رقابت تاکتیکی "تهران-مسکو" بر سربازار تجاری "کابل"

"تهران-مسکو" بر سر بازار تجاری "افغانستان" رقابتی تاکتیکی خواهند داشت.
  افغانستان یکی از  بازارهای مهم تجاری است که می‌تواند برای کشورهای منطقه حائز اهمیت باشد. جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که زبان و فرهنگ نزدیکی با افغانستان دارد، می‌تواند از بازار تجاری این کشور به خوبی استفاده کند و در این پروسه بازار پوشاک، صنایع برق و مخابرات، فرش، پسته و ... می‌تواند مد نظر قرار بگیرد.

  

افغانستان سالیانه 8 میلیارد دلار واردات از کشورهای مختلف جهان دارد و البته معادن غنی مهمی نیز در اختیار داشته که ورود این کشور به "سازمان تجارت جهانی (World Trade Organization) " اهمیت این کشور را افزون تر کرده است.


**ایران چند میلیارد دلار صادرات به افغانستان دارد؟
بنا به گفته کارشناسان اقتصادی از واردات 8 میلیارد دلاری افغانستان، بیش از 3 میلیارد دلار آن از جمهوری اسلامی ایران وارد می شود و به نظر می رسد این موضوع می تواند یک ایده بسیار خوب برای تولید کنندگان داخلی باشد.

افغانستان که عضو  "سازمان تجارت جهانی"  است، قطعا محصولاتی را خواهد پذیرفت که کیفیت بالایی داشته باشند و در این پروسه کالاهای ایرانی باید از کیفیت بسیار بالایی برای قبضه کردن بازار تجاری افغانستان برخوردار باشد.

اخیرا جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه یک رقابت تاکتیکی برای اخذ درصد هرچه بیشتر از بازار افغانستان را  دارند و "تهران-مسکو" تمایل دارند ارتباطات تجاری خود را با  "کابل"  گسترش دهند. 

"خان جان الکوزی"، معاون اول اتاق تجارت و صنایع افغانستان گفت : افغانستان از شرایط بسیار دشوار گذر کرده ودر حال حاضر خوب ترین شریک تجارتی روسیه به شمار می رود. فعلا روسیه به میوه تازه و خشک افغانستان به دلیل مشکلاتی که با اروپا پیدا کرده، ضرورت بسیار دارد.  وی گفت: افغانستان می تواند سالانه بیشتر از نیم میلیون تن میوه تازه و بیشتر از شش هزار تن میوه خشک را برای روسیه تهیه کند.

"رینات شیگاپوف"، نماینده اتاق تجارت و صنایع روسیه گفت:  برخی از مسایل وجود دارند که این مسایل باید با اتاق های تجارت افغانستان  و فدراسیون روسیه در میان گذاشته شده و حل شود.

از بازار چند میلیارد دلاری افغانستان به گفته کارشناسان 40 درصد در اختیار ایران بوده و اتاق های بازرگانی کشورمان با سیاست گذاری های کلان مجلس شورای اسلامی و دستگاه دیپلماسی افزایش تبادلات تجاری را داشته باشند.


**40 درصد افغانستان در اختیار ایران است
به عبارت بهتر عدد 40 درصد (سهم ایران از بازار افغانستان) با توجه به قرابت زبانی و فرهنگی کافی نبوده و ایران می تواند حداقل 60 تا 70 درصد بازار افغانستان را با توجه به تمایل افاغنه به بازار ایران در دست بگیرند.

رقابت تاکتیکی

رقابت تاکتیکی


افغانستان با جمعیتی در حدود 31 میلیون نفر و با حجم واردات 97 درصدی از سهم تجارت خود، پذیرای انواع کالاها و خدمات از کشورهای جهان است، برنامه‌ریزی و حضور صاحبان صنایع، شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی و ملاقات با ذینفعان و تبادل نظر با آنها کمک شایانی به شناسایی فرصت‌ها و مشارکت در پروژه‌ها خواهد کرد.

"مجتبی خسروتاج" قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در این زمینه اظهار داشت: افغانستان بازاری استراتژیک برای ایرانی‌هاست.  قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت  تاکید کرد: برگزاری نمایشگاه اختصاصی در کشورهای دیگر محلی برای گفت‌وگو و عرضه توانمندی‌های ایران است، با توجه به اینکه افغان‌ها ظرفیت‌های تولیدی ندارند بنابراین اگر خوب عمل کنیم همه محصولات تولیدی ما در این کشور مشتری خواهد داشت.


خسروتاج اظهار داشت : اختصاص 40 درصد از واردات این کشور به ایرانی‌ها نیز نشانگر این مهم است که زمینه خوبی برای سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها در این کشور وجود دارد؛ ضمن اینکه داشتن پیشینه فرهنگی و نزدیکی مشترک بین دو کشور نیز به تجار ایرانی برای گسترش فضای تجاری کمک کرده است. خسروتاج در مورد نزدیکی فرهنگی ایران و افغانستان عنوان داشت:  حضور بی‌شمار افغانستانی‌ها در ایران و آشنایی آنان با فرهنگ و محصولات ایرانی، باعث شده است این افراد بهتر از هر کسی بتوانند برای محصولات ایرانی در افغانستان بازاریابی ‌کنند، هر چند که افغانستان بازار جدیدی تلقی نمی‌شود، اما برای ایران حضور در بازار این کشور استراتژیک است چرا که می‌توانیم به صورت بلندمدت در آنجا فعالیت اقتصادی داشته باشیم.

خسروتاج ادامه داد: افغانستان به زمان زیادی برای افزایش توان تولیدات داخلی و زیرساخت‌های تولیدی نیاز دارد و هنوز چنین سازماندهی در این کشور دیده نمی‌شود، بنابراین ما می‌توانیم بسیاری از کالاهای تولیدی خود را به افغانستان صادر کنیم.

وی  افزود: افغانستان دارای معادن نابی از جمله معادن سنگ‌های قیمتی مثل زمرد است و بهترین سنگ مرمر جهان به این کشور تعلق دارد که از طریق بندر کراچی به امارات صادر می‌شود ؛ ‌این کشور سالانه 8 میلیارد دلار واردات دارد که نزدیک به 3 میلیارد دلار آن از ایران تامین می‌شود.
 
به عبارت بهتر می توان روی بازار " 5 تا 6 میلیارد دلاری"  افغانستان برنامه ریزی کرد و افزایش  کیفیت تولید می تواند مقامات "کابل" را متقاعد کند تا  محصولات ایرانی را در اولویت  اول  خود  قرار دهند.


در  حوزه "فرش"، "زعفران"، "صنایع مخابراتی"، "محصولات پتروشیمی"، "خدمات فنی مهندسی" و .... پتانسیل های بسیاری در کشور وجود دارد و می تواند از این ظرفیت در راستای افزایش صادرات غیر نفتی استفاده کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.