25 کشته و 455 بازداشتی در آشوب‌های اخیر/ گزارشی از تاثیر رادیو اکتیو در فوت مرحوم هاشمی نداشتیم

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در حال حاضر 55 نفر از اغتشاشگران در تهران و 455 نفر دیگر نیز در کل کشور در بازداشت به سر می‌برند.

یکصد و بیست و سومین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه آغاز شدحجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه در یکصد و بیست و سومین نشست خبری خود با اصحاب رسانه که امروز(یکشنبه) برگزار شد، اظهار کرد: در چنین روزهایی بود که پهلوی دوم از کشور فرار کرد و هنوز صدای انقلابی مردم(دیو چو بیرون رود فرشته در آید) در گوشمان هست.


وی افزود: در چند هفته اخیر حمایت آمریکا از اغتشاشگران را شاهد بودیم که سعی در به هم ریختن اوضاع داخلی کشور داشتند و تصور می‌کردند می‌توانند از موج اعتراضات مردم استفاده کنند و عواملی را عجیر کردند تا باعث ناامنی شوند و عده‌ای هم کشته شوند که این حوادث کینه توزی آمریکا را نشان داد و مشخص شد که این کشورها از هر امکاناتی برای ضربه زدن به نظام استفاده می‌کنند که یکی از این ابزارها فضای مجازی بود.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: مردم هوشیاری خود را نشان دادند و حرکت خود را از اغتشاشگران جدا کردند و با حضور در راهپیمایی‌ها نشان دادند که همراه و پشت نظام هستند و انزجار خود را از آمریکا نمایان کردند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: آمریکا اوج بی‌حیایی‌های خود را در چند روز اخیر نشان داد و تعدادی از مسئولان کشور را از جمله رئیس قوه قضاییه را تحریم کرد، اما نمی‌داند که مردم کشور ما آنقدر از آمریکا متنفر هستند و اگر شخصی از طرف آمریکا تحریم شود، این مسئله را یک نقطه عطف در پرونده خود می‌داند و حتی خوشحال هم می‌شود.

وی افزود: در اغتشاشات اخیر نقش دشمن روشن شد و نیروهای امنیتی به دنبال عوامل هستند و افرادی که آگاهانه با دشمن همکاری می‌کردند مجازات می‌شوند، اما افرادی با دشمن همکاری نداشتند، از همان روز اول به نیروهای امنیتی تذکر داده شد که با این افراد کاری نداشته باشند زیرا این افراد کسی را زخمی نکردند و پرچمی آتش نزدند و به جایی خسارت وارد نکردند و اگر هم در جریان اعترضات دستگیر شدند، به زندان نروند و برای آن‌ها سابقه کیفری ثبت نشود.

سخنگوی قوه قضاییه گفت:به نیروهای امنیتی، انتظامی و دادستان‌ها تاکید شد که افراد دستگیر شده سریع پالایش شوند و جوان‌ها و افراد بی‌گناه قبل از معرفی به دادسرا آزاد شوند که در دو مرحله تعداد کثیری آزاد شدند، اما تعدادی از افراد بودند که با اعلام وزارت اطلاعات به عنوان لیدر اغتشاشات دستگیر شدند که برای 622 نفر در کل کشور قرار بازداشت موقت صادر شد که از این تعداد هم افرادی آزاد شدند و تا امروز ظهر در تهران فقط 55 نفر بازداشت هستند و در کل کشور تا دیروز 455 نفر بازداشت بودند.

2 نفر از دستگیرشدگان که معتاد بودند، در تهران و اراک خودکشی کردند

وی گفت: یک نفر از بازداشت شدگان در کلانتری اراک خودکشی کرد که معتاد بود و مقداری مواد به همراه داشت و برای او پرونده تشکیل شده است. فردی هم در روزهای اغتشاشات تهران دستگیر شد و در زندان اوین خودکشی کرد که معتاد و سابقه دار بود و 21 سال سن داشت و دانشجو هم نبود و برای این فرد هم پرونده تشکیل شده است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت:به جز این دو مورد دیگر هیچ شخصی خودکشی نکرده است و در این اغتشاشات تعداد 25 نفر از مردم در خیابان‌ها در کل کشور کشته شدند که این افراد با تیر نیروهای نظامی کشته نشده‌اند و از پشت سر تیر خورده‌اند و موارد مشکوک است و برای هر یک از فوتی‌ها یک پرونده تشکیل شده است، البته دو نفر از این کشته‌ها مربوط به سقوط ماشین آتش نشانی به روی خودروی یک پدر و پسر است.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای افزود: به دادستان ها تاکید شده است که افراد بی گناه سریع آزاد شوند، اما اگر فردی کسی را کشته باشد حتما مجازات می شود و اگر دانشجویی هم در اغتشاشات دستگیر شده باشد و گناهکار باشد مجازات می شود. پس بهتر است فضاسازی نشود و اگر فردی دانشجو و به هر دلیلی مجرم باشد و بازداشت شده باشد مجازات می شود، اما تمهیداتی فراهم شده که دانشجویان بازداشتی بتوانند در امتحانات خود شرکت کنند.

وی گفت: در بین بازداشتی‌ها هیچ خارجی وجود ندارد و فقط یک فرد دو تابعیتی بازداشت شده است و مشخص شد که در اغتشاشات با دوربین خود مشغول فیلمبرداری بوده است.

مسائل اقتصادی و موسسات مالی محورهای اصلی اعتراض‌های اخیر

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که برخی از مسئولان کشور اعتراضات را به مسائل اقتصادی نسبت می‌دهند، اما رئیس جمهور اعتراضات را غیر از مسائل اقتصادی می‌داند، گفت: در هفته‌های اخیر اعتراضاتی در جلوی مجلس، قوه قضاییه برگزار شد و محوریت این اعتراضات بیشتر بر روی مسائل اقتصادی به ویژه موسسات مالی بود، اما مردم می‌توانند نسبت به مسائل غیر اقتصادی هم اعتراض کنند، اما باید در چهار چوب قانون باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون پرونده‌ای مبنی بر تاثیر مواد رادیواکتیو در فوت آیت الله هاشمی رفسنجانی در قوه قضاییه تشکیل شده است یا خیر؟، گفت: خیر در این خصوص گزارشی به قوه قضاییه نرسیده است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: افرادی که خارج از کشور در اغتشاشات اخیر به عنوان لیدر کار می‌کردند و به اعتراضات دامن می‌زدند با کمک پلیس اینترپل شناسایی شدند و برای آن‌ها پرونده تشکیل شده است.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای افزود: اتهام افرادی که در اغتشاشات اخیر دستگیر شده اند، اخلال در امنیت عمومی است و به همه افراد بازداشتی تفهیم اتهام شده است.

وی در پاسخ به این سوال که در زمان فوت آیت الله هاشمی رفسنجانی فیلمی منتشر شده که مربوط به آرشیو صدا و سیما بود و این فیلم در شبکه های خارج از کشور نیز منتشر شده است، آیا پرونده ای برای خروج فیلم ها از آرشیو صدا و سیما تشکیل می شود؟، گفت: فیلم‌هایی از جلسات مجلس، شورای نگهبان و خبرگان ضبط می‌شود، اما انتشار این فیلم‌ها حاکی از این نیست که حتما از آرشیو صدا و سیما بیرون آمده باشند و اگر فیملی هم منشتر شود، حتما پیگیری می شود اما در این مورد اخیر هیچ گزارشی ارسال نشده است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در اغتشاشات اخیر ردپای دولت اخیر مطرح شده، آیا پرونده‌ای در این مورد تشکیل شده است یا خیر؟، گفت: جریانی که ایجاد شده هنوز تمام نشده است و تحقیقات با استفاده از اسناد و مدارک انجام می شود و تحقیقات با بازجویی از افراد دستگیر شده، تکمیل می شود. همیشه در این جریان ها احتمالاتی مطرح می شود که باید حتما تحقیق شود تا ببینیم در نهایت چه چیزی به اثبات می رسد. گاهی دشمن با تابلوی گروه خاصی وارد میدان می شود، اما در حال حاضر بنده هیچ احتمالی را نه رد و نه تایید می‌کنیم و باید ببینیم تحقیقات به کجا می رسد.

خاوری 2 ماه فرصت دارد که به حکم دادگاه اعتراض کند

حجت الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای در رابطه با آخرین وضعیت خاوری و بازگشت او، گفت: کارهای زیادی برای دستگیری و استرداد خاوری با کمک پلیس اینترپل انجام شده و از طریق کانال‌های مختلف برای تعقیب خاوری کارهای زیادی انجام شده است که فعلا نتیجه ای نداشته و هنوز از طرف خاوری به حکم دادگاه اعتراضی نشده و چون خاوری در خارج از کشور است، 2 ماه فرصت اعتراض به حکم را دارد.

وی در پاسخ به این سوال که توکلی در مورد مشکلات موسسات مالی و اعتباری از پای کار بودن مسئولان دولت‌های قبلی صحبت کرده است، آیا از این افراد تحقیق می شود و این اشخاص به دادگاه احضار می شوند یا خیر؟، گفت: گزارشی در این خصوص ارسال شده است، اما در مورد احضار آن‌ها اطلاع ندارم، اما وزارت تعاون سابق که به این تعاونی‌های مالی مجوز داده است امروز باید پاسخگو باشد و خیلی از اعتراضات اخیر هم به دلیل این موسسات مالی است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: موضوع موسسا ت مالی در سه قوه مطرح شده و از هر قوه یک نماینده معرفی شده است که هر هفته جلسه دارند و رئیس بانک ملی هم به جد موضوع را پیگیری می‌کند و در هفته اخیر هم کارگروهی تشکیل شده است تا بر روی کارها و اجرای تصمیمات کمیته سه نفره سه قوه نظارت کند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای گفت: از وزارت اطلاعات برای شناسایی اموال مسئولان اصلی موسسات مالی درخواست کمک شده است تا اموال مدیران و بستگان نزدیک آن‌ها شناسایی شود و در بانک مرکزی هم یک خط اعتباری ایجاد شده تا اموال شناسایی شده به آن وارد شود و از این طریق به سپرده گذران پرداخت  شود.

وی در پاسخ به این سوال که معاون دادستان کل کشور گفته است ما قبلا به وزارت ارتباطات در مورد کانال‌های تلگرامی تذکر داده بودیم، آیا در این مورد پرونده‌ای تشکیل شده است یا خیر؟، گفت: ما اعتقاد داریم که باید از فناوری‌های نوین از جمله پیام رسان‌ها استفاده مفید شود، اما این حرف به این معنی نیست که نباید بر روی این پیام رسان‌های خارجی نظارت شود، چنانکه هیچ کشوری اجازه نمی دهد که یک پیام رسان خارجی فضای مجازی کشورش را احاطه کند و امروز همه اعتقاد دارند که این فضای مجازی فسادهای زیادی دارد و خیلی از موادمخدر و تخلفات از طریق این فضا انجام می‌شود و آیا نباید بر روی آن نظارت شود. در همان ابتدا شورای عالی نظارت بر فضای مجازی اعلام کرد که بر روی پیام رسان ها نظارت می‌کند و ما هم پذیرفتیم.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: همان موقع قوه قضاییه به شورای عالی نظارت بر فضای مجازی نامه نوشت که اگر کاری انجام نشود و جلوی فساد را نگیرد خودش وارد کار می شود که وزارت ارتباطات اعلام کرد که فرصت سه ماهه بدهید و ما قبول کردیم اما این فرصت شش ماه و بعد یک سال شد و هنوز هم افرادی در دولت قبل و هم در دولت حاضر می‌گویند می شود کارهایی انجام شود که بدون فیلتر کردن پیام رسان ها جلوی مفاسد را گرفت و اگر ثابت شود می توانستند کاری انجام دهند که جلوی مفاسد فضای مجازی را بگیرند و تا امروز انجام نشده باشد، حتما افراد تحت تعقیب قرار می گیرند و کار قوه قضاییه در حال حاضر همین است که این موضوع را بررسی کند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سوال که در اغتشاشات اخیر صحبت از ردپای خانواده صدام و عربستان سعودی زده شد، آیا این مطلب ثابت شده است یا خیر؟، گفت: هنوز افرادی به عنوان سرشاخه هستند که هنوز دستگیر نشدند.

وی گفت: افرادی هم شناسایی شدند که سلطنت طلب هستند و حامی مالی آن‌ها کشورهای منطقه هستند.

قوه قضاییه ملزم به اجرای قانون است

سخنگوی قوه قضاییه در مورد رفع فیلتر تلگرام گفت: ما هر قانونی که صادر شود ملزم به اجرای آن هستیم و اگر شورای عالی امنیت ملی و یا مجلس مصوبه ای صادر کنند، ما ملزم به اجرای آن هستیم حتی اگر مخالف آن باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در مورد آخرین وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: هنوز هیچ گزارشی از مجلس به قوه قضاییه ارسال نشده است و پرونده به دادگاه نرفته است و از بیش از 80 نفر سوال شده و مشکل عمده این پرونده، کارشناسی اموال است.

وی در پاسخ به این سوال که امروز شهردار تهران گفته در زمان انتخابات سوء استفاده‌هایی شده است که بخشی از آن هنوز بازپرداخت نشده است، آیا سوء استفاده از اموال بیت المال جرم نیست؟، گفت: سوء استفاده از بیت المال جرم است و اگر گزارشی به قوه قضاییه برسد حتما پیگیری می شود.

هنوز کیفرخواستی برای پرونده حسین فریدون صادر نشده است

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص پرونده حسین فریدون گفت: این پرونده در حال رسیدگی است و چند متهم دارد و تقریبا به میزان بدهی اموال شناسایی و به بانک معرفی شده است، اما هنوز برای این پرونده کیفرخواست صادر نشده است.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سوال که در اغتشاشات اخیر هر مسئولی از جریان‌های خاصی نام برد، اما در نهایت چه شخصی باید موضوع را کاملا روشن کند؟، گفت: ممکن است هر جریانی در اغتشاشات به گونه ای دست داشته باشد و هر مسئولی در حوزه کاری خود یک جریان را معرفی می‌کند و ضرورتی وجود ندارد که فقط یک نفر اخبار اغتشاشات را اعلام کند و هر دستگاهی بر حسب مسئولیت خود باید وارد کار شود و نمی توان تا زمانی که همه مسائل روشن نشده، اخبار را منتشر کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تعیین یک مکان برای برگزاری تجمعات مناسب است یا خیر؟، گفت: ما در قانون هیچ چیزی کم نداریم و شاید یک راه مدیریت تجمعات تعیین یک مکان خاص باشد، اما این حرف به این معنی نیست که در مکان جدید جرمی رخ ندهد اما از اخلال در نظم عمومی جلوگیری می کند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: ما در قانون چیزی کم نداریم و اگر به قوانین درست عمل شود، مشکلی پیش نمی‌آید.

حجت الاسلام و المسملین محسنی اژه‌ای در مورد تاسیس مدارس غیر انتفاعی در هر مکانی و محله ای و اینکه وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است که در مورد تاسیس مدارس غیر انتفاعی هیچ قانونی وجود ندارد، گفت: اینکه گفته می شود هیچ قانونی وجود ندارد، درست نیست و اگر کسری قانون داشته باشیم وزارت آموزش و پرورش می‌تواند به مجلس لایحه ارسال کند، البته مجوز تاسیس مدارس غیر انتفاعی را آموزش و پرورش صادر می کند و تا زمانی که جرمی رخ ندهد، قوه قضاییه اجازه دخالت ندارد.

سخنگوی قوه قضاییه در مورد تحقیقات از لیدرهای اغتشاشات گفت: هنوز تحقیقات به پایان نرسیده و برخی افراد اقرار به جرایم خود از جمله ارتباط با نفاق و سلطنت طلبان کرده اند، اما هنوز کیفر خواستی برای شخصی صادر نشده است.

ارائه گزارش اموال تمام مسئولان دولت فعلی به غیر از 4 نفر به قوه قضاییه

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سوال که آیا تمام مسئولان اموال خود را به قوه قضاییه اعلام کرده اند یا خیر؟، گفت: تمام افرادی که مشمول اصل 142 هستند اموال خود را قبل و بعد از سمت خود به قوه قضاییه ارسال می کنند و در دولت دوازدهم به غیر از 4 نفر همه گزارش اموال خود را به قوه قضاییه ارسال کرده اند و برای این 4 نفر هم دوباره نامه ارسال شده است.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه دو ماه از خبر بازداشت برادر معاون رئیس جمهور می‌گذرد، آخرین وضعیت پرونده این شخص در چه مرحله ای است؟، گفت: این فرد در بازداشت به سر می‌برد و تحت نظر است و همچنین تحت نظر ماموران کار می‌کند و امضای یک سری اسناد با نظارت ماموران در حال انجام است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که آیا دستگاه قضایی، امنیتی و نظامی اغتشاشات اخیر را پیش بینی کرده بودند یا خیر؟، گفت: ما احتمال این مسائل را می‌دادیم، البته نه با این حجم و  زمان، بلکه پیش بینی می‌کردیم در حجم کمتر و زمان دیرتری باشد. به همین دلیل در جلسات خود با دادستان ها تذکر داده بودیم و وقوع اغتشاش در اواخر بهمن و ابتدای اسفندماه را پیش بینی کرده بودیم.

وی در رابطه با خارج شدن نام خاوری از لیست اینترپل گفت: اموالی از خاوری در حد محکومیتش شناسایی نشده است و تا امروز که اسم خاوری در لیست اینترپل بود، کشور کانادا در استرداد این فرد کاری انجام نداده است.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این سوال که عاصمه جهانگیر گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران گفته باید اغتشاشات ایران سریع رسیدگی شود، پاسخ شما چیست؟، گفت: با صراحت می‌گویم که بیخود کرده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.