از یکه تازی و درآمد میلیاردی گوگل در ایران تا خیز "یوز" برای رقابت

موتورهای جستجوگر بومی برای دسترسی سریعتر کاربران به اطلاعات موردنظر خود و جوابگویی به نیازهای داخلی ساخته شده اند اما هنوز جای خود را میان کاربران ایرانی باز نکرده اند.
به گزارش گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ موتورهای جستجوی وب ابزاری برای یافتن راحت تر اطلاعات درخواست شده توسط کاربر هستند که جستجوی کاربران را در صفحه ای به عنوان صفحه نتایج نشان می دهند، در واقع طراحی موتورهای جستجوگر برای دسترسی سریعتر کاربران به اطلاعات مورد نظر خود صورت گرفته است.

اولین موتور جستجوگر جهان W3Catalog، در سال 1993 با رویکرد دسترسی سریعتر به مطالب و مقالات علمی راه اندازی شد اما اکنون ین موتور جستجوگر غیرفعال و از دسترسی خارج شده است.

گوگل یکه تاز موتورهای جستجوگر!
از یکه تازی و درآمد میلیاردی گوگل در ایران تا خیز

 

طرح اولیه ساخت و راه اندازی گوگل توسط دو دانشجوی استنفورد به نام های لری پیج و سرگئی برین در سال 1996 و با ثبت دامنه Google.com برگرفته از بازی روی کلمه «googol» که یک عبارت ریاضی برای نشان دادن عدد 1 و پس از آن 100 تا صفر بود با هدف ساماندهی اطلاعات در وب آغاز شد و به دلیل امکانات منحصر به فرد در عین سادگی مورد توجه کاربران زیادی قرار گرفت.

کاربران ایرانی، منبع درآمدی بالا برای گوگل!
هر کاربر ایرانی به طور متوسط روزانه پنج بار از گوگل استفاده می کند که با احتساب حدود 35 میلیون کاربر اینترنت در ایران، گوگل سالانه بالغ بر 800 میلیارد تومان از کاربران ایرانی سود کسب می کند، سود گوگل از کاربرانش توسط کلیک آنها روی لینک های تبلیغاتی ظاهر شده در نتایج جست و جو است.

طبق بررسی ها مشخص شده است 40 درصد کلیک های کاربران ایرانی روی لینک های تبلیغاتی گوگل بوده است که درآمد سالیانه گوگل از هر کاربر حدود 7/3 دلار و در مجموع این موتور جستجو طی یک سال 277 میلیون دلار از ایرانی ها درآمد داشته است. کاربران ایرانی روزانه 25 میلیون بازدید از گوگل دارند که همین موضوع باعث شده تا گوگل اولین سایت پربازدید در کشور ما باشد و ایران دومین رتبه استفاده کنندگان از گوگل را داشته باشد؛ این در حالی است که 76 درصد کاربران چینی از baidu (موتور جستجوگر بومی چین) ، 70 درصد کاربران کره ای از Naver کره، 60 درصد کاربران روسی از Yandex و 52 درصد کاربران جمهوری چک از Seznam.cz استفاده می کنند.

بسیاری از کاربران جستجو در محیط وب را منحصر به گوگل می دانند، درحالی که این موتور جستجوگر چند ملیتی تمرکز اصلی خود را در استخراج مطالب از میان وب سایت های انگلیسی زبان می داند، این عامل باعث شده بسیاری از کشورها اقدام به طراحی موتور جستجوگر منحصر به زبان ملی خود کنند، کشورهایی همچین چین، کره و روسیه  پیشگام در این عرصه هستند، گوگل برای زبان ملی این سه کشور خدمات جستجوگر را عرضه کرده است اما با این وجود کاربران این کشورها رغبت به استفاده از موتور جستجوگر بومی خود را دارند.

یوز ایرانی رقیب جدی گوگل!
از یکه تازی و درآمد میلیاردی گوگل در ایران تا خیز

"یوز" یکی از موتورهای جستجوگر ایرانی است که طراحی آن در اواخر سال 88 با حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و با هدف جوابگویی به نیازهای داخلی آغاز شد، "یوز" بهمن سال 93 توسط وزیر ارتباطات افتتاح شد و با آدرس "yooz.ir" در اختیار کاربران قرار گرفت. این موتور جستجوگر، وب سایت ها به دو زبان فارسی و انگلیسی را پردازش می کند و نتایج جست و جو را نشان می دهد.

موتور جستجوگر "یوز" هم اکنون در گام ابتدایی و به اصطلاح  مرحله یادگیری قرار دارد و تاکنون توانسته است حدود یک میلیارد صفحه را پوشش دهد اما هنوز  رتبه 441 را در بین وب سایت های ایرانی دارد و زمان زیادی لازم است تا با موتورهای جستجوگر قدرتمند و جهانی رقابت کند.

پارسی جو، پروژه ای که پنج بار افتتاح شد!

از یکه تازی و درآمد میلیاردی گوگل در ایران تا خیز


موتور جستجوی ایرانی "پارسی جو" به نشانی "parsijoo.ir"، پروژه ای که در سال 89 با پوشش یک میلیون صفحه و متخصصان دانشگاه یزد راه اندازی شد و دارای امکاناتی از جمله سرویس خبری، جستجوی علمی، بازار و دانلود است. نسخه پنجم موتور جستجوی بومی پارسی جو با حضور وزیر ارتباطات و دبیر شورای عالی فضای مجازی رونمایی شد تا شاید بدین ترتیب استفاده از جستجوگرهای بومی که احتمالا باید در مقابل رقبای قدری مثل گوگل قد علم کند پس از سالها تبلیغ و رونمایی‌های چندباره متاسفانه کمتر کاربری نامی از آن شنیده چه برسد که بخواهد برای جست‌و‌جوی اینترنتی به سراغ آن برود.

گرگر را با یوز اشتباه نگیرید!
از یکه تازی و درآمد میلیاردی گوگل در ایران تا خیز

به فاصله یک روز بعد از معرفی "یوز" ، صفحه شبکه‌های اجتماعی پر شد از اسکرین‌شات‌های مختلف که نشان می داد آدرس آی‌پی بین یوز و گرگر یکی‌ است و در واقع طراحی و پارامترهای URL دو موتور استفاده از یک Code Base را نشان می‌دهد. همچنین بخشی از فایل های تشکیل دهنده هر دو سایت مشابه یکدیگر هستند.

از یکه تازی و درآمد میلیاردی گوگل در ایران تا خیز

محمد نقوی، مدیر موتور جستجوگر بومی "یوز" در پاسخ به این سوال ایران که آیا یوز و گرگر به یکدیگر شبیه‌ هستند می گوید: یوز موتورجستجوی جدا با سازوکار جداست اما از تجربیات افرادی که در گرگر مشغول به فعالیت‌ می‌کنند استفاده کرده است و تیم یوز از تیم گرگر کمک گرفته است.

او در واکنش به انتشار تصاویری که نشان دهنده شباهت آدرس Ip بین گرگر و یوز است اعلام می‌کند: به دلیل اینکه از بخشی از اطلاعات گرگر در یوز استفاده شده شباهت‌هایی در این زمینه بین این دو موتور جستجوگر دیده می شود اما یوز و گرگر از نظر ساز و کار و مکانیزم کاملا با یکدیگر متفاوت هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.