بازار شیرینی و آجیل داغ است/ فریب این دسته از تنقلات را نخورید

در حالی3 روز به شب یلدا مانده که بازار به استقبال رفته و فروشندگان سعی دارند تا با تبلیغ پیش از موعد این مراسم سنتی، مردم را به خرید میوه، آجیل و برخی وسایل تزئینی سفره یلدایی تشویق کنند.
یلدا و جشن‌هایی که در این شب برگزار می‌شود یک سنت باستانی است این شب در ایران جایگاهی خاص دارد و مراسم ویژ‌ه‌ای از جمله خواندن فال حافظ و خوردن آجیل مخصوص وهندوانه و شیرنی و غیره که همه نشانه‌ی برکت و تندرستی است. جشنی که لازمه‌ی آن حضور کهنسالان و بزرگسالان و خوراکی‌های متنوع برای بیداری در درازمدت است.

حالا با وجود این که 3 روز به شب یلدا مانده بازار میوه و آجیل به استقبال رفته و فروشندگان سعی دارند تا با تبلیغ پیش از موعد این مراسم سنتی مردم را به خرید آجیل و میوه و شیرنی تشویق کنند، اما مثل این که این بازار در اوضاع کمی متفاوت قرار دارد.

 


با گشت و گذاری که در بازار داشتیم قیمت انواع خشکبار حمایت از افزایش قیمت‌ها داشت به عنوان مثال قیمت پسته به 70 هزار تومان هم می‌رسید و بادام 60 هزار تومان و فندق 55 هزار تومان و همچنین قیمت انواع شیرینی به عنوان مثال شیرینی تر که شاید در هفته‌های گذشته کیلویی 14 هزار تومان بود با یک اتیکت جدید به 12 هزار تومان رسیده بود.

سوا کن!جدا کن‌های شب یلدا
اما مثل این که آجیل فروش‌ها حساب جیب مشتری را هم کردن سبدی از آجیل شب یلدا که کشمش و باسلوق بیشتری دارد و کمی ارزان‌تر و سبدی دیگر که آجیل 4 مغز آن بیشتر است با قیمت بیشتری به فروش می‌رسید و البته بازار میوه فروش‌ها که میوه‌ها را درجه‌بندی کرده بودند و اونهایی که قیمت بیشتری داشتند به نظر خوش و آب و رنگ‌تر بودند، اما در این میان فروش هندوانه کمی با بقیه‌ی اجناس شب یلدا تفاوت داشت که او هم شاید به دلیل تولید زیاد هندوانه در کشور بود که چند وقت پیش کارشناس‌ها با توجه به کمبود منابع آبی کشت او را مقرون به صرفه نمی‌دونستند اما در نهایت انبار هندوانه‌ی شب یلدا از قیمت مناسبی برخوردار بود.

بخور نخورهای این شب طولانی
حالا که شب یلدا شب دور هم جمع شدن و خوردن خوراکی‌ةای متنوع رنگارنگ بهتر نظر متخصص‌های تغذیه رو هم جویا شویم.

پیام فرهبخش متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: در این شب بهتر است وعده‌ی شام در اوایل شب مصرف شود و همچنین به علت مواد زیادی که در این شب مصرف می‌شود بهتر است غذا با حجم کم خورده شود.

وی افزود: توصیه می‌شود در این شب از آجیل‌هایی استفاده شود که خام است البته برتری آجیل شب یلدا به این است که در آن از مغز دانه‌هایی استفاده می‌شود که بود داده نیستند. همچنین آجیل زمستانی و باسلوق از لحاظ انرژی بسیار پرکالری هستند و جزو مواد سنگین محسوب می‌شوند و نباید در خوردن آنها زیاده روی شود.

یاقوت‌های زیبا ضامن سلامتی شما
فرهبخش ادامه داد: انار یکی از بهترین میوه‌هایی است که در این شب مصرف آن به همه توصیه می‌شود چرا که میزان آنتی‌اکسیدان آن بسیار بالا است و همچنین منبع غنی از ویتامین C است.

این متخصص تغذیه گفت: هندوانه نیز از میوه‌های اصلی شب یلدا به حساب می‌آید که همانند انار سرشار از ویتامین C است. ولی باید این نکته را مد نظر قرار داد که انار و هندوانه طبع سردی دارند برای افرادی که طبع سرد دارند مناسب نیستند زیرا احتمال ورم و نفخ معده را دارد.

فرهبخش در پایان خاطر نشان کرد: در خصوص مصرف شیرینی باید گفت بهتر است در شب یلدا به میزان 1 یا 2 عدد شیرینی مصرف شود و ترجیحاً از شیرینی تر به دلیل اضافه بار کالری که دارد استفاده نشود و چرا که باعث ایجاد اضافه وزن می‌شود. البته توصیه می‌کنیم در این شب کیک‌های خانگی کم چرب را جایگزین شیرینی‌های متنوع در ویترین‌ قنادی‌ها کنند.

گول پسته‌های خوش رنگ و خندان را نخورید
این روزهای باقی مانده به شب یلدا کافیه کمی به سمت بازار آجیل فروش‌ها بریم تا از نزدیک شاهد بسته‌بندی کردن آجیل‌ةای چینی با قیمتی نصف قیمت آجیل ایرانی باشیم اما مهندسین صنایع این تنقلات را تأیید می‌کنند؟ برای پاسخ به این پرسش پای گفتگوی آقای میری نشستیم.

علی میری مهندس صنایع غذایی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: یکی از نکات مهمی که در مورد آجیل مصرفی شب یلدا باید به آن توجه کرد سلامت آن است که برای پی بردن به تازگی و سالم بودن آن پیشنهاد می‌کنیم چند دانه از آن را داخل آب ولم قرار دهید و بعد از آن با دست روی آن بکشید اگر رنگی از آن خارج شد دلیل بر استفاده از اسانس و رنگ‌های غیرمجاز هر‌ آجیل است.

وی افزود: همچنین اگر سوراخی در پسته مشاهده گردید و یا با کمی فشار دست حالت پودرشدگی اتفاق افتاد اینها نشانه‌هایی از کهنگی آجیل هستند و اگر پسته‌ای دارای رنگ قرمز تیره است حاوی رنگ و اسانس است که باعث اختلالات گوارشی و بروز دل درد و تنوع و اسهال می‌شود.

پای تنقلات خارجی را به مهمانی شب یلدا باز نکنید
میری گفت: با توجه به وارد شدن تنقلات خارجی به کشور بهتر است از مصرف آن ها خودداری کنید و با کمی ارزان بودن قیمت این تنقلات آنها را جایگزین تنقلات ایرانی نکنید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این تنقلات به دلیل این که مدت طولانی در راه بوده‌اند و یا در کشور مبدأ به صورت طولانی مدت نگهداری شده‌اند و معمولاً در محیط های کم نور نگهداری شده‌اند . سم قارچی روی آنها رشد پیدا می‌کند که باعث ایجاد سرطان کبد می‌شود پس توصیه می‌کنیم از مصرف آنها خودداری شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.