افزایش مصرف مواد مخدر صنعتی در بین زنان

مدیر کل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت از کاهش سن شروع اعتیاد و افزایش مصرف مواد مخدر صنعتی در میان زنان خبر داد.
افزایش مصرف مواد مخدر صنعتی در زنان در همایش مددکاری اجتماعی در مدارس هاجبی با بیان اینکه سن شروع اعتیاد کاهش یافته و این امر به منزله زنگ خطری محسوب می‌شود اظهار داشت: شاهد تغییر مصرف مواد مخدر صنعتی به سنتی هستیم و آقایان به نسبت چهار به یک بیشتر از زنان استفاده می‌کنند اما در مواد مخدر سنتی به صنعتی این نسبت بین مردان و زنان 9 به یک است.

 

وی ادامه داد: تبعات مصرف مواد صنعتی بسیار پیچیده تر از مواد سنتی بوده و در سراسر جهان درمان شناخته شده‌ای برای آن وجود ندارد.

هاجبی با بیان اینکه بحث اعتیاد در کشور ما جدی است گفت: در آموزش و پرورش هم مبتلا به این معضل وجود داشته و با توجه به اینکه این نهاد آموزشی با دانش‌آموزان که آینده‌سازان کشور هستند سر و کار دارند بنابراین وظیفه داریم حمایت‌های فنی از ‌آن داشته باشیم.

مدیر کل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت ادامه داد: سیاست‌های این وزارت‌خانه در برنامه‌های آن متبلور می‌شود و از جمله آنها همکاری بین بخشی و حمایت‌ها و کمک‌های فنی شامل پیشگیری اولیه، درمان و کارشناسی است.

وی اظهار داشت: گاهی وزارت بهداشت را متهم می‌کنند که در طرح تحول به اعتیاد توجهی نشده در حالی که بیش از 800 کارشناس جذب شده‌اند که یکی از کارهای آنها توجه به اعتیاد است.

هاجبی با بیان اینکه آموزش مهارت‌های فرزند پروری ، غربالگری مختصر، شناسایی به موقع و ارجاع از دیگر رویکردهای مورد توجه در وزارت بهداشت است و از زمانی که فردی برای اولین بار به مصرف مواد می‌پردازد تا اعتیاد کامل غریب به سه تا پنج سال به طول می‌انجامد که در این شرایط حمایت‌های فنی کارساز است.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های مبتنی بر مدرسه و مدیریت کلاس در مقاطع اول و دوم ابتدایی مورد توجه قرار گرفته عنوان کرد: درمان اعتیاد در گروه سنی کودکان و نوجوانان در دستور کار قرار گرفته و اهمیت بسزایی دارد و در این راستا برای استان‌های پر خطر این موارد بیش از پیش مورد توجه است.

لزوم تقویت مشارکت‌های بین بخشی برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی
روشن پژوه معاون دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد با بیان اینکه سیاست‌ها و برنامه‌هایی برای کنترل اعتیاد بر مبنای چهار مسئله وجود دارد اظهار داشت: تحلیل شواهد اسناد بالادستی هاداف و مأموریتها و تحلیل وضعیت از جمله این موارد است

وی با اشاره به سند جامعه پیشگیری از اعتیاد بیان کرد: وظیفه نو و اجرای این سند بر عهده ستاد پیشگیری و مبارزه با اعتیاد بوده بنابراین هر دستگاه دولتی با رعایت اصول علمی و ضوابط این چارچوب باید اقدام کند.

روشن پژوه عنوان کرد: علاوه بر این سند سیاست‌های دیگری نیز در چارچوب کل نظام کشور برای پیشگیری از نظام اجتماعی در نظر گرفته شده است چه عوامل بسیاری در آن دخیل هستند

وی بیان کرد: محل تحصیل افراد خارج از سیاست‌های ما به شمار می‌رود اما به دلیل مشارکت‌های بین‌بخشی در این حوزه نیز ورود پیدا کردیم چرا که بهزیستی در حوزه پیشگیری‌های اولیه تأثیر‌گذار است.

 تخصیص ردیف اعتباری طرح نماد به آموزش و پرورش
فرید معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور در این مراسم با بیان اینکه با توجه به اظهارات نمکی معاون نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه سال آینده ردیف اعتباری برای طرح نماد در آموزش و پرورش اختصاص می‌یابد گفت: این امر به دلیل همکاری‌های بین‌بخشی است که بین چند دستگاه مرتبط با هم ایجاد شده است.

وی ادامه داد: در این بودجه وزارت آموزش و پرورش بیشترین اعتبار را گرفته تا این امر به هرچه بهتر محقق شود.

فرید عنوان کرد: سازمان‌ها طی زمان‌های مختلف کارکرد‌های مختلفی پیدا می‌:نند که در واقع به دلیل نیاز زمان این سازمان ها باید به طور مداوم رویکرد‌های خود را مورد بازیابی قرار دهند از این رو بحث توجه به کودکان و نوجوانان نیز مورد بررسی قرار گیرد.


معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور عنوان کرد: برای اینکه مدرسه و دانش‌آموزان خوب باشند باید کارکرد‌های پیش از دبستان نیز مناسب باشد یعنی آموزش های قبل از مدرسه را مورد توجه قرار دهد همچنین دانش‌آموزان پس از اتمام دوران تحصیل مدرسه وارد دانشگاه، محل کار و یا زندگی مشترک می‌شوند باید این فضاها نیز مورد توجه قرار گیرند.

وی افزود: وظیفه دولت‌ها در توجه به آموزش‌های پیش از دبستان کاهش شکاف بین کودکان و امکانات در دسترس آن‌ها است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور افزود: گاهی نابرابری ها به دلیل تفاوت در استثناها است اما در مواردی هم توزیع امکانات متواضع نیست که در بحث آسیب‌های اجتماعی باید این جنبه ‌ها مورد توجه قرار بگیرد چرا که تبعیض در سطح فیزیولوژیکی و آناتومیکی افراد تأثیر گذار است. بنابراین باید چنین مواردی کاهش یابد.

آموزش و پرورش نهادی مورد اعتماد اجتماع است
موسوی رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با بیان اینکه آموزش و پرورش یکی از نهادهای مورد اعتماد اجتماعی است، اظهار داشت:‌ استمرار ارتباط محیط اجتماعی و دانش آموزان یکی از مواردی است که همواره وجود داشته و باید به آن توجه شود.

وی ادامه داد: در این راستا مددکاری اجتماعی نیز مورد توجه قرار می‌گیرد و باید در 4 حوزه اشراف کامل داشته باشد یکی از این موارد شناخت علمی نسبت به موضوعات مرتبط با فعالیت است. از دیگر موارد شناخت قوانین و مقررات آموزش و پرورش بوده همچنین چگونگی فعالیت در زمان‌های مختلف و شناخت منابع اجتماعی از دیگر محورهایی است که باید در دستور کار باشد.

موسوی اظهار داشت: مددکار اجتماعی در آموزش و پرورش باید با الویت پیشگیری سطح اول باشد و صرفا نگاه دانش آموز محور نداشته باشد بلکه توجهی همه‌جانبه به مسائل را می‌طلبد.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران بیان کرد: آموزش و پرورش بستر خوبی برای توجه به آسیب‌های اجتماعی است و مددکار اجتماعی به طور فعال و مبتنی بر جامعه و خانواده باید عمل کند.

وی افزود: مددکاری اجتماعی مدرسه فقط در این نهاد آموزشی خلاصه نمی‌شود و با اطلاعات حاصل از آن می‌توان کارهای جامعی داشته باشیم.

موسوی یادآور شد: مددکار اجتماعی آینده‌نگر است و باید نظام دانش آموزی را رصد کند تا بحث آسیب‌های اجتماعی کاهش یابد که البته تا کنون همکاری‌های خوبی انجام شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.