اوباما قانون ضدایرانی را تأیید‌کرد تا مانع نفوذ «حکومت‌اسلامی» به آمریکا شود!

باراک اوباما با امضای لایحه بودجه سال آینده ایالات متحده، عملاً بر طرح کنگره آمریکا برای سختگیری‌های بیشتر در مورد معافیت‌های ویزایی مهر تأیید زد.
رئیس جمهور آمریکا با امضای لایحه بودجه سال آینده این کشور، محدودیت‌های تازه‌ برای ورود به این کشور را هم به عنوان بخشی از قانون بودجه تایید کرده است.
 
این محدودیت‌ها که ده روز پیش در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شده بود شامل بعضی شهروندان ۳۸ کشوری می‌شود که در حال حاضر بدون ویزا به آمریکا سفر می‌کنند.

 

 
بر اساس فصل ۲۰۳ از متن بودجه سال آینده آمریکا - که بعد از تصویب سنا و امضای اوباما به قانون تبدیل شده - اگر شهروندان این ۳۸ کشور در پنج سال گذشته به سوریه، عراق یا کشورهای حامی تروریسم از نظر وزارت خارجه آمریکا (ایران، سودان و سوریه) سفر کرده باشند، نمی‌توانند مانند گذشته بدون ویزا وارد آمریکا شوند.
 
به علاوه کسانی که تابعیت دوگانه این کشورها را هم دارند، از جمله ایرانی‌هایی که شهروند کشورهای معاف از ویزا مانند بریتانیا، استرالیا یا فرانسه هستند، باید با اجرای قانون تازه برای سفر به آمریکا درخواست ویزا کنند.
 
نگاه ‌سایت‌های فارسی زبان غرب به قانونی شدن قانون ضدایرانی:
 
بخش فارسی بی بی سی انگلیس:
 
هنوز زمان مشخصی برای اجرای قانون تازه تعیین نشده است.
 
تصویب اولیه این طرح در مجلس نمایندگان آمریکا با موجی از انتقادهای کاربران ایرانی یا ایرانی‌تبار شبکه‌های اجتماعی روبرو شد که آن را "مجازاتی بدون دلیل و بی‌مورد" می‌دانستند.
 
بعضی مقام‌های ایرانی هم از سخت‌گیری‌های تازه آمریکا انتقاد کردند. عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران گفت اگر محدودیت‌های تازه مغایر برجام یا توافق جامع هسته‌ای باشد، ایران درباره آن اقدام خواهد کرد.
 
این واکنش‌ها به ایران محدود نبود و سفرای کشورهای اروپایی در آمریکا- که کشورهایشان شامل برنامه معافیت از ویزای آمریکا می‌شود- در مطلبی مشترک از وضع سخت‌گیری‌های تازه انتقاد کردند.
 
 
سایت آمریکایی رادیوفردا وابسته به CIA:
 
تصمیم کنگره آمریکا به خواست دولت اوباما و در چارچوب سیاست‌های مقابله با رخنه تروریست‌ها و جلوگیری از نفوذ احتمالی اعضای گروه حکومت اسلامی [تروریست‌های داعش] به این کشور اتخاذ شده است. 
 
این محدودیت به مفهوم ممنوعیت از سفر به آمریکا نیست بلکه برقراری روند عادی دریافت روادید است که شامل مصاحبه شخصی با متقاضی و اطلاعات دقیق از هدف سفر به این کشور را شامل می‌شود.
 
رویکرد جدید ایالات متحده در مورد معافیت ویزایی، انتقادهایی را نیز در پی داشت، و از جمله دیوید اوسیلوان، سفیر اتحادیه اروپا و سفرای ۲۸ کشور اروپایی در آمریکا، در مورد پیامدهای مصوبه جدید مجلس نمایندگان آمریکا که محدودیت‌های تازه‌‌ای برای سفر بدون ویزا به آمریکا اعمال خواهد کرد، هشدار دادند.
 
در  نامه‌ای که سفرای آلمان، اسپانیا، بریتانیا، فرانسه و ایتالیا نیز آن را امضا کرده‌اند، آمده است: «این مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا بدون تمایز و در عمل، بر ۱۳ میلیون شهروند اروپایی که هرساله به آمریکا سفر می‌کنند، تأثیر خواهد گذاشت».
 
این موضوع از جمله با اعتراض اتباع آمریکایی داری تابعیت این کشورها، و از جمله آمریکایی‌های ایرانی‌تبار نیز همراه شده است.
 
 
سایت صدای آمریکا، متعلق به وزارت خارجه آمریکا:
 
باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا لایحه بودجه یک تریلیون و ۱۰۰ میلیارد دلاری فدرال را امضا کرد.
 
بودجه جدید از بستن دولت در سراسر سال مالی ۲۰۱۶ پرهیز می کند و حاصل یک همکاری غیرعادی بین دمکرات ها و جمهوریخواهان است که در گذشته اغلب روابطشان به بن بست رسیده بود.
 
آقای اوباما گفت این بار "سیستم موثر افتاد" و افزود مذاکرات گرفتار کشمکش های عادی که مشخصه بحث های بودجه ای گذشته بود نشد.
 
بسیاری نگرش جدید در میان سیاستمداران را به پال رایان ، رئیس جدید مجلس نمایندگان ارتباط می دهند که توانست مخالفان را کنترل کند.
 
همچنین برنامه قائل شدن استثنا در ویزاهای آمریکا را ، در پی حملات مرگبار در پاریس و سان برناردینو در کالیفرنیا اصلاح می کند.
 
لایحه بودجه پیشنهاد جنجالی توقف موقت برنامه پذیرش آوارگان سوری و عراقی در آمریکا را در بر نمی گیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.