گلایه وزیر بهداشت از انجام سونوگرافی زنان توسط مردان/رفع محدودیت نشر تحقیقات علمی ایرانیان در سایه برجام

وزیر بهداشت از رفع محدودیت‌های نشر تحقیقات علمی ایرانیان در جامعه بین الملل و صدور ویزا با برداشته شدن تحریم‌ها خبر داد .
سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بیست و یکمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی ضمن تشکر از کمیته‌هایی که در برگزاری این جشنواره تلاش کردند، گفت: افتخار می‌کنم که از مجموعه یازده نفر پژوهشگر برتر 4 نفر از آنها جزو برگزیدگان IsI هستند. بیش از 35 درصد تولیدات علمی را پزشکی به خود اختصاص داده است و حدود 40 نفر از یک درصد دانشمندان برتر جهان پزشک هستند، امیدواریم این تعداد تا پایان برنامه ششم توسعه به 200 نفر برسد و افرادی که باید قدر شرایط را بدانند، به نیروهای مستعد کشور توجه ویژه داشته باشند.

 


وی افزود: دانشگاه‌ها برای بالندگی، ظرفیت خوبی دارند و نیازمند استفاده از فرصت‌های ایجاد شده هستند. به نتیجه رسیدن برجام در روز گذشته جای تبریک به مقام معظم رهبری و رئیس جمهور و تمامی افرادی که در این امر همکاری کرده‌اند، دارد. ما در دوره تحریم مشکلاتی داشتیم که از جمله آن ممنوعیت نشر تحقیقات علمی ایرانیان و صدور ویزا بود که موجب کاهش حضور دانشمندان ایرانی در مجامع بین‌المللی گردید. همچنین نبود دسترسی به تجهیزات آزمایشگاهی و مواد اولیه تهیه دارو و تجهیزات پزشکی، آسیب جدی به سلامت مردم داشت.

وی در ادامه گفت: امیدواریم با برداشته شدن تحریم‌ها، فرصت جدیدی برای خلاقیت بیشتر دانشگاهیان ایجاد شود. نگرانی اصلی، حفظ این پیروزی است، چراکه همیشه نگهداری از یک دستاورد، سخت‌تر از رسیدن به آن است که مراقبت از دستاوردهای برجام به عبارتی برجام دوم است. باید قدر زحمات 2ساله دولت و تیم هسته‌ای را بدانیم و طبیعی است که همه نگاه‌ها منعطف به برجام 2 است . 

وزیر بهداشت در خطاب به هاشمی رفسنجانی عنوان کرد: دانشگاهیان نشان داده‌اند که ظرفیت حضور در مجامع بین‌المللی را دارند، هرچند که بروز در این حوزه بسیار دشوار است. حفظ برجام در دست روحانیون و فقها است که با وحدت ملی و تعریف شرایطی که موجب کاهش شکاف بین گروه‌های مختلف در جامعه می‌شود، می‌توانیم به کاهش بیکاری و مشکلات اعصاب و روان دست‌یابیم .
 
هاشمی خاطر نشان کرد: با نزدیک شدن به سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و تحقق برجام باید شاهد مراقبت از زحمات دولتی‌ها و دانشگاهیان باشیم. 

وزیر بهداشت درباره واکنش‌های تند نسبت به تجمع رادیولوژیست‌ها در مقابل وزارت بهداشت که عنوان می‌شود باعث دستگیری و ضرب و شتم آنها شده است، اظهار داشت: پاسخ من همان چیزی است که سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرده است. ولی درباره دستگیری و بازداشت این افراد باید از پلیس امنیت سوال کرد ولی متعاقبا با هر نوع تجمع غیرقانونی در کشور برخورد می‌شود. (سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرده است که حدود 60 مجوز انجام سونوگرافی با تعرفه گذاری مشخص برای متخصصان مراقبت‌های جنین صادر شده است).

وی در توضیح بیشتر و پاسخ به اعتراض رادیولوژیست‌ها بیان داشت: شاید شما رسانه‌ها ندانید پشت پرده این اعتراضات چیست به هر حال بنده این سوال را از شما می‌پرسم آیا شما اجازه می‌دهید خواهر و یا مادرتان را یک مرد سونوگرافی کند بنابراین این کار اصلاً شایسته نیست از آن طرف هم این خدمت را گروه‌های دیگر نیز می‌توانند انجام دهند مثلا در بازدیدی که از نیویورک داشتم پرستاران این کار را انجام می‌دادند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.