چین: راه حل باید مورد قبول همه گروه ها باشد/ فرانسه: آغاز آتش بس همزمان با روند انتقالی

وزیران خارجه کشورهای عضو شورای امنیت در پی تصویب قطعنامه این شورا در مورد سوریه، بر لزوم آغاز روند انتقال سیاسی در این کشور تاکید کردند.
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، پس از تصویب قطعنامه مربوط به سوریه به اتفاق آرا در شورای امنیت، وزیران خارجه اعضای این شورا در این خصوص اظهار نظر کردند.

سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه تاکید کرد فقط مردم سوریه حق دارند درباره آینده سیاسی خود تصمیم بگیرند و قطعنامه شورای امنیت با هدف کمک به روند انتقال سیاسی در سوریه تصویب شده است.

جان کری وزیر خارجه آمریکا در نشست شورای امنیت پس از تصویب قطعنامه سوریه اعلام کرد:
تلاش ها برای جلوگیری از دستیابی سازمان دولت اسلامی(گروهک تکفیری صهیونیستی داعش) به منابع مالی را افزایش می دهیم.


وی قطعنامه شورای امنیت را نقطه عطفی خواند که از مخالفان مسئولیت پذیر و دولت سوریه می خواهد برای تشکیل دولتی مقتدر و دارای حاکمیت ملی در طول شش ماه اقدام و همکاری کنند.

وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد رئیس جمهور سوریه بشار اسد دیگر توان و اعتبار لازم را برای حکومت در این کشور ندارد و عقل حکم می کند که از مقام خود کنار برود.

در همین حال وانگ یی وزیر خارجه چین در نشست شورای امنیت پس از تصویب قطعنامه سوریه گفت: باید به راه حلی برسیم که همه سوری ها آن را می پذیرند.


لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه نیز در نشست شورای امنیت پس از تصویب قطعنامه سوریه اعلام کرد: باید جامعه بین المللی اصول معتبری را در گفتگوها میان نظام سوریه و گروه های مخالف پی ریزی کند.

وی مدعی شد: یکپارچه شدن گروه های مخالف نظام سوریه در کنفرانس ریاض یک موفقیت مهم است. تا زمانی که نظام بشار اسد بر سر کار باشد، تحقق آشتی حقیقی در سوریه غیر ممکن است.

وی گفت: اجرای آتش بس باید همزمان با آغاز مرحله انتقالی در سوریه باشد.

از سوی دیگر بان کی مون دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد: از پیشنهاد بین المللی برای حمایت از سوری ها استقبال می کنیم. سازمان ملل آماده میزبانی گفتگو میان سوری هاست. نباید گروه های مسلح از سلاح علیه غیرنظامیان استفاده کنند.

نماینده نیجریه در شورای امنیت پس از تصویب قطعنامه سوریه اعلام کرد:گروه های تروریستی از وضع موجود در سوریه استفاده و جایگاه خود را در این کشور تقویت کرده اند.

وی افزود: برقراری آتش بس در سوریه گام نخست است و باید به آن متعهد بود تا بتوان راه حل سیاسی را در این کشور اجرا کرد.
نماینده مالزی در شورای امنیت پس از تصویب قطعنامه سوریه اعلام کرد:این قطعنامه را که بیانگر اراده جامعه بین المللی درباره سوریه است تصویب کردیم.

وی یاد آور شد:اقدامات خشونت بار را علیه غیرنظامیان در سوریه محکوم می کنیم و خواهان بازخواست عاملان این جنایات هستیم. وی همچنین تاکید کرد: باید حفظ یکپارچگی ارضی و استقلال سوریه مبنای هر گونه راه حل سیاسی در این کشور باشد.

ناصر جوده وزیر خارجه اردن نیز در سخنان خود پس از تصویب قطعنامه سوریه در شورای امنیت گفت: نشست امروز نقطه مهمی در توجه بین المللی به اوضاع سوریه است. طرف های منطقه ای و بین المللی در چند ماه گذشته بر افزایش تلاش های دیپلماتیک خود برای حصول تفاهم مشترک درباره راه های تحقق راه حل سیاسی بحران مصیبت بار سوریه که از پنج سال گذشته در این کشور ادامه دارد، تاکید داشتند.

وی افزود: این بحران پیامدهای خطرناکی برای منطقه و جهان به ویژه در دو بعد بشردستانه و امنیتی داشته است. بخش انسانی این بحران باعث آواره شدن میلیون ها سوری در داخل و خارج از این کشور شده است و در بخش امنیتی نیز باعث گسترش فعالیت گروهک تروریستی داعش، جبهه النصره و دیگر گروه های تروریستی و تندرو شده است.

به گفته جوده تلاش های بین المللی به شکل گیری گروه بین المللی حمایت از سوریه منجر شده است. در این زمینه از تلاش های جان کری وزیر خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف همتای روسی وی بر تحقق این روند تشکر می کنم. امیدواریم این روند باعث اجرای راه حل سیاسی در سوریه شود.

وزیر خارجه آنگولا در نشست شورای امنیت پس از تصویب قطعنامه سوریه گفت: از همه طرف ها می خواهیم به بندهای قطعنامه شورای امنیت درباره سوریه پایبند باشند.

وی افزود: حملات تروریستی جامعه بین المللی را بر آن داشت تا پیامدهای ادامه یافتن درگیری های مسلحانه را درک کند.

وزیر خارجه اسپانیا در نشست شورای امنیت پس از تصویب قطعنامه سوریه اعلام کرد: جنگ در سوریه پیامدهای مختلف منطقه ای و بین المللی داشته است.

وی گفت: با قدرت در جنگ علیه سازمان دولت اسلامی(گروهک تکفیری صهیونیستی داعش) در مرحله آینده شرکت خواهیم کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.