دروغ بزرگ عادل الجبیر بر ضد ایران

اقدام زشت عربستان و سردی روابط ایران و عربستان و حوادث دو روز گذشته به اندازه‌ای مهم بود که رسانه‌های برون مرزی را بیش از پیش به سوی تبلیغ جنگ فرقه‌ای سوق داد.
 دو روز پس از اقدام زشت حکومت پادشاهی آل سعود برای به شهادت رساندن یک مبارز شیعی، سردی و تیرگی بر روابط ایران و عربستان سایه افکند.

 

 
عربستان سعودی، ابتدا آیت الله شیخ نمر را به شهادت رساند و سپس روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد. علت قطع رابطه، اقدام چند نفر خودسر در حمله به سفارت و سرگنسولگری عربستان در ایران اعلام شده است.
 
در حالی عربستان برای قطع روابط با ایران به چنین بهانه‌ای متوسل شده است که نیروی انتظامی جمهوی اسلامی، به شدت با عوامل خودسر برخورد کرد و تعدادی از آن‌ها را بازداشت کرد. حتی با وجود آنکه به هیچ یک از اتباع عربستانی آسیبی وارد نشد، رئیس جمهوری اسلامی ایران  در پیامی، حمله به سفارت عربستان را محکوم کرد و دستور برخورد قاطع نیروهای امنیتی و اطلاعاتی را صادر کرد.
 
 
دروغ بزرگ عادل الجبیر بر ضد ایران
 
 
وزیر امور خارجه عربستان سعودی شامگاه یکشنبه در دروغی آشکار و بزرگ گفت که ایرانی‌‌ها هیچ تلاشی برای جلوگیری از تجاوز به ساختمان سفارت و کنسولگری انجام ندادند.
 
از سویی دیگر با وجود آنکه حدود سه ماه پیش، به دلیل کوتاهی و سوء‌مدیریت پادشاهی عربستان 464 زائر ایرانی در منا قربانی شدند، جمهوری‌اسلامی رابطه خود را با این کشور قطع نکرد.
 
اما به هر حال "عادل الجبیر" وزیر خارجه جوان و کم‌تجربه آل سعود اعلام کرد، روابط این کشور با ایران قطع شده است.
 
گویا سردمداران جدید و بی‌تجربه آل‌سعود قصد دارند اشتباه را با اشتباه بپوشانند.
 
اقدام زشت عربستان و سردی روابط ایران و عربستان و حوادث دو روز گذشته به اندازه‌ای مهم بود که رسانه‌های برون مرزی را بیش از پیش به سوی تبلیغ جنگ فرقه‌ای سوق داد.
 

دروغ بزرگ عادل الجبیر بر ضد ایران
 

عربستان، می‌تواند ایران را مهار کند!
 
سایت دولتی رادیو فرانسه به نقل از خبرگزاری این کشور اروپایی، چنین تیتر زد: «خطر تشدید جنگ نیابتی میان ایران و عربستان افزایش یافته است»
 
خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشته است که تشدید تنش ها میان ایران و عربستان سعودی در پی اعدام شیخ نمر خطر جنگ‌های نیابتی میان دو کشور را افزایش داده است که هم اکنون در یمن و سوریه رویاروی یکدیگر ایستاده اند.
 
به نوشته این خبرگزاری، همۀ کارشناسان بر این عقیده‌اند که عربستان سعودی از زمان روی کار آمدن ملک سلمان در ژانویه سال ۲۰۱۵ و قدرتگیری فرزند وی، محمد، که همزمان وزیر دفاع و ولیعهد عربستان شده است سیاست خارجی و نظامی جسورانه تری اتخاذ کرده است.
 
خبرگزاری فرانسه در گزارش خود با حمایت آشکار از پادشاهی عربستان، آورده است: «با این حال، کم نیستند کارشناسانی که معتقدند سیاست خارجی و نظامی مصمم‌تر عربستان می تواند نهایتاً در مهار سیاست‌های منطقه ای جمهوری اسلامی مثمر به ثمر باشد.»
 
 
تقصیر ایران است
بخش فارسی بی بی سی به ماجرای قطع رابطه عربستان با ایران اشاره کرده، نوشته است: عادل جبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی در ساعات پایانی یکشنبه سوم دسامبر (۱۳ دی ماه) اعلام کرد که دیپلمات های ایرانی ۴۸ ساعت وقت دارند که خاک عربستان را ترک کنند.
 
عادل الجبیر گفت که کشورش به ایران اجازه "به خطر انداختن امنیت" عربستان را نمی دهد و ایران را متهم به "توزیع سلاح و استقرار سلول های تروریستی در منطقه" کرد.
 
رسانه دولتی انگلیس همه تقصیر را به گردن ایران انداخت و نوشت: اقدام عربستان، در واکنش به حمله به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد صورت گرفته است.
 
 
دروغ بزرگ عادل الجبیر بر ضد ایران
 

اعدام خوب و اعدام بد!
 
سایت رادیو فردا که بارها به اعدام قاچاقچیان و مجرمان خطرناک در ایران اعتراض کرده و سروصدا به راه انداخته، این بار به جای محکوم کردن اعدام در عربستان، به جمهوری اسلامی ایران تاخته است.
 
این رسانه وابسته به سرویس جاسوسی آمریکا در خبری مغرضانه، نوشت: در سال‌های پس از پیروزی انقلاب بهمن ۵۷، معترضان دو بار دیگر هم به سفارتخانه‌های کشورهای دیگر حمله کردند که هر دو بار به قطع رابطه انجامیده است.
 
رادیو فردا هیچ توضیحی نداد که اولا مشابه چنین اتفاقی حتی در کشورهای غربی نیز رخ داده است و ثانیا نیروهای امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی، حمله کنندگان را بازداشت کردند و ثالثا مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی، این حمله و حمله به سفارت انگلیس در گذشته را محکوم کردند.
 
دویچه وله آلمان نیز در خبر و تحلیل مشابه آورده است: پیام رئیس جمهور و تلاش جواد ظریف برای حفظ آرامش و کاستن از تشدید تنش میان ایران و عربستان موثر واقع نیافتاد و عربستان سعودی روابط سیاسی خود را با تهران قطع کرد.
 
به نوشته سایت صدای آمریکا، اعدام شیخ نمر باعث خشم بین المللی و یک رشته تنش های جدی دیپلماتیک در خاورمیانه و همچنین نا آرامی در مناطق عمدتا شیعه نشین شده است.
 
شیعیان ترکیه نیز در اعتراض به اعدام شیخ نمر در مقابل کنسولگری عربستان در استانبول جمع شدند. تمهیدات امنیتی در اطراف کنسولگری عربستان با حضور پلیس ضد شورش، استقرار ماشین های آب پاش و نصب موانع تشدید شده بود. تظاهر کنندگان مقام‌های سعودی را به تفرقه افکنی بین مسلمانان متهم می‌کردند.
 
خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت که عربستان سعودی با اعدام شیخ نمر به خشم فرقه‌ای در سراسر منطقه دامن زده ست.


منبع:جام نیوز

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.