سومین «سه‌شنبه بزرگ» روزی سرنوشت‌ساز برای جمهوری‌خواهان

وب‌سایت سلان پیش‌بینی کرد انتخابات مقدماتی امروز معادلات کنونی در حزب جمهوری‌خواه را به طور کلی تغییر دهد.
سلان: انتخابات سرنوشت‌ساز سومین «سه‌شنبه بزرگ» برای جمهوری‌خواهانپایگاه اینترنتی «سلان» با انتشار گزارشی درخصوص انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری آمریکا نوشت: سومین «سه‌شنبه بزرگ» روزی سرنوشت‌ساز برای جمهوری‌خواهان خواهد بود. نتایج انتخابات امروز ممکن است معادلات کنونی را در حزب جمهوری‌خواه به طور کلی تغییر دهد. در برخی ایالت‌ها تقسیم آرای نمایندگان بر اساس نتایج انتخابات امروز خواهد بود. این در حالی است که تا به امروز، تقسیم آرا به صورت تناسبی و بر اساس یک نظام پیچیده‌ ایالتی صورت می‌گرفت. در این روش، نامزدها – به طور مثال جان کاسیچ و مارکو روبیو- حتی درصورت شکست در انتخابات ایالتی، شانس این را داشتند که در عرصه رقابت‌ها باقی بمانند.

 

در ادامه گزارش آمده است: با این وجود، نتایج انتخابات سرنوشت‌ساز امروز در ایالت‌های «فلوریدا» و «اوهایو» نقشی تعیین‌کننده در بقا و یا حذف نامزدهای حزب جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا خواهد داشت. آنچه مسلم است «مارکو روبیو،» سناتور ایالت فلوریدا، که بر روی پیروزی در 99 رأی نمایندگان نواحی مختلف این ایالت حساب ویژه‌ای باز کرده است، امروز کار بسیار دشواری پیش روی دارد. نتایج نظرسنجی‌های ماه جاری میلادی برتری «دونالد ترامپ» را بر روبیو نشان می‌دهد. حتی اگر نتایج این نظرسنجی‌ها اشتباه باشد و وی بتواند به طور معجزه‌آسایی بر نامزد میلیاردر حزب جمهوری‌خواه پیروز شود، شانس چندانی برای راه‌یابی به انتخابات نهایی ریاست‌جمهوری آمریکا نخواهد داشت. 

از سوی دیگر، نتایج نظرسنجی‌های اخیر ایالت «اوهایو» نشان از برتری «جان کاسیچ» بر ترامپ دارد. 66 نماینده ایالت اوهایو که برنده انتخابات مقدماتی امروز این ایالت تمام آراِی آنها را از آن خود خواهد کرد، نیز نقشی مهم و حساس در انتخابات امروز خواهند داشت. شکست کاسیچ در انتخابات اوهایو به منزله پایان کار وی در انتخابات امسال خواهد بود. با این وجود، وی نیز همانند روبیو حتی  در صورت پیروزی در انتخابات امروز، شانس چندانی برای راه‌یابی به دور نهایی نخواهد داشت. از سوی دیگر اگر کاسیچ در انتخابات اوهایو پیروز شود و روبیو از عرصه رقابت‌ها کنار بکشد، احتمال واگذاری آرای این ایالت به ترامپ از سوی کاسیچ بسیار کم خواهد شد. در این صورت، باید گفت «تد کروز» آن‌طور که آرزویش را دارد، تنها رقیب ترامپ برای راه‌یابی به مرحله پایانی انتخابات نخواهد بود.  

  ایالت‌های «ایلینوی،» «میسوری» و «کارولینای شمالی» نیز امروز میدان‌های سنجش میزان قدرت کروز خواهند بود. کارشناسان معتقدند شانس پیروزی کروز در ایالت میسوری بیش از دیگر ایالت‌ها است. با این وجود، نتایج نظرسنجی‌های اخیر این ایالت بیانگر برتری ترامپ است. نظرسنجی‌های ماه جاری میلادی در ایالت ایلینوی نیز پیشروی نه چندان محسوس ترامپ را نشان می‌دهد. با این وجود، کروز در صورت شکست در این ایالت امکان آن را دارد که از واگذاری آرای نمایندگان آن به ترامپ خودداری کند. 

شواهد و قرائن نشان می‌دهد برنده انتخابات ایالت «کارولینای شمالی» کسی جز ترامپ نخواهد بود. با این وجود، نظام تقسیم تناسبی آرا در این ایالت بهترین فرصت را برای کروز فراهم می‌کند تا شمار آرای نمایندگان را برای ترامپ کاهش دهد. 

در پایان گزارش آمده است: با این اوصاف، تنها تفاوت امروز با دو سه‌شنبه بزرگ پیشین در این است که نتایج انتخابات ایالت‌های فلوریدا و اوهایو با بر هم زدن معادلات، ممکن است رقبای دیگری علاوه بر کروز را برای مبارزه با ترامپ معرفی کند.  

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.