تعلیم و تربیت، ملیت و نژاد نمی‌شناسد

ما معتقدیم در دفاع مقدس آموزه‌های تعلیم و تربیت اتفاق افتاده است.
رحیم مخدومی در سال 1345 در دارمین متولد شده و تحصیلات خود را تا مقطع لیسانس در رشته علوم تربیتی ادامه داده است و از جمله معلمان دلسوز کشورمان است. در عین حال با بسیج، سپاه، جهاد سازندگی و سازمان تبلیغات اسلامی همکاری داشته است. از آثار او کتاب «جنگ پا برهنه» منتخب دفاع مقدس، «نرگس»، «مالک خیبر» و «پروانه‌های عرصه خبر»، کتاب‌های برگزیده جشنواره کتاب معلم شده‌اند. از آثار او می‌توان به جنگ پا برهنه، مردان درد، نرگس، یار کجاست؟، معلم فراری، چه کسی ماشه را خواهد کشید، وقتی پرده کنار رفت، پروانه‌های عرصه خبر اشاره کرد.


*آقای مخدومی دفاع مقدس چه ویژگی‌هایی دارد که شما به عنوان یکی از نویسندگان این حوزه فعالیت می‌کنید؟
فلسفه انقلاب اسلامی در واقع یک فلسفه فرهنگی است با توجه به این که فلسفه اسلام تربیت اسلام است از همین رو هدف انقلاب در گرو اهداف اسلام است. بنابراین اتفاقاتی در داستان انقلاب اسلامی رخ داد تا سدی برای تربیت انسانی شود. وقتی ابر قدرت‌ها، اثر شگرف انقلاب اسلامی را دیدند سدی برای مردم ما ایجاد کردند این سد همان جنگ تحمیلی است و ملت ما هم در برابر این سو ایستادگی کرد. مردم ما نجنگیدند که سرزمین را فتح کنند یا انسان بکشند بلکه هدفشان برداشتن همین سد‌ها بود. جنس جنگ دفاع مقدس ما بسیار با دیگر جنگ‌ها متفاوت است و دلیل آن هم ابعاد فرهنگی آن است که می‌توان از آن برای تربیت استفاده کرد.

*در حال روند فعلی داستان‌نویسی در حوزه دفاع مقدس را چطور ارزیابی می‌کنید؟
این روند به دو روند بستگی دارد، در ابتدا به حمایت و توجه مسئولان بستگی دارد که این بخش را کمتر مشاهده کنیم و در بخش دوم ذوق و جوشش نویسنده، اهمیت میابد ولی متأسفانه این ذوق و جوشش مثل سابق نیست.

*چه موانعی بر سر راه این روند مشاهده می‌کنید؟
در درجه اول شناخت باید اتفاق بیافتد و آگاهی و شناخت میزان اهمیت مقوله دفاع مقدس را نشان می‌دهد. وقتی شناخت نباشد انگیزه‌ها کاهش می‌یابد و اگر متولیان فرهنگ و علاقه‌مندان به حوزه دفاع مقدس میزان شناخت و آگاهی خود را بالا ببرند بسیاری از موانع بر طرف می‌شود.

*از نظر شما موضوع دفاع مقدس برای نسل جوان جذابیت دارد؟

اگر بدون تحریف باشد حتماً جذاب خواهد بود. جنگ تحمیلی موجب شد جوانان ما از منجلاب بیرون بیایند، در ادبیات دفاع مقدس هم باید کاری کنیم که جنگ با جوانان کرد از این رو حتماً موفق می‌شدیم.

*وظیفه نویسندگان برای حفظ این ارزش‌ها چیست؟
ما همگی موظفیم تحقیق درست انجام بدهیم و امانت‌داری کنیم و از خودمان چیزی نبافیم چون غالباً نویسندگان به جای تحقیق از تخیل استفاده می‌کنند و این بافتن‌ها به دفاع مقدس لطمه می‌زند.

*آقای مخدومی وضعیت کارهای سفارشی در این حوزه چگونه است؟
سفارش دو معنا دارد،‌معنی اول آن یعنی نویسنده بدون اینکه شناخت و علاقه‌ای داشته باشد سفارش را به عهده می‌گیرد و مسلماً این گونه کار‌ها خوب از آب در نمی‌آیند. اما در معنی دوم آن نویسنده  نیاز به حمایت بیشتری دارد در اینجا نویسنده علاقه‌مند به موضوع است. ناگفته‌ نماند شاهکار‌های جهانی هم از سفارش مبرا نیستند و لازمه موفقیت آن‌ها این است که نویسنده با علاقه و مطالعه حق مطلب را ادا کنند.

*خودتان کار سفارشی انجام می‌دهید؟
بله. کار اخیرم با نام «فرماندهان ورود ممنوع» است که جمع مردمی با عنوان پیشکسوتان تخریب از من درخواست کردند. خاطراتشان را به رشته تحریر در آوردم. من حدود دو سال برای این کتاب زمان گذاشتم در حالی که سفارش دهنده انتظار داشت طی 6 ماه کتاب تمام شود.

*صحت و سقم اطلاعات برای کار‌های سفارشی را چگونه متوجه می‌شوید؟
ما اگر به منبع اصلی مراجعه کنیم به حقیقت بیشتر نزدیک‌ می‌شویم مثلاً راوی نقل قول نکند بلکه خودش شاهد ماجرا باشد علاوه بر اینها ما نیازمند مراجعه به تاریخ زمان و مکان راجع‌به عملیات ما هستیم که همه این‌ها مثبت شده‌اند.

*از نظر شما کتاب‌های دفاع مقدس در خارج از کشور بازخورد خواهند داشت؟
تعلیم و تربیت ملیت و جغرافیا و نژاد نمی‌شناسد همانند پیامبر اسلام (ص) که پیامبر همه جهان است، آموزه‌ها و تربیت صحیح خوراک معنوی برای تمام انسان‌هاست. ما معتقدیم در دفاع مقدس آموزه‌های تعلیم و تربیت اتفاق افتاده است و اگر این ‌ها درست ترجمه و انتشار داده شود قطع به یقین تأثیر‌گذار است کما اینکه گاهی اوقات این اتفاق رخ داده است و ما بازخورد‌های آن را دیده‌ایم. ولی از تحریم‌های فرهنگی نمی‌توان غافل شد ما دچار تحریم‌های فرهنگی هستیم طوری که صدایمان به گوش جهان نمی‌رسد و آثارمان به ندرت به زمان‌های دیگر ترجمه می‌شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.