اندیشکده آمریکایی با اشاره به بروز شکاف در اتحادیه اروپا و فروپاشی زود هنگام آن نوشت، اتحادیه اروپا، مرکز ملی گرایی، نابرابری، دیکتاتوری و جنگ است.
به نقل از پایگاه اینترنتی اندیشکده گلوبال ریسرچ، هفتاد سال است که بخش بزرگی از اروپا با تخریب و ویرانی روبرو است. جاه طلبی قدرت های بزرگ، ملی گرایی و فاشیسم مایه تبدیل شدن این قاره به مرکز دو جنگ جهانی شد و این دو جنگ در مجموع حدود صد میلیون قربانی گرفتند.

 


اکنون این گرایش ها و تفکرات بار دیگر در اروپا گسترش می یابند. در هر نقطه ای از اروپا نخبگان حاکم به سمت تفکرات و گرایش های راست تمایل دارند.

آنها بودجه های بیشتری را برای کارهای نظامی اختصاص می دهند و در جنگ های امپریالیستی در خاورمیانه و آفریقا مشارکت می کنند، مرزهای شان را می بندند و احساسات بیگانه ستیزی را ضد پناهجویان تحریک می کنند.

آنها شکل های دیکتاتوری حاکمیت را تغییر و توسعه می دهند و دولت های پلیسی ایجاد می کنند تا بتوانند تنش های اجتماعی رو به رشد را سرکوب کنند.

این پایگاه اینترنتی در ادامه افزود، بعد از حملات اخیر در پاریس، دولت فرانسه که حزب سوسیالیست در راس آن است، برای مدت سه ماه وضع فوق العاده اعلام و هزاران نظامی را در خیابان مستقر کرد و هواپیماهای نظامی خود را برای بمباران سوریه به منطقه خلیج فارس اعزام کرد. جناحی که از این سیاست بیشترین سود را کسب کرد، جبهه راستگرای ملی بود که در دور نخست انتخابات محلی در فرانسه به قدرتمندترین حزب این کشور تبدیل شد.

دولت های لهستان و مجارستان به صراحت علاقه مندی خود را به رژیم هایی از نوع رژیم های دهه های هزار و نهصد و بیست و هزار و نهصد و سی اعلام می کنند. در آلمان سیاستمداران حاکم و دانشگاهیان این کشور درخواست می کنند، این کشور بار دیگر نقش «قدرت برتر» و «نظم دهنده» را در اروپا ایفا کند و به ابرقدرت در جهان تبدیل شود.

گویی که جنایات آلمان نازی هرگز در جهان به وقوع نپیوسته است. سیاست های ریاضت اقتصادی که برلین در طول سالیان اخیر بر کشورهای ضعیف اتحادیه اروپا اعمال کرده است به تشدید تنش های اجتماعی و سیاسی در سراسر اروپا منجر شده اند.

ماته ئو رِنزی، نخست وزیر ایتالیا که از نظر سیاسی پیرو صدر اعظم آلمان است، این هفته در مقاله ای در فایننشال تایمز از آنگلا مرکل و سیاست های اقتصادی وی انتقاد کرد و گفت، این سیاست ها به تشدید شعله های پوپولیسم منجر می شود و به دولت های اروپایی آسیب می زنند.

نخست وزیر ایتالیا در ادامه نوشت، سیاست های صدر اعظم آلمان دوگانه و تنها به نفع این کشور هستند و به ایتالیا نیز آسیب می زنند.

نخست وزیر ایتالیا در مقاله اش نوشته بود، دولت ها در ورشو، آتن، لیسبون و مادرید به علت تبعیت از سیاست های مالی دولت آلمان و فقدان دستیابی به رشد، نتوانسته اند اقتدار خود را حفظ کنند.

به تازگی تحلیل های زیادی در رسانه ها درباره امکان بالقوه تجزیه اتحادیه اروپا به علت فشارهای ناشی از تضاد و تنش در درون آن منتشر شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.