پرتوهای یون‌ساز شمشیر دولبه‌

نایب رییس هیئت مدیره انجمن علوم پرتونگاری کرمانشاه در زمینه خصوصی‌سازی مراکز تصویربرداری پزشکی هشدار داد.
نسرین شرفی با بیان اینکه پرتوهای یون‌ساز به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم می‌شوند، گفت: امروزه حدود نیمی از تشخیص‌های پزشکی که منجر به تصمیمات قاطع می‌شود بر پایه معاینات و تشخیص‌هایی است که با استفاده از پرتوهای یون‌ساز مانند ایکس و گاما انجام می‌شود.

 

وی تصریح کرد: رادیوتراپی هم که در آن از پرتوهای یون‌ساز استفاده می‌شود، امروزه یکی از مهم ترین و موثرترین روش‌های درمانی است که در کنار جراحی و شیمی درمانی برای درمان تسکینی و شفابخش در بیماری سرطان به کار می‌رود.

شرفی استفاده از پرتوهای یون‌ساز را مشابه شمشیر دولبه‌ای دانست که هم می‌تواند سودمند باشد و هم در صورت استفاده نابجا مضر و زیان آور باشد.

شرفی با بیان اینکه کاربرد غیرضروری و بیش از اندازه پرتوهای یون‌ساز در پزشکی برای تشخیص بیماری‌ها می‌تواند باعث بروز عوراض سوء ناشی از این پرتوها شود، گفت: این پرتوها در صورت کابرد غیرضروری می‌تواند احتمال بروز سرطان و یا ناهنجاری‌های ژنتیکی را افزایش دهد.

وی تصریح کرد: تابش گیری‌های بیش از حد بخصوص در کودکی و نوجوانی و دوران بارداری باعث افزایش دز ژنتیکی موثر جامعه می‌شود که می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های ژنتیکی و انواع سرطان‌ها را در نسل بعد افزایش دهد و به این ترتیب میزان شیوع این بیماری‌ها در جامعه بیشتر شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.