خالکوبی
یا کشیدن اشکال و نقش و نگار بر بدن در سالهای اخیر با اشتیاق جوانان و
نوجوانان همراه شده است،پدیده ای که علل و چرایی آن با جامعه شناسان و
روانشناسان به بحث و بررسی گذاشته شده است.

باگر
روزی،روزگاری مادربزرگان و پدربزرگان خالکوبی مختصری را بر گوشه ای از دست
خود می نگاشتند و یا پهلوانان و درویشان به کشیدن نقش و نگاری بر بازو،کتف
یا کمر خویش مبادرت می ورزیدند،اما امروز جوانان و نوجوانانی دیده می شوند
که با وسعتی بیشتر و اشکالی متفاوت،بدن خود را به صفحه ای برای نقش بستن
تصاویر و یا نظم و نثری خاص مبدل می کنند.
**خالکوبی،از سیمای مجرمانه دیروز تا مدگرایی امروز
در
سالیان گذشته با مشاهده نقش و نگار خالکوبی شده بر اندام،تصویری از شخصیت
های ناهنجار،مجرم و متخلف بر ذهن متبادر می شد اما امروز امواج مدگرایی
باعث شده تا نوجوانان و جوانان کم سن و سال که رابطه ای با بزه و بزهکاری
ندارند به چنینن نقشی و علائمی مبادرت ورزند.
جامعه شناسان و روانشناسان ریشه اصلی این اقدام در جوانان را ناشی از مسائل روحی،روانی و عاطفی عنوان می کنند.
**خود نمایی به قیمت خودآزاری
فرج
ا...پورمرادی،جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار گروه
اجتماعی باشگاه خبرنگاران،در تشریح علل موثر در بروز چنین پدیده ای اظهار
کرد:یکی از عوامل تاثیرگذار در وقوع چنین خالکوبی هایی معطوف به مسائل روحی
و روانی می شود و به واقع می توان گفت،کشش و نیاز روانی فرد به چنین
اقداماتی باعث حک شدن نقش و نگار خاص بر بدن می شود.
وی
افزود:به تعبیری جوان و نوجوانی که به خالکوبی اقدام می کنند،انگیزه
بسیاری برای دیده شدن دارند و به این ترتیب سعی می کند نداشته ها و
کمبودهای خود را با نگارش اشعار،جملات و اشکالی خاص بر بدن جبران کند.
پورمرادی
عنوان کرد:عامل دیگر ظهور و بروز چنین رفتارهایی را باید در خودآزاری هایی
جستجو کرد که برخی به آن دچار می شوند و با این روش علاوه بر اینکه خود را
آرام می سازند به نوعی نقشی را بر بدن می نگارند تا نشانه ای برای خود و
دیگران قرار گیرد،نشانه هایی که با ناآگاهی بر بدن نقش می بندد.
کاظم
سوریان،آسیب شناس و جامعه شناس با اشاره به ناآگاهی بخش قابل توجهی از
جوانان و نوجوانان ایرانی که به چنین اقداماتی مبادرت می ورزند و بدن خود
را در اختیار خالکوبان قرار می دهند گفت : این گروه از جوانان از ریشه و
معنا و مفهوم بسیاری از اشکال مورد علاقه خویش بی اطلاع هستند.
وی
افزود:برخی از علائم خاصی که بر بدن،دست ها و بازوان جوانان نقش می
بندد،نشانه هایی خاص از هم جنسگرایان،رپ ها و گروه های اجتماعی عصیانگر و
آنارشیست در غرب است.
سوریان
عنوان کرد:آنچه که برخی جوانان را به سمت نقش بستن چنین اشکالی سوق می
دهد،مدگرایی کورکورانه است و شبکه های ماهواره ای در ایجاد چنین تمایلاتی
بسیار تاثیرگذار هستند.
آسیب
شناس اجتماعی گفت:در واقع مخاطبان شبکه های ماهواره ای،گاهی بدون آنکه به
عقبه چنین تصاویری آگاهی داشته باشند آن را بر اندام خود می نگارند و می
توان گفت این افراد گمان می کنند در صورت عدم اقدام به نقش و ترسیم چنین
تصاویری،از کاروان مد روز عقب می مانند.
وی
افزود:چشم و هم چشمی،فقدان الگو پذیری صحیح،عدم جامعه پذیری اصولی بخشی از
عوامل موثر در بروز چنین تقلیدهای کورکورانه ای است که گاه جوانان و
نوجوانان این سرزمین را با خود همراه می سازد.
**هزینههای میلیونی برای نقش شکل و شمایل بر اندام
رضا،یکی از جوانان علاقه مند به خالکوبی است که بر دو بازو و پشت دست خویش مبادرت به خالکوبی کرده است.
وی
در خصوص هزینه خالکوبی بر روی دو دست خود گفت:میزان مبلغ پرداختی برای
خالکوبی به اندازه خالکوبی نقطه انتخاب شده برای بدن و رنگ بندی هایی که در
آن استفاده می شود بستگی دارد.
رضا
افزود:برای کشیده شدن دو شمع بر بازوان خویش و نگاشتن دو مصرع خالکوبی شده
بر دستان خود 2 میلیون و 800 هزار تومان پرداخت کرده و این هزینه می تواند
تا سقف 12 میلیون تومان نیز افزایش پیدا کند.
**ارتباط تصاویر با دغدغه ها و شخصیت روحی و روانی افراد
مریم
جهان خواه،جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی در خصوص ارتباط تصاویر با دغدغه
ها و شخصیت روحی افراد متقاضی خالکوبی گفت:تصاویر خالکوبی شده در میان
زنان و مردان متفاوت است و به واقع اشکال و اشعار نقش بسته بر بدن حکایت از
،روح و روان و تمایلات درونی فرد دارد.
وی
افزود:عموما افراد خشن از تصاویری همچون مار،عقرب،شیر و...استفاده می کنند
و زنان و دختران از تصاویر فانتزی و کارتونی برای ترسیم نقش و نگار بر بدن
خویش بهره می گیرند.
جهان
خواه یادآور شد:گاه نیز با نگاشتن تصاویر یا جملاتی خاص،خود را تنبیه می
کنند تا حادثه یا واقعه ای را هیچگاه فراموش نکنند و به تعبیری با این روش
برای خود خط و نشانی می کشند تا موضوعی خاص را هیچگاه از یاد مبرند که این
نشان از مشکلات روحی و روانی فرد اقدام کننده و متقاضی چنین شیوه هایی
دارد.