آثار برجام الی یوم‌القیامه باقی می‌ماند/ اگر به تعهدات بین‌المللی احترام نگذاریم، باید فاتحه تمدن را بخوانیم

رئیس جمهور گفت: بعضی‌ها هنوز ابعاد مسئله برجام را لمس نکرده اند، برجام یک آثار دائم دارد که الی یوم القیامه از بین نمی‌رود.

.....حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور در اختتامیه جشنواره فارابی گفت: در دورانی سایه مظلومیت و یا نوعی محرومیت بر سر علوم انسانی افکنده شد، آن زمان آثار علمی و اکتشافات علوم طبیعی، تجربی و مهندسی به صحنه زندگی مردم آمد و زرق و برق این آثار بسیاری از جوامع ما را تحت تأثیر قرار داد.


وی ادامه داد: تأثیر این زرق و برق تا جایی بود که فکر می‌کردند علم در علوم طبیعی، تجربی و مهندسی خلاصه می‌شود و علوم انسانی هم در رده‌های دوم و سوم زندگی انسان‌ها قرار می‌گیرد.

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه این سایه بر ذهن جوانان ما هم تأثیراتی گذاشت، ادامه داد: جوانان زمانی که قصد انتخاب رشته‌های دانشگاهی را داشتند، عمدتا جوانان بااستعدادتر در دوره‌ای به دنبال علوم مهندسی و ریاضی و در دوره‌ای دیگر به دنبال علوم تجربی بودند و آنهایی که از این کاروان جا می‌ماندند به ناچار یکی از رشته‌های علوم انسانی را انتخاب می‌کردند.

توسعه بدون رشد و پیشرفت در علوم انسانی و اسلامی امکانپذیر نیست

روحانی تأکید کرد: خوشحالم که این دوران سریع سپری شد و امروز برای کسی تردید وجود ندارد که توسعه در یک کشور در کنار علوم طبیعی و تجربی بدون رشد و پیشرفت در علوم انسانی و اسلامی امکانپذیر نیست.

وی با بیان اینکه امروز حکمرانی شایسته می‌تواند جامعه را در مسیر درست هدایت کند، اضافه کرد: این حکمرانی شایسته از چه دانش‌ها و علومی نشأت می‌گیرد؟ مدیریت و برنامه‌ریزی در همه رشته‌ها صادق است، اما مدیریت عام کشور از چه رشته علوم‌هایی سرچشمه می‌گیرد؟

رئیس جمهور کشورمان گفت: سیاستمداری و سیاست‌ورزی که جایگاه بسیار تأثیرگذاری در سرنوشت جامعه دارد از چه رشته علومی سرچشمه می‌گیرد؟ اقتصاد و اقتصاددانی از چه رشته علومی نشأت می‌گیرد؟

روحانی ادامه داد: امروز در منطقه ما گروه‌هایی که اقدامات تروریستی و جنایت‌ها انجام دادند، از بمب، موشک، اینترنت و فضای مجازی استفاده کردند، آنهایی که منطقه خاورمیانه را به آشوب کشیدند، کسانی بودند که در فهم درست از دین و مسائل اجتماعی عقب‌مانده بودند و از صنعت و تکنولوژی برای بهم ریختن جامعه استفاده کردند.

وی اظهار کرد: گروه‌های تروریستی مانند داعش بیشترین استفاده را از فضای اینترنت می‌کردند و این استفاده از علم برای اهداف ناصحیح بود. فاشیسم از کجا نشأت گرفت؟ آنها هم به ظاهر از علم و دانش استفاده می‌کردند.

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه صنعت هسته‌ای می‌تواند در بسیاری از علوم و فنون به نفع جامعه باشد، اما استفاده نادرست و غلط از آن بشر را به سمت نابودی می‌برد، تصریح کرد: اینکه مقام معظم رهبری فرمودند؛ ساخت، نگهداری، انبار و استفاده از سلاح‌های کشتارجمعی حرام است، به این دلیل بوده که باید علوم انسانی و اسلامی پیشتاز صنعت باشد.

علوم انسانی با سفارش متحول نخواهد شد

روحانی با تأکید بر اینکه عقل، دین و اخلاق چراغ راهنمای بشر است، افزود: ما نمی‌توانیم بدون چراغ در دنیای تاریک امروز حتی با بهترین ابزارها حرکت کنیم. تحول در علوم انسانی با مهندسی صورت نمی‌گیرد و علوم انسانی با پول پیشرفت نمی‌کند و با سفارش هم متحول نخواهد شد.

وی تأکید کرد: به جای پول، سفارش و مهندسی فضای آزاد را در اختیار دانشمندان قرار دهید، فضای نقد را باز بگذارید، در آن فضا علامه طباطبایی و مطهری‌ها رشد می‌کنند؛ باید وضعیتی ایجاد کنیم که در آن علم رشد کند و پرورش یابد.

رئیس جمهور کشورمان با اشاره به اینکه باید به تنوع‌ها و اختلاف‌نظرها احترام گذاشت، ادامه داد: اختلافی که در چارچوب نظریه باشد برای وحدت جامعه ما مفید است و فشار برای وحدت ماشینی می‌تواند برای انسجام جامعه خطرناک باشد.

وی با تأکید بر اینکه باید دانشجوها را تشویق کنیم و محیط دانشگاه را آزاد بگذاریم، ادامه داد: علوم انسانی باید جامعه را هدایت کند، نباید به دنبال این باشیم که چندنفر در اتاقی علوم انسانی را هدایت کنند. این علوم در یک پروسه، نقد و انتقاد رشد می‌کند.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در یکی دو هفته اخیر آمریکایی‌ها در دو بخش شکست بزرگی خوردند. آنان می‌خواستند در برابر افکار عمومی جهان بایستند و تعهدات بین‌المللی را زیرپا بگذارند که دنیا برابر آمریکا ایستاد.

وی تصریح کرد: شما صف مقابل آمریکا را دیدید، تمام کشورهای جهان به استثنای یکی دو کشور و رژیمی منفور همه در برابر آمریکا یکپارچه بودند. اگر ما به تعهد و قرارداد احترام نگذاریم فاتحه تمدن در جامعه خوانده می‌شود.

رئیس جمهور کشورمان افزود: اگر تعهد دولتی به وسیله دولت بعدی زیرپا گذاشته شود، هیچ قراردادی منعقد نمی‌شود و دیگر اعتمادی باقی نمی‌ماند. اعتماد زمانی ایجاد خواهد شد که دولت بعدی به تعهدات دولت قبل متعهد بماند. اگر این اصل را برداریم سنگ زیربنای روابط بین‌الملل را خراب کردیم.

روحانی با بیان اینکه خوشحالم حاکمیت کاخ سفید در زیرپا گذاشتن تعهدات، ایستادگی در برابر مصوبه شورای امنیت سازمان ملل و توافق 7 کشور ناموفق بود، ادامه داد: این پیروزی برای بشریت اخلاق و حقوق است. بارها گفته‌ام ما در برجام موفقیت‌هایی بدست آوردیم که هیچ وقت از بین نخواهد رفت.

تا قیامت موفقیت‌های برجام باقی می‌ماند

وی اضافه کرد: در برجام به دنیا گفتیم که معضل پیچیده منطقه‌ای و حتی بین‌المللی با میز مذاکره قابل حل است، تا تاریخ وجود دارد چنین دستاوردی از بین نخواهد رفت. اگر روزی فردی برجام را از بین ببرد، تا قیامت موفقیت‌هایی که به دست آوردیم باقی می‌ماند.

رئیس جمهور کشورمان با تأکید بر اینکه ثابت کردیم ایران راستگو و دشمنان دروغگو هستند، ادامه داد: به جهان ثابت کردیم که ایران دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نیست و گزارش‌های آژانس هم بر این موضوع صحه گذاشته است.

خاتمه PMD یعنی ایران راست و معاندان دروغ گفته‌اند

روحانی درباره خاتمه یافتن PMD تصریح کرد: معنای خاتمه یافتن PMD این پرونده مهم، پیچیده و فنی بین‌المللی این است که ایران راست و معاندان دروغ گفته‌اند؛ ما در برجام کاری کردیم که دنیا بپذیرد ایران حق دارد تحقیق و توسعه هسته‌ای خود را ادامه دهد. این دستاورد قابل خدشه‌وارد کردن نیست.

رئیس جمهور کشورمان ادامه داد: بعضی‌ها هنوز ابعاد مسئله برجام را لمس نکرده‌اند که چه هست و چه آثاری دارد، آثار آن تا یوم‌القیامه از بین نمی‌رود؛ از راه برجام سرمایه‌ خارجی به ایران آمد و تبدیل به کارخانه، نیروگاه، لوکوموتیو و هواپیما شد.

ترامپ هرچه خود را به در و دیوار زد نتوانست برجام را برهم زند

روحانی گفت: دیپلمات‌های ما قراردادی نوشتند نمی‌گویم این قرارداد نقصی ندارد، چراکه هر کار بشری نقص دارد. یکسال است ترامپ خود را به در و دیوار می‌زند تا این قرارداد را برهم زند، اما تا امروز موفق نشده، این به معنای پیروزی حق بر دیکتاتوری است.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها نتوانستند با خودبزرگ‌بینی، روحیه استکباری و دیکتاتوری افکار عمومی جهان را زیرپا بگذارند، این شکستی بزرگ برای آنان و پیروزی بزرگ برای ماست.

رئیس جمهور کشورمان با اشاره به حوادث اخیر در کشورمان بیان کرد: در لندن و نیویورک هم ممکن است مردم اعتراض کنند و شیشه‌ها را بشکنند، در ایران هم اعتراضی بود که عده‌ای اعتراضشان به حق، اما بعضی‌ها سوأ استفاده کردند، این اعتراض تمام شد و نیروهای امنیتی ما به خوبی اداره کردند.

وی افزود: در خیابان عده‌ای می‌آیند اعتراض می‌کنند حالا حق است یا ناحق؛ من خواهش می‌کنم به همه مردم ما احترام بگذاریم. حالا اگر یک فردی از یک جایی دستوری داشته، تحریک شده است و یا جاسوس بوده است بگذارید در یک دادگاه صالح ثابت شود. همینطور که نمی‌توان حرف زد. هر کسی می‌آید در خیابان حرف بزند یا خس و خاشاک است، یا گاو است، یا گوساله است یا آشغال است این چه جور حرف زدنی است. چرا بی‌ادبانه با جامعه برخورد می‌کنید.

روحانی تأکید کرد: رواشناسان و جامعه‌شناسان و نخبگان باید مسائل را تحلیل و روشن کنند، اگر خدای ناکرده روزی ارزش‌های دینی و ملی ما در نزد جوانان کمرنگ شود، ما مقصریم.

رئیس جمهور اظهار کرد: شما بزرگان، فرهخیتگان و دانشگاهیان اساس هستید اینکه چرا و به چه علت این مسائل رخ داده است، علوم انسانی باید این مسائل را تجزیه و تحلیل کند. واقعیت‌ها را زیر پا نگذاریم. اگر شما قطب نما را نگاه نکنید آیا این مسئله بر قطب نما تأثیر می‌گذارد؟ آیا باعث می‌شود شمال و جنوب تغییر کند.

وی افزود: با شعار عوض نمی‌شود اگر روی قطب نما یک دستمال بگذارید شمال و جنوب در دنیا تغییر می‌کند؟ اگر شما قطب نما را دستکاری و خراب کنید و شمال و جنوب دنیا هم عوض می‌شود. علوم انسانی قطب نمای مسائل اجتماعی است، بگذارید این قطب نما درست کار کند، به این قطب نما نگاه کنیم و از آن استفاده کنیم، با شعار شمال و جنوب عوض نمی‌شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه علوم انسانی قطب نمای جامعه ماست، گفت: خوشبختانه امروز در یک مقطعی قرار گرفتیم که جامعه ما ارزش علوم انسانی را به خوبی می‌داند، شما اگر می‌خواهید اقتصاد درست شود این مسئله ذیل علوم انسانی است. اگر می‌خواهیم حکمرانی و مسائل سیاسی و ... درست شود، این کار، کار علوم انسانی است. حتی در مسائلی که به ظاهر ارتباط به علوم انسانی ندارد و فرهنگ به عنوان زیربنای همه مسائل اجتماعی است، تأثیر مسائل علوم انسانی مهم است.

روحانی اضافه کرد: بخش روحی در پزشکی هم ذیل علوم انسانی است پس علوم انسانی جایگاه بسیار ارزشمندی دارد؛ شما بزرگان کار بسیار بزرگی دارید، اگر بناست اصلاح اداری انجام دهیم این علوم انسانی است. اگر قرار است برنامه درستی برای کشور پیاده کنیم وظیفه علوم انسانی است؛ اگر قرار است بانک‌های ما اصلاح شود برعهده علوم انسانی است اگر بناست تحول در جامعه ما رخ بدهد، اول باید در فرهنگ جامعه ما رخ دهد و این علوم انسانی است.

فرهنگ استفاده از فضای مجازی با فلیتر درست نمی‌شود

رئیس جمهور به اهمیت فضای مجازی اشاره کرد و افزود: اگر می‌خواهید فضای مجازی برای جامعه ما مفید باشد، فرهنگ استفاده از فضای مجازی را به نسل جوان یاد دهیم، با فلیتر درست نمی‌شود. حالا ما تا می‌گوییم فیلتر یک عده بدشان می‌آید و می‌گویند فیلتر چیز خوبی است، اختلاف نظر داریم و اختلاف نظر چیز خوبی است؛ زمانی می‌خواستیم کسی رادیو گوش نکند در رژیم قبل و همه موج‌ها پارازیت بود. اما آیا حل شد و رژیم گذشته در پارازیت موفق شد؟

روحانی اضافه کرد:گفتیم ماهواره ممنوع، آیا ماهواره ممنوع شد؟ با گفتن درست نمی‌شود الان آمار در این زمینه چه می‌گوید؟ مردم بیش از ما و یا اگر خیلی آدم مستکبری باشیم به اندازه ما می‌فهمند؛ انقدر خودمان را بزرگ و بلند فرض نکنیم. مردم ما و کشور ما بزرگ هستند. ملت ما می‌فهمند البته باید تعامل کنیم، باید حرف بزنیم و به نتایجی که می‌رسیم برای مردم شرح دهیم. باید بگوییم چگونه از این ابزار استفاده شود اگر از اتومبیل هم به شکل درستی استفاده نشود، خطرناک است.

وی ادامه داد: اگر از چاقوی جراحی هم درست استفاده نشد خطرناک است، هرچیزی فرهنگی دارد و شیوه درست استفاده کردن دارد که باز هم اینجا علوم انسانی است که باید کمک کند؛ علوم انسانی باید به میدان بیاید بگوید ما از چه شیوه‌ای استفاده کنیم و چگونه جامعه را به آن نقطه‌ای برسانیم که مد نظر جامعه مطلوب است.

رئیس جمهور خاطرنشان کردند: جامعه مطلوب جامعه‌ای است که عقل و شرع آن را تأیید می‌کند، شرع و عقل از هم جدا نیستند، نباید مردم و جامعه را از یکدیگر جدا بدانیم و کمک کنیم آنها در یک مسیر پیش روند.

روحانی تاکید کرد: خوشحالیم که آمریکایی‌ها هم در مسائل برجام و مسائل داخلی ما مقابل ملت ایران شکست خوردند و ما در هر دو جا پیروز شدیم قطعا با وحدت و اتحاد می‌توانیم ایرانی آبادتر، سرافرازتر و پیروزمند‌تر از قبل ایجاد کنیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.