ناظران اقتصادی بر این باورند بنای اقتصاد کشور بر اقتصاد دانش بنیان ضمن ارتقای کیفیت محصولات داخلی درکاهش واردات محصولات خارجی و نیز افزایش صادرات نقشی تأثیر گذار داشته و در نهایت به شکوفایی اقتصاد منجر خواهد شد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مسئولان نظام رشد و پیشرفت کشور را منوط به دو عنصر علم و تولید دانش بنیان می‌دانند ازهمین رو با تکیه بر اقتصاد مقاومتی و شرکت‌های تولید دانش بنیان، می توان در آینده‌ای نزدیک شاهد رونق اقتصادی در کشور باشیم.

شرکت‌های دانش بنیان با به کار گیری فناوری‌های پیشرفته ، توان تبدیل موادخام به محصولات نهایی با ارزش افزوده بالا را دارند، بنابراین  دولت با فراهم آوردن شرایطی که این شرکتها قابلیت آن را دارند ، می تواند زمینه شکوفایی صنایعی  نظیر نفت و پتروشیمی را فراهم و با تمرکز بر این استراتژی بلندمدت بسیاری از صنایع کشور را به خود کفایی برساند .

ناظران اقتصادی بر این باورند که این امر سبب می‌شود از یک سو وابستگی کشور به محصولات خارجی  جهت واردات این کالاها کاهش یاب و از سوی دیگر با ارتقای کیفیت محصولات داخلی زمینه رقابت این کالاها با کالاهای مشابه در بازارهای خارجی فراهم گردد و در نهایت آسیب پذیری کشور در برابر تحریم کالاهای صادراتی را  کاهش دهد.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، تولید دانش بنیان کاهش هزینه تمام شده محصولات  و افزایش بهره وری را به دنبال خواهد داشت و علاوه بر افزایش استفاده مردم از کالاهای داخلی، مزیت رقابت در قیمت برای صادرات در بازارهای جهانی را ایجاد خواهد کرد.

شرکت‌های دانش بنیان در حالی به ایفای نقش در رونق اقتصادی  می پردازد که هم  اکنون تعداد شرکت های دانش بنیان ثبت شده کشور هزار و 503 شرکت است که از این تعداد 891 شرکت دانش بنیان نوپا، 572 شرکت معمولی و 40 شرکت صنعتی دارای فعالیت تولید دانش بنیان هستند و تا پایان سال این تعداد به سه هزار شرکت خواهد رسید.

بنابر ،این گزارش  کالاهای تولید دانش‌ بنیان در صادرات نقشی بسزا دارد بطوریکه  براساس گفته رییس مرکز توسعه فن آوری و صنایع پیشرفته وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال 2012 سهم این کالاها در صادرات کشورمان 650 میلیون دلار بوده است.

آقاکثیری همچنین تاکید کرد که کشورمان در میان 20 کشور منطقه در شاخص اقتصاد دانش بنیان ، رتبه پانزدهم را دارد  که بر اساس چشم اندازافق 1404 باید به رتبه اول دست یابد.

لازم به ذکر است که سهم صنایع پیشرفته و دانش بنیان در ارزش افزوده 27 کشور عضو اتحادیه اروپا بالغ بر 47 درصد می شود.

 در پایان باید گفت که شرکت‌های تولید دانش بنیان می‌توانند با به کارگیری دانش و فناوری روز، کیفیت محصولات داخلی را ارتقا دهند  و  این امر خود، نقطه امیدی برای پیشرفت اقتصاد در کشور  است،اما  نباید فراموش کنیم که اقدامات فرهنگی در این زمینه نیز باید صورت گیرد تا مردم به مصرف کالاهای دانش بنیان داخلی ترغیب شودند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.