غرق شدن در برمودای یمن حاصل محاسبات غلط آل‌سعود

عربستان سعودی با وجود اختلافات درون گفتمانی در مورد یمن به این کشور تجاوز کرده و خود را دچار یک جنگ نافرجام نموده است.
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عربستان همواره در پی تسلط بر کشور یمن بوده و تلاش کرده با تفکر و ایدئولوژی خود یمن را اداره کند. روزی که مردم یمن تصمیم گرفتند سرنوشت خود را بدست گیرند، برای دولت ریاض قابل پذیرش نبود، از این رو سایر کشورهای عربی خلیج‌فارس را بسیج کرد که علیه انقلاب مردم یمن صف‌آرایی کنند.

برمودا در یمن حاصل محاسبات غلط آل‌سعود

  

 اشتباه محاسباتی بزرگ

عربستان سعودی گمان می‌برد که با به خدمت گیری ارتش اجاره‌ای از سایر کشورها می‌تواند رویای دیرینه سلطه بر یمن را محقق سازد.

لیکن سابقه طولانی مبارزان یمنی (حوثی‌ها) نشان می‌دهد که مردم یمن تا آخرین گلوله و نفر در مقابل آماج تجاوزات آل‌سعود مقاومت خواهند کرد، چرا که آنها هیچ چیزی برای از دست دادن ندارند و این روحیه مبارزه‌طلبی و دفاع از کیان و آب و خاک به علاوه وضعیت و بافت جغرافیایی یمن (کوهستانی با پستی و بلندی‌های فراوان) امکان هرگونه تسلط کامل ارتش کرایه‌ای عربستان را سلب می‌کند. مضاف بر این در منظر میدانی نیروهای یمنی با اتکاء به توانایی‌های بالقوه خود ضربات سنگینی را به متجاوزان شبه‌جزیره عرب وارد نموده اند و به معنی واقعی بارها آبروی عربستان در صحنه بین‌المللی را مخدوش کرده اند.

بنابراین عربستان و هم‌پیمانان این کشور وارد معرکه‌ای شدند که تبدیل به یک مثلث برمودابرای آنها شده است؛با نگاهی به تحولات میدانی جنگ صعده می توان نتیجه گرفت شاهد گیر افتادن حکومت آل سعود در گرداب مغناطیسی یمن باشیم.
بهانه های  عربستان سعودی در جنگ با یمن

1-رقابت‌های منطقه‌ای،عربستان سعودی که گمان می‌برد حوثی‌ها به عنوان متحد بالقوه ایران هستند و قدرت گیری آنها در یمن را مکمل هلال شیعی می‌داند.
2- فعالیت فزاینده القاعده در یمن: در اوایل سال 2009 دو زیرمجموعه سازمان القاعده در یمن و عربستان اقدام شده و سازمان القاعده در جزیر‌ة‌العرب را تشکیل داده‌اند.
3- تضاد و تقابل زیدی‌ها با سلفی‌گری و وهابی‌گری و نزدیکی آنها به شیعیان 12 امامی.
4- جایگزین خطرناک یمن متحد: عربستان سعودی با توجه به نهایی شدن توافقنامه طائف از جایگزین‌هایی که در صورت سقوط حکومت علی عبدالله صالح و تجزیه یمن احتمالا به وجود خواهد آمد، استقبال نمی‌کند.
5- تاثیر هرگونه بی‌ثباتی و ناامنی در یمن به عربستان سعودی: به دلیل پیوستگی امنیتی دو کشور در ابعاد سرزمینی به خصوص تنگه باب‌المندب (تنگه آبی در قسمت جنوبی دریای سرخ به اقیانوس هند که بسیار استراتژیک است و محل عبور کشتی و کالاهای تجاری می‌باشد) و جمعیتی (پناهندگان یمنی در عربستان).

بالتبع تداوم هرگونه ناامنی در یمن به درون عربستان سرازیر خواهد شد. عربستان سعودی عمدتا تحت تاثیر مسائل فوق و با توجه به ناتوانی ارتش یمن در سرکوب حوثی‌ها وارد این کارزار شده است. البته ذکر این نکته ضروری است دولت ریاض هیچ‌گاه نتوانسته است به هدف غیر اعلانی خود در از میان برداشتن قدرت کامل حوثی‌ها از جنوب مرزهای خود دست پیدا کند.

به نظر می‌رسد جایگاه حساس یمن در جنوب شبه جزیره عرب و شاخ آفریقا و اشراف این کشور بر تنگه راهبردی باب‌المندب بیش از پیش تهدید را برای عربستان نمایان می‌سازد و از طرفی دیگر هژمونی ایالات متحده در منطقه را با خطری جدی مواجه میسازد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.