
تغییر
باور رضایت به حداقلها به باور تلاش برای رسیدن به حداکثرها مجموع
آموزشهای دین اسلام به ما این را میفهماند که در مسیر رشد و تکامل به کم
قانع نباشیم.
دین
اسلام در بحث بین دنیا و آخرت، انسان را برای به دست آوردن آخرت تشویق
میکند و وقتی بحث بهشت و مراتب آن است، تشویق میکند به دستیابی به مراتب و
طبقات بالای بهشت و در نهایت بحث قرب و رضوان الهی را مطرح میکند.
این
نشان از آن است که خداوند متعال ما را برای قانع شدن به حداقلها و
کمترینها خلق نکرده است. وقتی انسانها را اشرف مخلوقات مینامد، وقتی در
قرآن او را خلیفة الله قرار میدهد پس رضایت انسان به کمتر از خلیفة اللهی و
اشرف مخلوقات بودن ظلم در حق خود و جایگاه خود است و این باعث میشود،
انسان دچار تنبلی شود، چون به حداقلها راضی شده؛ در حالی که باید به
حداکثرها میرسید.
برای
اینکه انسانهای حقیر و کوچکی نباشیم، باید خودمان را خوب بشناسیم و قدر
آنچه را داریم، بدانیم. اگر به شناخت خود، شناخت رحمت و کرامت خداوند را
بیفزاییم و بدانیم تا کجاهامیتوانیم بالا برویم، هیچگاه به حداقلها قانع
نمیشویم.
تصور
کنید دانش آموزی که استعداد کسب نمره 20 را دارد، چون نگاهش حداقلی است به
نمره 12 راضی شده و به مرض تنبلی دچار میشود. با خود میگوید: دلیلی
ندارد برای قبول شدن زحمت زیادی بکشم!
ما
انسانها نیز اگر به مقام حقیقی خود که جایگاه خلیفة اللهی است، بنگریم به
حداقلها راضی نمیشویم و به سمت حداکثرها حرکت میکنیم.
رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمودند: «إنّ اللَّه یحبّ معالی الامور و أشرافها و یکره سفسافها؛
خداوند کارها و اهداف بلند و شریف را دوست دارد و از کارها و هدفهای کوچک و پست بیزار است.» «نهج الفصاحة، 317»
اسرا،«
70 «وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنی آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِی الْبَرِّ وَ
الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّیِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى
کَثیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضیلا.