23درصد مردم مبتلا به یک اختلال روان‌پزشکی هستند

معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، با اشاره به اینکه طبق آمار سال 89 تا 90 ، 23.6 درصد مردم مبتلا به یک اختلال روانپزشکی هستند، گفت: این آمار در جمعیت 14 تا 65 سال کشور مورد ارزیابی قرار گرفته است.
دکتر اسدی معاون دفتر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در نشست سلامت جوانان در خصوص میزان اختلالات روانی در کشور گفت: از آمار 23.6 درصدی مبتلایان حدود 15.6 درصد جمعیت دارای اختلالات اضطرابی هستند همچنین 14.6 درصد این جمعیت اختلالات خلقی مثل افسردگی دارند همچنین 2.5 تا 2.8 درصد از کل 23.6 درصد اختلالات مصرف مواد دارند.

 

وی با بیان اینکه کشور ما با سایر کشورهای پیشرفته و غیر پیشرفته تفاوت چندانی از نظر این آمار ندارد، گفت: تا به حال در کشور سند جامع سلامت روان نداشتیم که در حال حاضر این سند جامع در وزارت بهداشت تدوین و تصویب شده و به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ گردیده است که در این برنامه در حوزه آموزش غربالگری و مداخلات روان پزشکی دستورالعمل هایی ابلاغ شده است.
 
اسدی ادامه داد: برنامه سلامت روان در مناطق روستایی از 24 سال قبل فعال بوده است و در مناطق شهری این برنامه غیر فعال بوده که در برنامه طرح تحول نظام سلامت یکی از بسته‌های مهمی که در کنار سایر خدمات بهداشتی ارائه می‌شود رسیدگی به سلامت روانی افراد است. 

وی ادامه داد: در این حوزه کارشناسان سلامت روان خانواده برای حوزه سلامت روان و پیشگیری از افسردگی آموزش می‌بینند. همچنین برای جمعیت 20 تا 50 هزار نفری حاشیه نشین شهرها کارشناس روان در حوزه بهداشت تربیت شده است. 

اسدی در ادامه گفت: قانون سلامت روان بیش از 10 سال است که در کشور تدوین شده و در حال حاضر برای دفتر حقوقی وزارت بهداشت فرستاده شده که با امضای وزیر بهداشت برای تصویب به مجلس فرستاده می‌شود که بر اساس این قانون حقوق بیماران روانی به لحاظ حقوق انسانی و اجتماعی محقق خواهد شد. 

وی در پایان گفت: برنامه‌های مهم سلامت روان در وزارت بهداشت عبارتند از: آموزش مهارت‌های زندگی، مهارت فرزند پروری، برنامه تشخیص و مراقبت از بیماری روانی پزشکی، برنامه پیشگیری از خودکشی و... است. 

شایان ذکر است آمار خودکشی در دنیا 6 در 100 هزار نفر است که این آمار در کشور ما 2 خودکشی منجر به مرگ در 100 هزار نفر گزارش است.

گفتنی است، این برنامه سلامت روان از 15 اردیبهشت ماه 94 شروع به اجرا کرده است. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.