قطر و 4 کشور عربی) هستیم و به طور شفاف پیام‌های خود را منتقل می‌کنیم.

این گزارش می‌افزاید: با ازسرگیری روابط (دیپلماتیک) میان تهران و دوحه، ایران اکنون دومین کشور سنی را شبکه منطقه‌ای خود افزوده است. تماس تلفنی میان محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و همتای قطری‌اش، شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، کمتر از دو هفته پس از سفر سرلشگر محمدحسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، به آنکارا، پایتخت ترکیه، صورت می‌گیرد.

در ادامه گزارش آمده است قطر نیز همانند ترکیه با حمایت از گروه‌های مخالف سوریه، یکی از بازیگران اصلی در این کشور بوده است ... تهران و قطر ممکن است درباره آینده سوریه اختلاف‌نظر داشته باشند، اما دست کم باید گفتگوهای میان قدرت‌های منطقه را در صورتی که هدف آن‌ها حمایت از پیشرفت‌های حاصل‌شده پس از همکاری‌های میان آمریکا-روسیه درباره دمشق و مذاکرات آستانه -که به کاهش تنش‌ها در سوریه کمک کرده است– باشد، به فال نیک گرفت.

در این گزارش همچنین آمده است: بدون شک بحران یمن نیز یکی از محورهای گفتگوهای دوجانبه آتی میان ایران و قطر خواهد بود. مذاکرات تهران و دوحه درباره صنعا چندان باعث خشنودی عربستان سعودی که در هفته‌های اخیر، با تحقیقات و انتقادات فزاینده بین‌المللی درباره حملات هوایی به یمن مواجه است، نخواهد شد. تاکنون، در این حملات ده‌ها غیرنظامی یمنی کشته شده‌اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.