حقایقی عجیب اما واقعی در دنیای تکنولوژی (قسمت دوم)

دانستن حقایق عجیب جهان همیشه برای ما از جذابیت خاصی برخوردار بوده است. ما نیز قصد داریم از حقایق عجیب دنیای تکنولوژی پرده برداری کنیم.
به گزارش دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آمازون، نامی که برای بالاتر قرارگرفتن در ترتیب الفبایی انتخاب شد آمازون امروزه به عنوان یکی از غول‌های دنیای تکنولوژی شهرتی جهانی دارد. بدنیست بدانید که Jeff Bezos قصد داشت نام این سرویس‌دهنده فعال اینترنتی را Cadabra انتخاب کند که در واقع کوتاه‌شده عنوان Abracadabra به معنای سخن نامفهوم است. 

وی در واقع قصد داشت با استفاده از این عبارت، تفسیر و توضیحی در خصوص تجربه باورنکردنی خرید کتاب از این و‌ب‌سایت را بازگو کند اما هنگامی که وکیل شرکتی آمازون، به اشتباه این نام را Cadaver به معنای جسد شنید، وی تصمیم گرفت این عنوان را تغییر دهد. در سال 1995 محبوب‌ترین روش برای پیمایش وب، استفاده از بخش‌بندی‌های ارائه شده توسط یاهو بود که نام‌ها را به ترتیب حروف الفبا، در لیست قرار می‌داد. همین امر باعث شد Amazon به منظور قرارگرفتن در صدر لیست، به عنوان نام این شرکت انتخاب شود.

 

 

حقایقی عجیب اما واقعی در دنیای تکنولوژی!  (قسمت دوم)


موشواره‌های رایانه‌ای تاکنون حداقل سه‌مرتبه اختراع شده‌اند
حقایقی عجیب اما واقعی در دنیای تکنولوژی!  (قسمت دوم) 
در سال 1968، داگلاس انگلبرت نمایشی از یک سیستم آنلاین را در قالب رایانه‌ای مجهز به آنچه امروز رابط کاربری نامیده می‌شود پیش‌روی همگان قرارداد. در این نمایش وی از موشواره‌ای که خودش شخصا توسعه داده بود به عنوان یکی از ابزارهای ورودی اولیه استفاده کرد. این در حالی است که ابزارهای ورودی مانند این موشواره، پیش از آن نیز حداقل دوبار اختراع شده بودند. تام کرنستون و فرد لانگ‌استف در سال 1952 و رالف بنجامین در دهه 1960 نمونه‌هایی متفاوت از موشواره رایانه‌ای را به همراه ترک‌بالی لاستیکی طراحی کرده بودند. از آنجایی که هر دو پروژه در قالب طرح‌های نظامی انجام شده بودند، به‌طور مقطعی استفاده شده و به سرانجام دیگری نرسیدند. 

امکان از بین‌رفتن اطلاعات شما در اثر ذرات پرانرژی فضای خارج از جو
 

حقایقی عجیب اما واقعی در دنیای تکنولوژی!  (قسمت دوم)

نیمه‌هادی‌ها همواره در معرض بروز خطاهای مختلف قراردارند. این خطا ممکن است از بیت اطلاعاتی خاص و یا سیگنالی اشتباه پدید آید اما بدنیست بدانید که عوامل متعددی در بروز این خطاها نقش دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به اشعه‌های کیهانی و همچنین ذرات با انرژی بالا که از فضای بیرون از جو زمین وارد آن می‌شوند اشاره کرد. این اشعه‌ها می‌توانند بیت‌های موجود در تراشه‌های الکترونیکی شما را تغییر دهند. راه‌حل‌های موجود در جهت جلوگیری از بروز این مشکل نیز قرار دادن تجهیزات الکترونیکی در غارهای زیرزمینی و یا راه‌اندازی مجدد آن‌ها هستند!
 
تماس‌های ویدئویی از زمان دولت نیکسون در آمریکا 
 
حقایقی عجیب اما واقعی در دنیای تکنولوژی!  (قسمت دوم)

مطمئنا تماس‌های ویدئویی را باید یکی از نشانه‌های پیشرفت در تکنولوژی سال‌های اخیر به حساب آورد. با این وجود بد نیست بدانید که در سال 1970 شرکت آمریکایی AT&T از عرضه محصول خود یعنی Picturephone خبر داد. اگرچه قرار بود صدها هزار دستگاه از این تلفن‌های ویژه برای برقراری تماس‌های تصویری در مدت 5 سال در سراسر آمریکا نصب شوند اما تا سال 1975 تنها چندصد دستگاه از آن نصب شدند. مطمئنا هزینه 160 دلاری برای یک ماه که معادل 947 دلار در سال 2015 است (آن‌هم برای برقراری تماس به مدت 30 دقیقه) یکی از دلایل اصلی در بروز این محدودیت در تعداد نصب بود. 
 
نیجریه، غنا و بنگلادش، کشورهایی فارغ از خطوط تلفن ثابت!

حقایقی عجیب اما واقعی در دنیای تکنولوژی!  (قسمت دوم)

اکثر کشورها به ویژه در آمریکای شمالی و اروپا، تلاش زیادی داشته‌اند تا کلیه امکانات مخابراتی را در جهت متصل کردن هر چه بیشتر منازل شهروندان خود به‌کار گیرند. با این وجود در برخی مناطق فقیرتر که اکثرا توسط همان کشورهای یادشده در بالا استعمار شده بودند خبری از تجهیزات اینچنینی نیست. به عنوان مثال، امروزه کمتر از یک درصد از خانه‌ها در نیجریه، غنا و بنگلادش از خطوط تلفن ثابت بهره می‌برند. البته این به‌معنای ضعف قابلیت‌های ارتباطی در این کشورها نیست. در حال حاضر چیزی بیش از 85 درصد از شهروندان این کشورها به تلفن همراه دسترسی دارند اما خطوط تلفن ثابت در این کشورها جایی نداشته و ندارند.
 
اولین وب‌سایت اینترنتی که هنوز هم بدون تغییر مانده است

حقایقی عجیب اما واقعی در دنیای تکنولوژی!  (قسمت دوم)

در تاریخ ششم آگوست سال 1991، تیم بارنرز- لی خبر از پروژه‌ای به نام World Wide Web یا همان W3 داد. اما بدنیست بدانید که اولین صفحه وب همچنان در همان آدرس قبلی آن در درون وب‌سایت آزمایشگاه فیزیکی CERN، بدون تغییر، قابل دسترسی است. لازم به ذکر است که هیچ پس‌زمینه و گرافیکی نیز برای آن در نظر گرفته نشده و تنها متن ساده و لینک‌هایی به دیگر اطلاعات و توضیحات موجود در خصوص وب در حال تولد، قابل مشاهده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.