آلودگی دود سیگار از دود اگزوز تریلی سبقت گرفت/ 30 درصد دانشجویان دختر قلیان می کشند

قائم مقام معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: اگر مادران در هر خانواده دچار بیماری های روانی و جسمی شوند اعضای آن خانه تحت تاثیر منفی قرار می گیرند.
 ناصر کلانتری قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت  در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی سل در این وزارتخانه برگزار شد، با بیان اینکه مادران زیربنای سلامت خانواده هستند، اظهار داشت: اگر مادر حانواده دچار بیماری شود، کلیه اعضای آن خانه بیمار شده و مشکلات فراوانی را دچار می شوند.

 

وی بیان کرد: اختلالات رفتاری جسمی و بیماری های ناشی از کمبود مواد غذایی و کم توجهی به آن سبب بروز مشکل در خانواده می شود. 

کلانتری ادامه داد: نقش سلامت زنان در جایگاه اشتغال، حقوقی و تصمیم‌گیری در نهاد خانواده بسیار زیاد بوده و مادران بهترین کارخانه تولید انسان‌سازی در جامعه را در اختیار دارند.

وی اظهار کرد: بی‌توجهی به ساختار بهداشت و روان عواقب جبران‌ناپذیری به کشور وارد کرده و سلامت روان در طرح تحول سلامت دارای خدمات فراوانی است.

قائم مقام معاون بهداشت عنوان کرد: کشور ما از نظر سلامت روان در سطح بین‌الملل حرفی برای گفتن دارد و در همین راستا سند سلامت روان در شورای عالی سلامت کشور تدوین و قانون آن به مجلس برده شده است.

کلانتری با بیان اینکه برنامه بهداشت با سلامت روان در طرح تحول نظام سلامت یکی از اقدامات مؤثر وزارت بهداشت بود، افزود: در کنفرانس بین‌المللی تغذیه که در سال 1991 در شهر رم برگزار شد، امنیت غذا و تغذیه و عملیاتی کردن آن در بین افراد بحث جدید در دنیا مطرح شد که در آن مردم کشور باید به غذای سالم و مقوی دسترسی داشته باشند.

وی ادامه داد: غذا باید در محل زندگی وجود داشته و قیمت آن متناسب با درآمد متوسط آن جامعه باشد تا تعادل غذایی در زمان قطحی و بلایای طبیعی وجود داشته باشد.

کلانتری با بیان اینکه سبد غذایی بر اساس یارانه افراد فقیر در بین خانواده‌های مستقر در حاشیه شهر‌ها پخش شده، تصریح کرد: اگر مردم به جای غذای سالم و مقوی از غذای ناسالم استفاده کنند، سلامت افراد به خطر افتاده و به همین علت دانش با تغذیه سالم مردم ارتباط مستقیم دارد.

وی تاکید کرد: اگر افرادی که غذای سالمی را مصرف می‌کنند بیمار بوده این کار سبب تحمیل هزینه‌های درمانی گزافی به سیستم بهداشتی کشور وارد می‌شود و مردم همواره باید حفظ آرامش نسبت به تأمین غذا داشته باشند.

وی ادامه داد: 30 درصد مردم غذای کشور دور ریخته می‌شود و این به دلیل نداشتن دانش و فرهنگ خرید مواد غذایی است.

وی عنوان کرد: با ایجاد دانش و قانون می‌توان مردم را به سمت صیانت از مواد غذایی به محصولات کشاورزی پیش برد و فرهنگ‌سازی از طریق گروه‌های غیر دولتی انجام می‌شود.

کلانتری عنوان کرد: پرخوری یک فرهنگ عمومی در کشور محسوب شده و این مسئله به نوعی نا امنی غذایی به حساب می‌آید زیرا افراد پر خور دچار بیماری‌های غیر متابولیک می‌شوند.

وی گفت: ترویج فرهنگ صحیح غذا خوردن بسیار حیاتی است و این امر می‌تواند از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کند.

در ادامه مراسم رضا مسجدی عضو کمیته فنی کشوری مبارزه با صلح گفت: شیوع مصرف قلیان در میان دختران و مادران افزایش یافته و این مسئله یک برنامه تهاجمی از سوی دشمن محسوب می‌شود.

مسجدی ادامه داد: ادغام موضوع بهداشت و درمان از کشور ما از سطح روستایی با حضور کارشناسان بهداشت و درمان شروع شده و کشورمان تمام مسائل مربوط به بهداشت درمان زیر نظر رئیس جمهوری انجام می‌شود.

وی یادآور شد: نیازهای قلبی و عروقی، نیازهای تنفسی، سرطان و دیابت دو سوم مرگ و میر ها را در کشور و دنیا شامل می‌شود و فضای ناسالم و فعالیت‌های نامناسب، دخانیات و مصرف الکل سبب ورود عوامل خطرساز و بیماری‌های مختلف در بدن افرد می شود.

مسجدی ادامه داد: افرادی که فقر غذایی دارند بیشترین در خطر ابتلا به بیماری سل بوده و وزارت بهداشت به این منظور برای حاشیه شهر‌ها و به خصوص استان‌های گلستان و سیستان و بلوچستان سبد غذایی تأمین کرده است.

وی با بیان اینکه بهداشت روان با مسئله سل ارتباط مستقیم دارد، افزود: افرادی که سیگار و قلیان مصرف ‌می‌کنند بیشترین در معرض بیماری سل قرار گرفته و کنترل بیماری‌های قلبی و تنفسی می‌تواند کار درمان سل را هموار کند.

مسجدی تأکید کرد: مردم کشور سالیانه 10 میلیارد تومان صرف مصرف سیگار کرده که هزینه درمان آن در حدود 20 میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: یک تا 3 درصد زنان ایرانی سیگار مصرف کرده و متأسفانه 30 درصد دانشجویان دختر قلیان می‌کشند و این مسئله نیازمند کار فرهنگی است.

وی گفت: امکانات تشخیصی سرطان ریه در کشور افزایش یافته و آزمایشگاه‌های مجهزی برای تشخیص بیماری سل راه‌اندازی شده است.

مسجدی متذکر شد: آلودگی دود سیگار از یک دود اگزوز تریلی بیشتر بوده و آلودگی هوا بیماری تنفسی را در افراد سیگاری بیشتر می‌کند.

در ادامه مراسم گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: هر روز وضعیت پیچیده‌تر شده و سازمان جهانی بهداشت به فکر کاهش ابتلای افراد به این بیماری مرموز است.
گویا با بیان اینکه دنیا برنامه‌ریزی خاصی را برای رسیدن به اهداف توسعه‌ای کرده است افزود: توسعه سلامت جهانی در گرو کاهش ابتلای افرد به 4 بیماری سل، مالاریا، ایدز و بیماری‌های گرمسیری بوده و و سازمان بهداشت جهانی برنامه ریزی‌های خوبی را برای سال 2030 انجام داده است.

گویا ادامه داد: 80 درصد از مبتلایان به بیماری سل به طور کامل درمان شده اند که اگر این میزان به 90 درصد برسد شاهد رشد کیفی و کمی در زمینه مبارزه با بیماری سل هستیم.

وی اظهار داشت: تمام تلاش‌های دنیا تنها منجر به کاهش 1.5 درصدی بیماری سل شده و برای رسیدن به برنامه ریزی‌های انجام شده این میزان باید به 5 درصد افزایش یاید. امکانات تشخیصی در کشور 3 برابر شده و روش‌های شناسایی بیماری سل در طرح تحول سلامت افزایش یافته است.

وی تأکید کرد: 10 میلیون از افراد حاشیه شهر‌ها تحت پوشش غذایی قرار گرفته تا بیماری سل از بین برود همچنین مبتلایان به بیماری ایدز و زندانیان همچنین معتادان در معرض خطر این بیماری هستند و ما باید در مورد این افراد پیشگیری‌های لازم را انجام دهیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.