منابع آبی کشور آب رفتند

چیت‌چیان گفت: بارندگی‌های کوتاه در سال‌های گذشته، افزایش درجه حرارت و تبخیر آب و افزایش مصارف در بخش‌های کشاورزی، شرب و صنعت منجر به کاهش آب در کشور شده است.
منابع آب کشور آب رفتند
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو در اولین گردهمایی مشترک ایران و آلمان اظهار داشت: حوزه آب در کشور ما و در سیاست‌های دولت جایگاه‌ ویژه‌ای را به خود اختصاص داده و از طرفی در برنامه ششم توسعه که در حال تدوین است نیز به مجلس برای تصویب ارائه خواهد شد که در این برنامه سه محور اصلی توسعه اعم از موضوع آب، محیط زیست و صندوق تأمین اجتماعی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در مسئله اول موضوعی که وزارت نیرو و صنعت آب وبرق برای آن نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند که البته در موضوع آب و محیط زیست تنها بازیگران آن وزارت نیرو و صنعت آب و برق نیستند و از طرفی مسئله آب به عنوان اصلی‌ترین موضوع مورد توجه دولت قرار گرفته و در برنامه ششم به آن توجه ویژه‌ای شده است.

 

چیت‌چیان در ادامه بیان کرد: کشور ما در منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته و به همین سبب با محدودیت منابع آب مواجه هستیم و با توجه به اینکه کشور ما از 15 سال گذشته با خشکسالی‌های متوالی مواجه بوده و شرایط را برای ما سخت‌تر کرده است به گونه‌ای که آمارها نشان می‌دهد میزان آب تجدیدشونده از 130 میلیارد مترمکعب به حدود 105 میلیارد مترمکعب کاهش پیدا کرده است.

وی در ادامه گفت: بارندگی‌های کوتاه در سال‌های گذشته، افزایش درجه حرارت و تبخیر آب و افزایش مصارف در بخش‌های کشاورزی، شرب و صنعت منجر به کاهش آب در کشور شده است و گفتنی است که آب یک زیرساخت اصلی توسعه و حیات بشر است و سلامتی مردم در گرو منابع کافی آب است.

وزیر نیرو با اشاره به اولویت‌های وزارت نیرو برای حل این مشکلات بیان کرد: اولین مسئله مدیریت مصرف آب در بخش‌های گوناگون، توسعه ابزارهای اندازه‌گیری در شبکه آب شهری و شبکه آبیاری، جلوگیری از آلودگی منابع آب و توسعه شبکه فاضلاب، احداث تصفیه‌خانه فاضلاب در بخش‌های مختلف، تصفیه آب و استفاده از منابع نامتعارف آب و در کنار این اقدامات که بیشتر جنبه فنی دارد مسئله مدیریت یکپارچه منابع و مشارکت دادن مصرف‌کنندگان در مدیریت آب و تشکیل شوراهای هماهنگی از مسائل بسیار مهم مدیریتی در بخش آب است.

چیت‌چیان بیان کرد: بنده به عنوان مسئول دولتی آب کشور صراحتا بیان می‌کنم که همکاری شرکت‌های آلمانی و ایرانی مورد حمایت ما است و ما از سرمایه‌گذاری مستقیم شرکت‌های آلمانی در ایران به شدت استقبال می‌کنیم و از طرفی مسئله انتقال تکنولوژی به کشور ما است که تقاضا داریم شرکت‌های آلمانی ظرفیت‌های صنعتی ما را با کشورهای جنوبی خلیج‌فارس مقایسه نکنند چرا که کشور ما از ظرفیت بالایی برخوردار است.

چیت‌چیان تصریح کرد: محصولات صنعتی ما در حوزه صنعت آب و خدمات فنی و مهندسی به بیش از 40 کشور دنیا صادر می‌شود به گونه‌ای که شرکت‌های ایرانی فعالیت گسترده‌ای در آسیانه میانه دارند و همواره امیدواریم با مشارکت شرکت‌های ایرانی و آلمانی بتوانیم در بازارهای خارج از ایران حضور موثر داشته باشیم که این امر را به نفع اقتصاد و شرکت‌های ملی تلقی می‌کنیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.