واشینگتن بدنبال اتحاد با تهران و مسکو

پایگاه اینترنتی هفته‌نامه "میلیتنت" با انتشار گزارشی به بررسی تمایل آمریکا برای اتحاد با تهران و مسکو پرداخت.
 پایگاه اینترنتی هفته‌نامه "میلیتنت" در گزارشی نوشت: واشینگتن خواهان اتحاد با تهران و مسکو در جنگ خاورمیانه است. در این گزارش آمده است: علی‌رغم وجود مسائلی همچون جنگ 5 ساله سوریه، حملات وحشیانه ترکیه علیه کُردها؛ واشینگتن در تلاش است تا روابط استراتژیک خود با تهران و مسکو را به منظور تضمین منافع اقتصادی و سیاسی آمریکا در منطقه، تقویت کند. دولت "باراک اوباما،" رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال اتحادی جدید برای دستیابی به آتش‌بس در سوریه و مقابله نظامی با گروه تروریستی داعش است.

 


اوباما 12 ژانویه در سخنرانی سالانه خود گفت: " ما در دنیای امروز بیش از آنکه از طرف امپراطوری‌های متخاصم تهدید شویم، از سوی دولت‌های در حال سقوط در خطریم. خاورمیانه در حال تغییر است و این فرایند حداقل یک نسل را در بر می‌گیرد." وی همچنین افزود: "سامانه بین المللی که پس از جنگ جهانی دوم ساختیم برای کنار آمدن با این حقیقت با دشواری روبرو و نیازمند طراحی دوباره است." 

تلاش‌های سال گذشته اوباما برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران، قدمی کلیدی برای تحقق اتحاد مورد نظر آمریکا بود. همچنین "جان کری،" وزیر امور خارجه آمریکا نیز در گفتگوهای اخیرش با مقامات روسیه، به وضوح این پیام را القا کرد که رسیدن به آتش‌بس در سوریه ضروری است، حتی اگر به معنای روی کار ماندن "بشار اسد،" رئیس‌جمهور این کشور باشد. 

پاریس، برلین و سران دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، اوباما را برای رسیدن به اهداف مذکور تشویق می‌کنند. سازمان ملل نیز کنفرانسی را در تاریخ 25 ژانویه برای گفتگو درباره آینده سوریه مشخص کرده است. اما اختلافات ایران و عربستان سعودی، ترکیه و روسیه، تبعیض فرقه‌ای در عراق و جنگ بی‌رحمانه آنکارا علیه کُردها موانعی جدی برای تحقق اهداف آمریکا به حساب می‌آیند.

مقامات ایرانی پس از تجاوز دو قایق نظامی آمریکایی به آبهای خلیج‌فارس در 12 ژانویه، تفنگداران متجاوز را ابتدا بازداشت و سپس آزاد کردند. نیویورک‌تایمز روز بعد در گزارشی نوشت: "این اقدام تهران نشان‌دهنده‌ی روابط صمیمی‌تر است."

واشینگتن از افزایش تعداد نیروهای زمینی خود در مناطق جنگی خاورمیانه امتناع می‌کند؛ اما تصمیم به افزایش توان نظامی خود در این مناطق دارد. اوباما با افتخار به "10 هزار حمله هوایی" در عراق و سوریه اشاره کرد و افزود جنگ علیه تروریسم به نتایج بهتری خواهد رسید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.