ایران از عراق متحد و یکپارچه حمایت می‌کند/ قدرت‌های خارج از منطقه، دلسوز مردم نبوده و نخواهند بود

رئیس جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران پیوسته از عراق متحد و یکپارچه، حمایت و پشتیبانی می‌کند.

ایران از عراق متحد و یکپارچه حمایت می‌کند/ قدرت‌های خارج از منطقه، دلسوز مردم نبوده و نخواهند بود حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در دیدار "نیچروان بارزانی" نخست وزیر اقلیم کردستان عراق، با اشاره به روابط تاریخی و ریشه دار جمهوری اسلامی ایران با کرد‌های عراق اظهار کرد: باید همه تلاش‌ها برای تقویت بیش از پیش روابط صمیمی دو ملت ایران و عراق به کار گرفته شود.


وی با بیان اینکه "جمهوری اسلامی ایران پیوسته از عراق متحد و یکپارچه، حمایت و پشتیبانی می‌کند"، تصریح کرد: دفاع از حاکمیت واحد و تثبیت مرز‌های منطقه وظیفه همه کشور‌ها و اقوام ساکن در منطقه است و بی تردید قدرت‌ها و نیرو‌های خارج از منطقه، دلسوز مردم این منطقه نبوده و نخواهند بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه اقلیم کردستان عراق به عنوان بخش مهمی از این کشور، نقش و مسئولیت مهمی در تقویت ثبات و امنیت عراق دارد، تاکید کرد: ثبات و امنیت، لازمه رسیدن به توسعه و رفاه است و نباید اجازه داد این ثبات و امنیت در کشور‌های منطقه، به هر بهانه‌ای تضعیف شود.

وی با اشاره به نقش برخی قدرت‌ها برای خدشه دار کردن امنیت و ثبات منطقه، تقویت همکاری‌های منطقه‌ای را مورد تاکید قرار داد و گفت: بی تردید قدرت‌ها و نیرو‌های خارج از منطقه، دلسوز مردم منطقه نبوده و نخواهند بود و تنها به فکر دستیابی به منافع بلندمدت خود هستند.

روحانی در عین حال تاکید کرد که همه اقوام در کشور‌های منطقه و از جمله کرد‌های عراق، باید در چارچوب قانون اساسی و تمامیت ارضی این کشور‌ها به حقوق مشروع و قانونی خود دست یابند.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به آمادگی سرمایه گذاران ایرانی برای مشارکت در طرح‌های توسعه‌ای اقلیم کردستان عراق و استقبال از تجار کرد عراقی برای حضور فعال‌تر در بازار ایران گفت: ما خواهان ایران و عراقی آبادتر و توسعه یافته‌تر هستیم و این به نفع همه ملت‌های منطقه است.

نیچروان بارزانی: اجازه هرگونه تهدید از خاک کردستان علیه ایران را نخواهیم داد

"نیچروان بارزانی" نخست وزیر اقلیم کردستان عراق نیز در این دیدار که "قباد جلال طالبانی " معاون نخست وزیر و جمعی دیگر از مقام‌های اقلیم حضور داشتند، اظهارداشت: ما همواره خواهان عراقی واحد و یکپارچه هستیم و معتقدیم که همه طرف‌ها باید به قانون اساسی عراق پایبند بوده و در جستجوی حل مشکلات در چارچوب قانون اساسی باشند.

نخست وزیر اقلیم کردستان عراق با قدردانی از حمایت‌های بی دریغ ایران از ملت و دولت عراق بویژه اقلیم کردستان عراق در مقابل یورش تروریست‌های گروهک داعش، تصریح کرد: ما پیوسته قدردان کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به عراق در این مبارزه بوده و هستیم.

وی با دعوت از سرمایه گذاران ایرانی برای مشارکت در طرح‌های توسعه‌ای اقلیم کردستان عراق، از استمرار فعالیت پایانه‌های مرزی میان ایران و اقلیم کردستان عراق قدردانی کرد و خواهان تقویت همکاری‌های مشترک اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران شد.

بارزانی با بیان اینکه مرز‌های ایران و عراق باید مرز‌های دوستی و توسعه باشد، اطمینان داد که اقلیم کردستان عراق به هیچکس اجازه نخواهد داد از خاک اقلیم برای هر گونه تهدید احتمالی علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کند و این از خطوط قرمز اربیل است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.