پیشنهاد وزارت بهداشت به دولت برای بودجه 95 /مراقبین به کمک سلامت مردم آمدند

قائم مقام وزیر بهداشت و سخنگوی این وزارتخانه در دومین نشست خبری خود ضمن تشریح مهم‌ترین اقدامات و برنامه های جاری وزارتخانه، به پرسش‌های مختلف خبرنگاران رسانه‌ها پاسخ داد.
 ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری که دیروز برگزار شد با اشاره به بالا بودن هزینه‌های سلامت در کل دنیا بیان کرد: 9.5 درصد از کل درآمد ناخالص ملی و تولیدات داخلی کشورهای دنیا به بهداشت و درمان اختصاص داده می‌شود. در سالهای 2013 و 2014 ، 7 هزار و 300 میلیارد دلار از 77 هزار میلیارد تومان تولید ناخالص ملی دنیا به بهداشت و درمان اختصاص پیدا کرده است، این در حالی است که هزینه کل نفت و گاز دنیا 3 هزار و 300 میلیارد دلار و هزینه کل تجهیزات نظامی دنیا هزار و 700 میلیارد دلار بوده است. هزینه 6 هزار و 500 میلیاردی حوزه سلامت در سال 2012 نیز نشان‌دهنده پرهزینه بودن این حوزه است.

 


وی افزود: میزان نرخ متوسط مراجعه سرپایی هر ایرانی 10.3 است، ایران از نظر تولید ناخالص داخلی (با مقیاس دلار بین المللی) در رتبه هفدهم قرار دارد و بر اساس سرانه کشورها در رتبه هفتادم است، همچنین سهم سلامت از تولید ناخالص ملی ایران رتبه 88 را داراست. سرانه هزینه سلامت ایران نیز رتبه 81 را به خود اختصاص داده است . هیچ کشور توسعه یافته و متوسطی در دنیا نتوانسته در 30 سال اخیر هزینه‌های بهداشتی درمانی خود را کاهش دهد. 

حریرچی با اشاره به اینکه بیش از 55 درصد از منابع نظام سلامت از چرخه جمع آوری تا ارائه خدمات عبور نمی‌کنند، عنوان کرد: در کشوری که پرداختی از جیب مردم بالاست، وزارت بهداشت و بیمه‌ها ضعیفند . در چنین بازاری رابطه گسترده‌ای بین پزشک و بیمار شکل می‌گیرد، در حالی که دنیا سیستمی را تایید می‌کند که در آن رابطه مالی بین پزشک و بیمار به حداقل و حتی صفر برسد و سهم بیمه‌ها و دولت در تامین هزینه‌های بهداشت و درمان بالا ببرد. 4 بیمه کشور (تامین اجتماعی، خدمات درمانی، کمیته امداد و نیروهای مسلح) در 5 سال منتهی به 92 ، 17 درصد بازار سلامت را به خود اختصاص داده‌اند. 

وی در خصوص پیشنهاد وزارت بهداشت برای بودجه سال 95 اظهار کرد: پیشنهاد ما این بوده است که بودجه بهداشت و درمان از بودجه‌های جاری تاثیر نگیرد و قسمت عمده آن از تغییر اقدامات بیمه‌ها و مالیات بر کالاهای آسیب رسان تامین شود. با توافق سازمان مدیریت و برنامه ریزی قرار بر این شده که یک درصد ارزش افزوده مستقیما به ما داده شود. طرحی را ارائه کردیم که با اجرایی شدن آن سالیانه 11 هزار میلیارد تومان از طریق مالیات بر کالاهای آسیب رسان از جمله سیگار ایجاد می‌شود. که می‌تواند علاوه بر کاهش بیماری درآمدی برای بهداشت و درمان محسوب شود. 

دغدغه‌های صنفی که شامل همه نمی‌شود 
سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه در سراسر دنیا خدمات پرستاری در سه سطح ارائه می‌شود اذعان کرد: سطح اول نیروی کارشناس است، سطح دوم شامل خدمات تخصصی تر است که توسط پرستار با تجربه و با تحصیلات بالاتر ارائه می‌شود. سطح سوم از خدمات نیز شامل خدماتی است که در شان نیروی پرستاری نیست و باید توسط نیروی یک رده پایین‌تر ارائه شود.در 10 الی 15 سال اخیر نیروی بهیار حذف شده و وظایف آنها به همراه بیمار محول شده است ، از آنجایی که ما 100 هزار پرستار کم داریم، تربیت نیروهای سبک کننده کار پرستاری لازم است. این دو گروه با هم تداخل کاری ندارند. 

وی با بیان اینکه بیمار یارها افرادی هستند که به طور داوطلبانه کار می‌کنند اضافه کرد: بیمارانی که از بیمارستان مرخص می‌شوند اما نیاز به مراقبت دارند توسط این نیروی داوطلب حمایت می‌شوند که با تربیت بهیار متفاوت است . آموزش کمک پرستاران توسط جهاد دانشگاهی انجام می شود. 

حریرچی در مورد اظهارات نظام پرستاری برای تربیت کمک پرستار گفت: گاهی دغدغه‌های صنفی مطابق با کل صنف نیست، اکثر پرستارها در سیستم دولتی 80 ساعت کار اضافی انجام می‌دهند و در واقع یک و نیم برابر کار می‌کنند.اما خیلی از آنها از این وضعیت ناراضی‌اند پس تربیت این گروه به آنها کمک می‌کند و بار کاری آنها را سبک می‌کند. 

وی در خصوص توسعه طرح پزشک خانواده مطرح کرد: تجربه کشورهای مختلف دنیا در استقرار پزشک خانواده نشان داده است که این پروژه به طور متوسط 10 الی 40 سال طول می‌کشد، دکتر هاشمی نیز از ابتدای ورود اعلام کرد که استقرار پزشک خانواده 10 الی 15 ساله خواهد بود، هدف گیری نهایی ما ارائه مراقبت‌های بهداشتی و درمانی اعم از اقدامات مربوط به ارتقاء سلامت، پیشگیری، ارائه خدمات سطح یک ،‌دو و سه و توانبخشی است .

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ایران در دنیا برندی به اسم بهورز دارد که در روستاها فعالیت می‌کنند عنوان کرد: سال گذشته افرادی را تحت عنوان مراقب سلامت معرفی کردیم . مراقب سلامت یک فرد چند پیشه است امسال 2 هزار نفر با این اسم فعال هستند به عبارت دیگر در سیستم فعلی در رده اول تماس با مراقبین سلامت پیش‌بینی شده است که این افراد 10 الی 12 نفر را پوشش می‌دهند. پس از آن پایگاه‌های سلامت به مراکز سلامت وصل می‌شوند که 30 الی 50 هزار نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد، در این پایگاه‌ها پزشک خانواده و دو نیروی جدید (روانشناس و کارشناس تغذیه) حضور دارند.خدمات سرپایی شامل دو قسمت مراقبت از بیماران سرپایی و اقداماتی که به عنوان بسته مراقبت‌های پیش گیرانه توسط نظام بهداشتی تعریف شده‌ است می‌شوند. 

استقرار پزشک خانواده به زمان 40 ساله نیاز دارد
وی با بیان اینکه هر مرکز جدیدی که راه‌اندازی می‌کنیم از بخش خصوصی می‌خریم اضافه کرد: مدل نهایی ما این است که این دو مراقبت توسط بیمه و دولت از ارائه کنندگان خصوصی خریداری شود. در ابتدای کار با تغییر معیارها عنوان کردیم که برای شهرهای زیر 20 هزار نفر 7 هزار و 800 پزشک لازم است . 4 هزار و 400 پزشک داشتیم و حدودا 2 هزار و 200 پزشک دیگر اضافه کردیم. 
درحال حاضر تنها در  روستاهایی که بین صفر تا 50 نفر جمعیت دارند پزشک نداریم. اکنون همت اصلی  این است که در مرحله اول تامین مراقب سلامت برای ایرانیان و پزشک خانواده برای ارجاع موارد بسته مراقبت‌های عمومی سلامت محقق شود.  

طب سنتی طب پیشگیری  است نه نسخه نویسی 
حریرچی با بیان اینکه دوره‌های پزشکی طب سنتی گسترده شده است اظهار کرد: این طور نیست که پزشک طب سنتی شاخه‌ای از پزشکی مدرن شود، اصل طب سنتی در اسناد بالادستی به عنوان پیشگیری است نه نسخه نویسی . 

وی با اشاره به بالا بودن بار مراجعه به سیستم بهداشتی درمانی کشور گفت: طب سنتی می‌تواند مراجعات غیر دارویی را حل کند .

اتفاقات اخیر حوزه پزشکی از کجا آب می‌خورد
سخنگوی وزارت بهداشت در مورد اتفاقات اخیر حوزه پزشکی بیان کرد: روزانه هزار و 600 پرونده نزاع در پزشکی قانونی ثبت می‌شود که ممکن است یک صدم آن در بیمارستان رخ دهد اما گاهی این اخبار انعکاس وسیعی پیدا می‌کند که مقداری به دلیل ضعف ما و تا حدودی به دلیل ضعف رسانه‌هاست. ممکن است در سیستم بهداشتی درمان فردی مراجعه کند اما به دلایل مختلف درمانی نگیرد اما اتفاقاتی مانند کشیده شدن بخیه بسیار نادر است، نباید قبح این قضیه از بین رود.فضای مجازی و شایعات در مورد آنفولانزا هم به فضای موجود دامن زد زیرا هر یک تمام کشورهای دنیا سالانه 20 درصد از مردم به آنفولانزا مبتلا می‌شوند و همچنین هیچ کشوری هم واکسینه عمومی انجام نمی‌دهد . 

وی در مورد رایگان شدن خدمات برای سوانح گفت: این کار منوط به وجود منابع و مسائل دیگری است زیرا باید بررسی شود که آیا می‌توان به دلیل بی‌احتیاطی یا نزاع چند فرد بخشی از درآمد کل کشور را به آن اختصاص داد؟  

خبر خوش وزارت بهداشت در حوزه دندانپزشکی 
حریرچی در مورد نظارت بر کار دندان‌پزشکان عنوان کرد: با توجه به اینکه آمار دندان‌های خراب ایرانیان در دنیا بدترین آمار است مهمترین کار در این حوزه پیشگیری است امسال تمام دانش‌آموزان اول ابتدایی کل کشور معاینه و فلوراید تراپی شدند و تا آخر سال نیز تمامی دانش‌آموزان ابتدایی تحت پوشش این خدمت قرار می گیرند. سال آینده نیز این خدمات را به راهنمایی و دبیرستان می‌رسانیم .

وی مطرح کرد: در شهرها 25 درصد پرداختی از جیب مردم برای خدمات دندان پزشکی بوده است به همین دلیل ما برای افرادی که توانایی مراجعه به مطب‌های خصوصی را ندارند، خدماتی را فراهم خواهیم کرد. نظارت بر مطب‌ها به عهده نظام پزشکی است. 

توضیحات سخنگوی وزارت بهداشت در مورد پلمپ بیمارستان خصوصی 
حریرچی در خصوص پلمپ یک بیمارستان‌ خصوصی توضیح داد: وزارت بهداشت نظارت‌های دوره‌ای را همواره اعمال می کند و طی جلساتی که با قوه قضائیه دارد گزارش‌های اولیه را تحویل مقام قضایی می دهد، علاوه بر این گزارش‌ها قوه قضائیه به موارد دیگری هم رسیدگی می‌کند.

حریرچی در خصوص گران شدن دارو،‌ بیان کرد: در مورد داروها افزایش قیمت نداشتیم مگر در موارد نادر ،‌پوشش بیمه‌ها گاهی تغییر پیدا می کند و ارزان‌ترین داروی موجود را حمایت می‌کند . 

لازم به ذکر است که هر دارویی که در سیستم دارویی است اثر بخشی لازم را دارد در برخی موارد مشاهده می‌شود که پزشکان دارویی تجویز می‌کنند که در لیست دارویی نیست و یا تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد.علاوه بر این برخی بیماران در مراجعه به داروخانه مشابه خارجی دارو را درخواست می‌کنند . 

وی تاکید کرد: پزشکان باید دارویی تجویز کنند که بیمار استطاعت خرید آن را داشته باشد. خواهش می‌کنیم که پزشکان و مردم از داروهای ایرانی که معیارهای لازم را دارا هستند استفاده کنند. زیرا برخی از داروهای ایرانی بازار جهانی دارند و در کشورهایی مانند روسیه به فروش می رسند. 

سخنگوی وزارت بهداشت در مورد نقش طرح تحول سلامت در ترویج زایمان طبیعی اذعان کرد: پیش‌بینی کرده بودیم که سال اول سزارین را 10 درصد کاهش دهیم، در حالی که واقعیت بیش از مقدار پیش بینی شده بود . طرح تحول سلامت در ترویج زایمان طبیعی بسیار موفق بوده و در سال دوم خود نیز به کار خود ادامه می‌دهد  علاوه بر این مشکلات نوزادان و مادران در زایمان طبیعی رو به کاهش است تنها در مناطقی که تمرکز بیمارستان‌های خصوصی بیشتر است موفقیت کمتری داشتیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.