قطعنامه ضدسوری مجمع عمومی، هدیه‌ای به تروریست‌ها و افراط‌گرایان

سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد قطعنامه ضد سوری مجمع عمومی سازمان ملل را هدیه ای به تروریست ها و افراط گرایان و با هدف تضعیف جبهه ضد تروریسم و افراطی گری توصیف کرد.
به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "غلامحسین دهقانی" قطعنامه غیر الزام آور مجمع عمومی سازمان ملل متحد در خصوص وضع حقوق بشر در سوریه را که روز پنجشنبه در کمیته حقوقی این مجمع تصویب شد، لطمه ای به حیثیت این مجمع و سازمان ملل برشمرد.

در نشست روز پنجشنبه این کمیته، نماینده عربستان که یکی از بانیان قطعنامه مذکور بود، بدون پرداختن به ریشه های واقعی بحران سوریه، دولت دمشق را مسؤول کشتار مردم این کشور دانست که این سخنان با واکنش بشار جعفری سفیر و نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد مواجه شد. 

جعفری به نقش دولتهای عربستان، قطر و ترکیه و برخی کشورهای دیگر در پرورش تروریست هایی که به کشتار مردم سوریه پرداخته اند، اشاره کرد و گفت که دست آنان به خون مردم سوریه آغشته است.

 

جعفری همچنین، سخن گفتن نماینده عربستان از حقوق بشر را طنزی مضحک و تلخ خواند و با اشاره به شرایط حقوق بشر در عربستان، این کشور را در اظهار نظر در خصوص این مسایل، فاقد صلاحیت دانست. 

در این نشست، غلامحسین دهقانی سفیر و معاون نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل متحد در سخنانی ضمن هشدار در مورد تأثیرات منفی این قطعنامه بر اعتبار سازمان ملل، به برخی مفاد متن در ارتباط با حضور نیروهای نظامی کشورمان، حزب الله و تعدادی از گروه های مردمی در سوریه اشاره کرد و افزود: حضور نیروهای نظامی کشورمان در سوریه که صرفاً برای ارائه مشاوره است، بر اساس دعوت رسمی دولت سوریه صورت گرفته و لذا تصویب چنین متنی به معنای نقض حقوق بین الملل و نقض حق دولت ها برای برقراری صلح و آرامش در سرزمین خود است. 

دهقانی، هدف از طرح این ادعاها را انتقام گیری از نیروهایی دانست که تا به حال در مبارزه با تروریسم و افراط گرایی مؤثرترین نقش را داشته اند و افزود که اگر این نیروها نبودند، اکنون مناطق بیشتری از خاورمیانه زیر پرچم سیاه داعش بود.

نماینده کشورمان در ادامه، با هشدار در مورد این که محتوای چنین قطعنامه ای مرز میان تعریف تروریسم و کسانی را که در حال مبارزه با آنها هستند، مخدوش می کند، ضمن اشاره به گفت وگوهای جاری وین، تصریح کرد که اتهامات بی اساس مطرح شده در این قطعنامه، موجب مسموم کردن فضا و تخریب چشم انداز دستیابی به توافق خواهد شد.

همچنین نماینده یونان که در ابتدای جلسه خروج کشورش از جمع حامیان این قطعنامه را اعلام کرده بود، در سخنانی کوتاه علت عدم پذیرش این قطعنامه را اشاره به سپاه پاسداران و سپاه قدس در متن قطعنامه مذکور بیان کرد.

نماینده لوکزامبورگ نیز به نمایندگی از سوی کشورهای اتحادیه اروپایی با اشاره به طرح موضوع نیروهای نظامی کشورمان در این قطعنامه، بر لزوم پرهیز از سیاسی کردن قطعنامه های حقوق بشری تأکید کرد. 

نماینده مجارستان نیز با انتقاد از نحوه مذاکره در خصوص این قطعنامه، اعلام کرد که مفاد مرتبط با نیروهای نظامی کشورمان منبعث از انگیزه های سیاسی و نه حقوق بشری طراحان این قطعنامه بوده است. 

نماینده دائم لبنان در سازمان ملل متحد نیز با اشاره به اینکه حزب الله یک حزب سیاسی در این کشور است که در کابینه لبنان مشارکت دارد، به عدم تمایز بین تروریسم و مقاومت مشروع در قطعنامه اشاره داشت. 

نماینده روسیه نیز مخالفت کشورش را با این قطعنامه، که در آن به طور غیرمستقیم از حضور نیروهای روسیه در سوریه نیز انتقاد شده، اعلام کرد. 

نماینده کشورمان بار دیگر در سخنانی ضمن تأکید بر تعارض این قطعنامه با اصول اساسی حقوق بین الملل، حذف مضامین مربوط به افراطی گری خشونت آمیز در این قطعنامه در مقایسه با قطعنامه مشابه سال گذشته را نشانه ای روشن از ماهیت این قطعنامه دانست و آن را همراه با محکوم کردن نیروهای نظامی کشورمان در سوریه به منزله اعطای پاداش و هدیه ای به افراطی گری و تروریسم و کسانی که از طریق منابع مالی و لجستیک، به گسترش ایدئولوژی های افراطی و تروریسم کمک می کنند، توصیف کرد. 

دهقانی با ذکر این که «ما شاهد هستیم که چگونه برخی کشورهای مدعی حقوق بشر با کشورهایی که عدم مدارا و بردباری را به کشور های دیگر صادر می کنند در ارائه این قطعنامه همراه شده اند» افزود: عدم مدارا، منشاء اصلی افراطی گری خشونت آمیز و تروریسم است. 

وی، تصویب چنین قطعنامه هایی را حاصل ضعف ساختاری ساز و کارهای حقوق بشری سازمان ملل دانست که فرصت سوء استفاده از این ساز و کارها را در اختیار این قبیل کشورها می گذارد. 

دهقانی در پایان تأکید کرد که این قطعنامه و اقدامات مشابه آن، جمهوری اسلامی ایران را از نبرد با افراطی گری خشونت آمیز و پاک کردن منطقه از کسانی که در همسایگی ایران بذر ترور می پراکنند و آن را به دنیا صادر می کنند باز نخواهد داشت.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.