از آغاز تا پایان جستجوگر یاهو!

اکنون از زمان تاسیس یاهو حدود ۲۰ سال می گذرد و حالا درصد زیادی از کاربران، دیگر تمایلی به که در این سرویس ساخته بودند را استفاده نمی کنند.
بسیاری از کاربران اینترنتی با نام yahoo آشنا هستند و کمتر کاربر اینترنتی یافت می شود که yahoo messenger را نشناسد یا در E-mail و yahoo حساب کاربری نداشته باشد. ما اولین ایمیل خود را از یاهو دریافت کرده ایم و خیلی از کاربرها در آن روزهای اول، یاهو را به عنوان صفحه اصلی مرورگر خود تعیین می کردند چرا که بهترین بود و رقیبی نداشت.


شاید نسل امروزی آن را به خاطر نیاورد، اما در آن زمان یکی از بهترین سایت‌های اینترنتی بین مردم به شمار می رفت، خدمات وب سایت یاهو، اطلاعات کاملی از خبرهای جهانی، اطلاعات آب و هوایی، ارزش سهام شرکت های مختلف را به شکلی ساده در برابرمان قرار می داد. حال چه بر سر یاهو آمده؟ آیا این وب سایت عظیم پدر اینترنت دنیاست؟ این سایت چگونه و توسط چه کسانی طراحی شده است؟

از سر آعاز تا سرانجام یاهو////گزارش

شرکت یاهو یک شرکت آمریکایی چند ملیتی است که در زمینهٔ اینترنت و نرم‌افزار فعالیت دارد و دفتر مرکزی آن در سانی‌ویل، کالیفرنیا در ایالات متحده آمریکا است. یاهو یکی از بهترین سایت‌های اینترنتی است که امکانات زیادی مانند موتور جستجوی یاهو، ایمیل یاهو، و... شبکه‌های اجتماعی را در اختیار کاربران اینترنت گذاشته است.

Yahoo از کجا شکل گرفت؟
Yahoo به صورت یک سرگرمی دانش جویی شروع شد و سپس در سطح جهانی به عنوان راهی برای ارتباط مردم با یکدیگر، خرید کالا و دستیابی به  اطلاعات مطرح شد. دو مؤسس یاهو، دیوید فیلو و جری یانگ، دو دانشجوی دانشگاه "استانفورد"بودند که در فوریه ی 1994 دست به تهیه ی لیست آدرس های مورد علاقه ی خود زدند. در انتها لیست آن ها بسیار طولانی شد و آن ها مجبور به طبقه بندی آدرس ها شدند. در حین کار، وقتی یک دسته طولانی می شد، طول آن را به دسته های کوچکتر تقسیم می کردند. همان جا بود که هسته ی اولیه ی yahoo شکل گرفت و این سایت به عنوان راهنما برای شبکه ی جهانی شروع یه کار کرد.

اکنون از زمان تاسیس یاهو حدود ۲۰ سال می گذرد و حالا درصد زیادی از کاربران، دیگر ایمیلی که در این سرویس ساخته بودند را استفاده نمی کنند. حتی وب سایت یاهو هم دیگر در میان پایگاه های اینترنتی که آنها را به شکل روزانه بررسی می کردیم جایگاهی ندارد.

به همین دلیل بود که یاهو اعلام کرد هسته اصلی فعالیت های اینترنتی اش را به فروش می رساند. اگرچه روزی بخش زیادی از اینترنت برایمان در «یاهو» و سرویس هایش خلاصه می شد اما اکنون دیگر زمانه تغییر کرده؛‌ راه و رسم استفاده از اینترنت هم به شکل گسترده ای دست خوش تغییر است. اما یاهو همچنان می خواهد در یک صفحه مرورگر، هرچه می تواند را در ذهن آشفته ما فرو کند. از همان ابتدا، کلید موفقیت یاهو در تهیه محتوای آنلاین خلاصه شده بود اما این روزها کاربران ترجیح می دهند با سرویس های ایمیل، شبکه های اجتماعی و البته اپلیکیشن ها در تلفن های همراهشان سرگرم باشند.

از سر آعاز تا سرانجام یاهو////گزارش

اما در این میان یک نکته بسیار مهم وجود دارد که یاهو به آن توجهی نکرد. آنچه همواره و از ابتدای شکل گیری اینترنت به شکل ثابت باقی مانده، نیاز ما به اطلاعات دقیق، پویا و سرگرم کننده ای است که سرگشتگی ما در جهان وسیع اینترنت را کاهش دهد. آنچه تغییر نموده، شیوه دسترسی به موارد یاد شده است. کمپانی های بسیاری این موضوع را درک کرده و ابزارهایی تازه برای چنین کاری در اختیارمان گذاشته اند اما نام یاهو را نمی توان در میان آنها یافت.

گوگل دامنه فعالیتش را از جستجو گسترش داد و اکنون سازنده ی یک پلتفرم موبایلی است که از لحاظ تعداد فروش رقیبی ندارد، سرویس ایمیلی که ارائه می دهد محبوب ترین است و مرورگر اینترنتی اش نیز با استقبال بسیار بالایی مواجه گشته.

نکته جالب این است که همان تلفن های هوشمندی که یاهو نتوانسته از آنها درست برای ارائه سرویس هایش استفاده کند، شباهت بسیاری با ساز و کار این شرکت دارند. یاهو می خواهد همه چیز را در کنار هم به شما عرضه نماید در حالی که تلفن های هوشمند هم دقیقا چنین کاری انجام می دهند؛ هر روز صبح که از خواب بیدار می شوید، به سراغ برنامه هواشناسی رفته، ایمیل هایتان را چک می کنید، اخبار را با آن می بینید و … همه این موارد در یک نمایشگر کوچک در برابر شما هستند.

نتیجه:
با این حال، این شرکت هنوز نتوانسته محصولاتی با جذابیت محصولات رقبای خود ارائه کند. یاهو که زمانی یکی از چند وب سایت اصلی در سراسر دنیا شناخته می شد، حالا رقابت را در حوزه جست و جو به گوگل و در عرصه سرگرمی به آمازون و نت فلیکس باخته است. فیس بوک نیز مشتریان شبکه اجتماعی یاهو را به سوی خود جلب کرده اند.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.