ازدواج سبز طرحی نو در میان ازدواج‌های رنگی

ازدواج‌های رنگی تازه راه یافته در میان خانواده‌های ایرانی تا چه اندازه می‌تواند به استحکام خانواده‌ها کمک کند؟
ازدواج سبز طرحی نو در میان ازدواج‌های رنگیدر سال‌های اخیر، مقوله‌ ازدواج و عدم میل به تشکیل خانواده‌ به نقل محافل خانوادگی و یکی از بحث برانگیزترین موضوع جلسات مسئولان کشوری، تبدیل شده است.

 

موضوعی که گویا جوانان خیلی میل و رغبتی به انجام آن ندارند یا به نوعی به دلیل نداشتن مسئولیت و شانه خالی کردن از بار مسئولیت یک زندگی مشترک عطای آن را به لقایش می‌بخشند.

**ازدواج سبز و ارتقای کیفیت و محیط  زیست

برخی از جوانان برای فرار از تشکیل زندگی مشترک به ازدواج‌هایی روی می‌آورند که به ازدواج سفید معروف هستند و در واقع به قول خودشان برای نجات از زندگی مشترک، ازدواج سیاه دائمی و فرار از مسئولیت و خوشگذرانی در عنوان جوانی به چنین ازدواج‌هایی تن می‌دهند.

اما موضوع ازدواج‌های رنگی به همین جا ختم نمی‌شود، رنگ جدید سبز به این جعبه‌ هنگفت رنگ ازدواج اضافه شده است، اما در این رنگ ازدواج قرار است چه اتفاقی بیافتد؟

مبتکر این پدیده می‌گوید: در این طرح قصد داریم شاخص‌های محیط زیستی و ازدواج را به عنوان دو امر اجتماعی و محیط زیستی ترکیب کنیم و الگوی جدیدی با عنوان ازدواج سبز را به جوانان ارائه کنیم در این الگو مواردی که می‌تواند کمک کننده محیط زیست باشد به عنوان ملاک و معیار قرار داده‌ایم و در این شاخص‌ها موضوعاتی مانند مصرف آب در عروسی‌ها و سایر مراسم مرتبط با ازدواج مدیریت می‌شوند.

محمد رضا رستمی معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان هدف از ازدواج سبز را اصلاح الگو‌های اجتماعی و محیط زیستی می‌داند و می‌گوید: پیشنهاد ازدواج سبز توسط وزارت ورزش و جوانان به مناسبت  هفته ازدواج به سازمان حفاظت محیط زیست داده شد و ما در این طرح قصد داریم شاخص‌های محیط زیستی و ازدواج را به عنوان دو امر اجتماعی‌ و محیط زیستی ترکیب‌ کنیم و الگوی جدید با عنوان ازدواج سبز را برای جوانان ارائه کنیم، در این الگو مواردی که می‌تواند کمک کننده محیط زیست باشد به عنوان ملاک و معیار قرار دادیم.

وی افزود: در این شاخص‌ها موضوعاتی مانند مصرف آب در عروسی‌ها و سایر مراسم‌های مرتبط با ازدواج مدیریت می‌شوند همچنین مسائلی از جمله استفاده از گل طبیعی و فرهنگ غلطی که به عنوان شادی استفاده می‌شود و آلودگی‌های زیست محیطی ایجاد می‌کنند برداشته می‌شوند.

 رستمی ادامه داد: در اجرای این طرح اصلاح برخی الگو‌های غلط و نامناسب مد نظر قرار گرفته شده است همچنین برخی الگوهای اشتباهی‌ که در حال حاضر وجود ندارد ولی می‌تواند در آینده به فرهنگ ازدواج در کشور اضافه شوند را نیز مورد توجه قرار می‌دهیم.

هر چند ارائه این طرح می‌تواند گام مثبتی در جهت حفظ محیط زیست در کشور باشد اما آیا بهتر نیست در کنار ارائه چنین الگوهایی جوانان را به ازدواج‌هایی با تفکر و صحیح و البته پایدار ترغیب کنیم؟

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.