شوهرم به من خیانت کرده است، طلاق می‌خواهم!

گاهی شرایطی به وجود میاید که زندگی مشترک از ریل مستقیم خود منحرف شده بجای شیرین تر شد کام طرفین را تلخ می کند ،اما سوال اینجاست محرک خروج زندگی از ریل خوشبختی چه بوده است و چگونه منهدم میشود؟
خطبه عقد را که جاری کردند انگار قند در دلش آب می شد! صدای هلهله و سوت جمعیتی که به تماشای این صحنه باشکوه دعوت شده بودند ، هیجانی وصف ناشدنی را برایش به ارمغان آورده بود.

 

اما در این میان داماد هم دست کمی از عروس خانم نداشت! عرق سردی که روی پیشانی اش نشسته بود جدا از اینکه نشانه خجالتش باشد گواهی از یک ترس میداد، ترسی که میتوانست ناشی از به گردن گرفتن مسئولیتی بزرگ همچون "مسئولیت همیشگی یک خانواده باشد". حالا هرچه که باشد امشب یک شب فراموش ناشدنی ست و باید خویشتن دار باشند ،چرا که از این به بعد دیگر تنها نیستند و به اصطلاح "یک روح در دو بدن" شده اند و همه همّ و غمشان برای هم شده است.

پوشیدن لباس سفید عروسی ،صدای بوق کارناوال هایی که پشت سر ماشین تزیین شده عروس صف کشیده اند ، تجربه یک شب رویایی و ورود به خانه ای جدید با هزاران هزار آرزوی شیرین همه و همه باعث می شوند تا یک دختر جوان برای چشیدن طعم آن هم که شده پای سفره عقد بنشیند.

دختر و پسری که با یکدیگر تفاهم نامه ازدواج را امضا میکنند در وهله اول برای رسیدن به یک آرامش همیشگی  حاضر به این کار میشوند، اما خدانیاورد روزی که این آرامش به استرس و اضطراب از وجود نفر سوم تبدیل شود! اینجاست که یک دوراهی  تاریک سر راهشان قرار میگرد که مشخص نیست با انتخاب هرکدام به کجا خواهند رسید!

حمیدرضا رحمانی روان شناس و مشاور خانواده در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص نحوه رفتار با همسر در شرایطی که امکان دارد نفر سومی ضلع مثلث بوجود آمده شده باشد گفت:در اولین مرحله باید رفتار هردو طرف (هم زن و هم مرد) آسیب شناسی و بررسی شود  تا با گرفتن شرح حالی مفید و مختصر ریشه خیانت پیدا شود!

وقتی بیماری خودشیفتگی زمینه ساز خیانت میشود
خودشیفتگی در واقع نوعی اختلال در شخصیت به حساب می آید.بسیاری از افراد از دوران کودکی دچار خودشیفتگی هایی میشوند که گذراست و در مرور زمان حل میشود، اما اختلال شخصیتی خود شیفته با ورود به سنین جوانی و بزرگسالی به وجود می آید و باعث میشود فرد با خیال پردازی و سیر در رویاهایی توهم آمیز برتری خاصی را نسبت به دیگران به ویژه همسرش در وجود خود احساس نماید.

رحمانی با بیان اینکه ابتلا به بیماری خودشیفتگی نیز میتواند زمینه ساز خیانت در زندگی مشترک شود تصریح کرد: در برخی موارد داشتن بعضی بیماری های روانی خصوصا خود شیفتگی که در اصطلاح پزشکی با عنوان " نارسیسیسم"از آن یاد میشود ، منجر میشود تا افراد (بیشتر مردان) حتی با داشتن همسری مناسب که از نظر ظاهری و باطنی هیچگونه نقصی ندارد تصمیم به برقراری ارتباط با فردی دیگر را میگیرند  .غافل ازینکه تشکیل یک مثلث در زندگی زناشویی تیشه ای عمیق بر ریشه نوپای زندگی مشترکشان خواهد زد.در اغلب موارد تلقین حس برتری خود نسبت به دیگران و رسیدن به این باور که "هیچ کس در حد من نیست" زمینه های بروز خیانت را تقویت میکند.

یادتان باشد،اعتماد المثنی ندارد
درست است که حفظ ظاهر و آرامشی ساختگی با اطلاع یافتن و یا احساس حضور یک رقیب در زندگی مشترک کاری دشوار است ، امابد نیست بدانیم  این خود ما هستیم که وظیفه خطیر سازندگی و کنترل مناسب زندگی مشترک را بر دوش میکشیم.بسیاری از افراد خصوصا زنان زمانی که از خیانت همسرشان مطلع میشوند حتی اگر نسبت به آن اطمینان کافی هم نداشته باشند اقدام به انجام رفتارهایی میکنند که هم به روح و روان خودشان آسیب جدی میزند و هم کمکمی به بهبود وضعیت به وجود آمده نخواهد کرد!

این مشاور خانواده در این باره نیز اظهار داشت: بسیاری از زنان با اطلاع یافتن از خیانت همسرشان دست به انجام کارهای ناشایستی میزنند،تا جایی که این رفتارها به "کار گذاشتن شنود "در وسایل شخصی همسرشان هم میکشد! علاوه بر آن کنترل پی در پی تلفن همراه و زیر نظر گرفتن محسوس رفت و آمدهای همسر که در پی یک شک بوجود آمده ، باعث میشود روز به روز رابطه عاطفی مابین زوجین کمرنگ تر شده و حتی اگر نفری سومی هم وجود نداشته باشد با انجام این رفتار غلط، دیوارهای اعتماد زندگی زناشویی برای همیشه ترک بردارد! علاوه بر موارد عنوان شده زمانی که شخص (بنابر ذهنیت غلط خود) دست به انجام چنین کار غلطی می‌زند، حرمت‌ها را به دست خودش از بین می‌برد و قطعا زمینه‌ی ادامه دار شدن این مشکل و تمایل به شروع یک رابطه جدید خارج از عرف خانواده‌ را برای فرد مقابل فراهم می‌آورد.

از تبحر زنانه تان غافل نشوید
اما جدا از بحث بی اعتمادی و شک ،گاهی واقعا حضور شخصی دیگر به شکلی واضح در زندگی نمایان میشود و یک زن با سیاست های زنانه ای که دارد به راحتی  حضور نحس نفر سوم را در زندگی زناشویی اش احساس میکند ، اینجاست که باید تمام تبحر و قدرت و توانایی های پنهان شده و آماده به کارش را به کار گیرد تا برای همیشه ردپای رقیب را از صفحه زندگی اش محو کند.اما اهتمام ورزیدن به اینکار قدرتی عظیم میطلبد، قدرتی که زن بتواند همقدم با بیرون کردن عامل خطر از زندگی ،اقدامات موثری را در جهت اصلاح رفتارهای اشتباه خود که زمینه ساز بروز این مشکل و تمایل یابی همسرش به فردی دیگر شده است انجام دهد.

رحمانی همچنین بیان داشت: در مرحله اول باید ریشه خیانت را شناسایی کرد . علاوه بر آن با جستجو و موشکافی در رفتار زن نیز میتوان ریشه ها را پیدا کرد. نکته جالب توجه این است که یک زن با رعایت اصول درست و دقیق میتواند همسرش را به راحتی به زندگی برگرداند  ، اما اصلی ترین شرط برای تحقق این امر آن است که رفتارهای خود را اصلاح نماید ، همچنین بهتر است زمانی که فرد احساس می‌کند، همسرش مثل گذشته با وی مهربان نیست و یا این‌که رابطه‌شان نسبت به قبل کمرنگ تر شده، با توجه بیشتر ، نظر وی را نسبت به خود جلب کند، چرا که عدم تامین نیازهای عاطفی همسر ترغیب کننده‌ای قوی برای دور شدن  از چشیدن طعم شیرین زندگی مشترک خواهد بود.

 فکر طلاق را از سرتان بیرون کنید!
توصیه قریب به اتفاق مشاوران خانواده به زوجین خصوصا زنان این است که در صورت احساس خیانت همسرتان به فکر جدایی نیفتید ! چه بسا که باید تلاشتان را تا حد توان به کار گیرید تا زندگیتان مثل گذشته شیرین شود ، همچنین زن و مرد برای ترمیم روابط و بازگشت به دوران قبل باید از اتفاقات پیش آمده درس بگیرند، درست است که اقدام به خیانت فقط مختص مردان نیست اما پیشنهاد میشود برای بازسازی زندگی جدید هر دو طرف روحیه گذشت و ایثار را در خود تقویت کنند، همچنین تلاش نمایند تا علاقه شان نسبت به هم روز به روز بیشتر شده و تعاملات بینشان قوی تر شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.