رشد بودجه‎های دفاعی با افزایش تهدیدها/ ایران و اسرائیل دارای بیشترین رشد بودجه نظامی

روزنامه جروزالم پست در گزارشی نوشت: بیشترین رشد بودجه نظامی در غرب آسیا به اسرائیل و ایران تعلق دارد.
جروزالم پست در گزارشی به قلم "آریل بن سولومون" نوشت: اسرائیل و ایران سریع ترین رشد بودجه دفاعی را در منطقه خاورمیانه داشته اند. این در حالی است که به دنبال کاهش بهای نفت، کشورهای عرب منطقه از هزینه های دفاعی خود کاسته اند.
 
در این گزارش با استناد به داده های شرکت اطلاعاتی "آی‌اچ‌اس" – موسسه اقتصادی-آمریکایی-- که مقر آن در لندن است، آمده است تهدیدهای امنیتی درکل بودجه دفاعی کشورهای جهان را افزایش داده است. ایران از لحاظ افزایش بودجه دفاعی در سال 2015 با رشد 29 درصدی در مقام دوم ایستاده است. اسرائیل با رشد حدود 10 درصدی بودجه دفاعی در مقام هفتم و عراق با رشد زیر 9 درصد در مقام نهم ایستاده اند. اوکراین با رشد 90 درصدی در هزینه های دفاعی مقام نخست را به خود اختصاص داده است. رشد بودجه دفاعی روسیه 21 درصد بوده است و این کشور رتبه چهارم را به دست آورده و چین با رشد 9 درصدی در مقام هشتم ایستاده است.

 

 
گزارش سالیانه بودجه های دفاعی موسسه آی‌اچ‌اس به بررسی و پیش بینی هزینه های دفاعی 104 کشور جهان می پردازد. فنلا مک گرتی، تحلیلگر این موسسه گفت: " 3 کشور از 10 کشوری که سریعترین رشد بودجه دفاعی را داشته اند، در خاور میانه قرار دارند. این رقم در گزارش سال گذشته،  6 کشور بوده است.  
 
طبق این گزارش، هزینه های نظامی عربستان سعودی، کویت، بحرین، قطر و امارات عربی کاهش داشته، درحالی که بودجه نظامی عمان اندکی افزایش یافته است. با وجود کاهش بودجه های نظامی امسال، هزینه خرید سلاح همچنان از چهارسال پیش یعنی زمانی که جهان شاهد قیام های جهان عرب بود، بیشتر است. کاهش بودجه های دفاعی کشورهای منطقه خاورمیانه نتیجه کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی بوده است.
 
طبق این گزارش، بودجه دفاعی عربستان سعودی در سال 2015، معادل 3.46 میلیارد دلار بوده که بیشترین رقم در خاور میانه و شمال آفریقا و هشتمین مورد در کل جهان است. در مقابل، کل بودجه نظامی اسرائیل 6.15 میلیارد دلار برآورد شده است. با این بودجه، اسرائیل در رتبه شانزدهم و یک پله قبل از ترکیه و بالاتر از امارات عربی متحده، تایوان، اسپانیا و الجزایر قرار می گیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.