اما و اگرهای موشک "KN-11"/بالستیک قاره پیما تکه تکه شد؟

"واشنگتن فری بیکن" در سال 2014 گزارش داد که ارتش کره شمالی موشک بالستیک "کا ان- 11 " را از زیر دریایی "سینپو" شلیک کرد.
  یکی از موشکهایی که "پیونگ یانگ"  در زمینه تولید آن گام برداشته  "کا ان- 11 (KN-11 Submarine Launch Missile)" می باشد که به عنوان یک موشک زیر سطحی شناخته می‌شود.

 

**مشخصات موشک " کا ان- 11"

 "کا ان- 11 (KN-11 Submarine Launch Missile)"  یک موشک بالستیک است که از زیر دریایی شلیک می شود و با نامهایی دیگر همچون "پوکوکسونگ 1" یا "بوکتوکسونگ 1" نیز آن را می شناسند.

تحلیلگران نظامی معتقدند که  "کا ان- 11 (KN-11 Submarine Launch Missile)"  نسخه بهینه سازی شده موشک "آر - 27 (R-27) " و "آر – 29 (R-29) " اتحاد جماهیر شوروی سابق است.

از آنجائیکه ارتش کره شمالی اطلاعات کاملی از موشک بالستیک زیر سطحی  "کا ان- 11 (KN-11 Submarine Launch Missile)"  منتشر نکرده، لذا جزئیات فنی آن کاملا مشخص نیست و موشک بالستیک مذکور دارای سوخت جامد و سرجنگی اتمی است.


دستور

سایت نیوی رکوگنیشن (Navy Recognition) درباره موشک بالستیک "کا ان- 11 (KN-11 Submarine Launch Missile)"  می گوید: این موشک از طریق زیر دریایی پرتاب می شود و در سالهای اخیر کره شمالی برای توسعه آن اقداماتی را انجام داده است.


دستور
این سایت با اشاره به اینکه اطلاعات زیادی درباره موشک   "کا ان- 11 (KN-11 Submarine Launch Missile)"  وجود ندارد، عنوان داشت: موشک مذکور در سال گذشته از طریق زیر دریایی کلاس "سینپو (Sinpo Class Submarine)" شده است.   

منابع نظامی گزارش دادند که در سال  2015 که این موشک به صورت آزمایشی شلیک شد، تا ارتفاع پرواز آن تا سقف ده کیلومتری ثبت گردید. برخی منابع رسانه ای نیز می گوید برد موشک "کا ان- 11 (KN-11 Submarine Launch Missile)"  ، دست کم 2 هزار و 500 کیلومتر است.


منابع کره جنوبی گزارش می دهند که "کیم جونگ اون" فرمانده نیروهای مسلح کره شمالی شخصا دستور تولید این موشک "کا ان-11" را صادر کرده است. براساس گزارش خبرگزاری "کا سی ان ای (KCNA)"، موشک بالستیک کره شمالی که به دستور "کیم جونگ اون" تولید شده در ماه ژوئن 2015 آزمایش شده است.

دستور

*** آزمایشهای موشک بالستیک "KN-11"

در ماه گذشته میلادی برخی رسانه‌های خارجی همچون  "رویترز"، "جروزالم پست" و "واشنگتن فری بیکن" گزارش‌هایی درباره شلیک موشک‌های  "کا ان- 11 (KN-11 Submarine Launch Missile)" منتشر کردند.

برای مثال "پیونگ یانگ" یک فروند موشک بالستیک را در ماه گذشته از سواحل شرقی کره شمالی آزمایش کرد. گزارش‌ها نشان داده است که از اکتبر سال 2014 تا جولای سال 2016 حداقل 10 بار موشک "کا ان- 11 (KN-11 Submarine Launch Missile)" شلیک شده است.

در همه گزارش ها،  موشک‌های شلیک شده از زیر دریایی کلاس "سینپو (Sinpo Class Submarine)"  به عنوان لانچر، استفاده شده است.  مقامات  "پیونگ یانگ"  در سال گذشته میلادی نیز درباره آزمایش یک موشک بالستیک از روی یک زیر دریایی سخن گفت و آن را موفقیت آمیز پیش بینی کرد.  با این حال سئول گفت که این آزمایش موفق نبود و آن موشک پس از طی کردن حدود 30 کیلومتر تکه تکه شد.



دستور


واشنگتن فری بیکن در سال 2014 میلادی گزارش داد که ارتش کره شمالی موشک بالستیک "کا ان- 11 (KN-11 Submarine Launch Missile)"  را از زیر دریایی "سینپو" شلیک کرد، اما این موشک نتوانسته پرواز کند تا به هدف مورد نظر برخورد نماید.

در تاریخ 9 می 2015 مقامات نظامی و اطلاعاتی کره جنوبی و ایالات متحده آمریکا گزارش دادند  که موشک مذکور توانست تنها 100 متر در پرتاب آزمایشی ارتش کره شمالی اوج بگیرد؛ اما گزارش‌های سال 2016 نشان از پرواز موفقیت‌آمیز  "کا ان- 11 (KN-11 Submarine Launch Missile)" داشت.

کره‌شمالی طبق تحریم‌های وضع شده از سوی سازمان ملل متحد بر سر فعالیت‌های هسته‌ای، مدت هاست از کاربرد فناوری موشکی بالستیک منع شده است.

سخنگوی وزارت دفاع کره جنوبی که در گزارشی با اشاره به پرتاب موشک های بالستیک دریا به سطح و زمین به زمین ارتش کره شمالی گفت: ما به دقت اقدامات نظامی کره شمالی را زیر نظر داریم و به طور کامل آماده مقابله با هر گونه اقدام تحریک آمیز هستیم.

البته مقامات "واشنگتن" می گویند که با قدرت از همپیمانان خود از جمله "کره جنوبی" و "ژاپن" دفاع می کنند و این موضوع را در قالب استقرار سامانه های موشکی "تاد" در شبه جزیره کره پیگیری می کنند. اما سوالی که مطرح می شود اینکه آیا سامانه موشکی مذکور توانایی مقابله با موشک های بالستیک "پیونگ یانگ" را دارد؟

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.