ازدواج سفید ، ضربه مهلکی به پیکر خانواده‌های ایرانی وارد می‌کند

ازدواج سفید ازدواجی که باورهای دینی را هدف گرفته است.
زهرا ملکی دوست روان شناس و مدرس دانشگاه  گفت: ازدواج پدیده‌ایی است که از دیرباز و از زمان پیدایش انسان بوده و تا به امروز هم ادامه داشته است. 

 

اما پدیده‌هایی که در طی سالهای اخیر در بحث ازدواج به وجود آمده را می‌توان به ازدواج‌های موقت، صوری و از دواج صیغه‌ای اشاره داشت ولی مهمترین پدیده‌ای ازدواج که بسیار افزایش یافته و رسانه‌ها و کارشناسان را درباره ای آسیب اجتماعی مورد بحث قرار داده است وابستگی به ازدواج بدون ثبت (ازدواج سفید) است. 

وی این آسیب اجتماعی را به معنای زندگی مشترک بین زن و مرد بدون ازدواج رسمی به گونه‌ای که هیچ خطبه‌ی عقد و صیغه‌ای بین افراد جاری نشود را تعریف کرد و گفت:‌ در ازدواج سفید یا همان همزیستی بدون ثبت در بحث روانشناختی می‌توان به جوامع غربی مانند آمریکا اشاره داشت، گرچه از نظر روابط زن و مرد محافظه کارتر است اما این مسئله به یک پدیده نسبتا عادی بدل شده است. 

وی در ادامه اشاره کرد که از دهه 70 میلادی تا کنون تصویر زن در جوامع بشری تغییر فاحشی کرده است و تغییرات عینی، اجتماعی،‌ اقتصادی و سیاسی موقعیت زن را در این جوامع متحول کرده است و به عنوان مثال یکی از تحولات را نیز می‌توان به رشد همزیستی بدون ازدواج رسمی مرد و زن اشاره داشت. 

وی افزود: این پدیده، یک پدیده بیگانه است و بدون آنکه خانواده‌ها بدانند در درون محیط خانواده‌ها رخنه کرده است. این عمل برخلاف جوامع غربی کاملا به ضرر دختران ایرانی است و این اغلب دخترها هستند که در جامعه ما ضرر می‌کنند. 

وی تصریح کرد: از دیگر مواردی که باعث می‌شود بعضی از خانواده‌ها به راحتی از کنار این آسیب اجتماعی بگذرند و زیاد به آن توجهی نداشته باشد حتی اگر با شرایط آنها هم، هم خوانی نداشته باشد را عدم قدرت، حوصله و وقت بحث با فرزندان خود دانست که باعث می‌شود این موضوع را به عهده خود دختر و پسر واگذار کنند. 

وی خاطر نشان کرد: از جمله عواملی که می‌توان تا مدتها جوان‌ها به خصوص پسرها به سمت این نوع ازدواج روی آورند مشکلات اقتصادی است که با وجود هزینه ‌های بالای اجاره یا خرید مسکن و یا حتی دیگر خرج‌های سرسام آورد دیگر کسی حاضر به امضای عقدنامه ازدواج نباشند و ازدواج از نوع سفیدش را ترجیح دهند که این نوع ازدواج‌ها شامل پیامدهای منفی همچون بالا رفتن سن ازدواج- ناباروری و سقط جنین و در مقابل کم تر شدن جمعیت جوان را به دنبال دارد. 

ملکی دوست خاطر نشان کرد: تغییرات اجتماعی و روند اجتناب ناپذیر تکنولوژی و همچنین سرعت روند زمان و ایجاد آموزش چه در سطح رسانه‌ها (صدا و سیما فیلم وسریال) و چه در سطح آموزش و پرورش و خانواده‌ها می‌توان این رابطه‌ها یا موضوعات را کنترل کرد و حتی باعث ضمانت‌های اجرایی ازدواج‌های رسمی و موفق همراه با افزایش جمعیت جوان را روبه رو باشیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.