افزایش پلکانی بنزین دردی دوا می کند؟

اصل و اجرای مصوبه افزایش پلکانی قیمت بنزین بدون کارشناسی و غیرمنطقی است چرا که با اجرای این امر زمینه برای فساد و رانت در جامعه شیوع پیدا می کند.
در ششمین جلسه بررسی بودجه سال 95 مصوب شد که قیمت بنزین در کشور به صورت پلکانی افزایش پیدا کند.

 

براین اساس متوسط مقدار مصرف ماهانه بنزین برای یک ماه و بر اساس هر یک از انواع وسایل نقلیه با تعداد سیلندرهای مشابه (یک تا ۶ سیلندر) به عنوان پله اول تعیین  و پلکان‌های بعدی به مقدار ۴۰ لیتر به پله ماقبل اضافه می شود.

برای هر لیتر مصرف مازاد در پله اول، نسبت به مقدار مصرف پایه، ۵۰۰ تومان و در پلکان های دوم و سوم به ترتیب ۷۵۰ و ۱۰۰۰ تومان و مازاد بر مصرف ۱۸۰ لیتر در ماه، قیمت تمام شده بنزین از مصرف کننده به عنوان عوارض موضوع بند ۴ فوق دریافت خواهد شد.

ایجاد رانت در جامعه با افزایش پلکانی قیمت بنزین/مصوبه ای برای عملیاتی کردن عدالت اجتماعی

افزایش پلکانی قیمت بنزین منطقی نیست

ناصر رئیسی فرد رئیس انجمن جایگاهداران سوخت کشور ، با انتقاد از مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی برافزایش پلکانی قیمت بنزین گفت: اصل و اجرای این مصوبه بدون کارشناسی و غیرمنطقی است چرا که با اجرای این امر زمینه فساد و رانت در جامعه گسترش پیدا می کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر عرضه بنزین با کارت سوخت غیرقابل کنترل بوده بنابراین اجرای این در کشور به صلاح نیست. به جای این طرح باید روشهای اصولی و علمی ارائه شودچرا که این امر سبب فشار مضاعف برجامعه رانت در اقتصاد کشور می شود.

رئیسی فرد تاکید کرد: تصویب این مصوبه در مجلس شورای اسلامی نوعی پوست اندازی در کار دولت یازدهم است.

وی یادآور شد: انجمن جایگاهداران در این زمینه بیانیه ای را منتشر خواهند کرد.


مصوبه ای برای عملیاتی کردن عدالت اجتماعی

نادر فریدونی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ، پیرامون مصوبه امروز مجلس در خصوص افزایش پلکانی قیمت بنزین گفت: این مصوبه در جهت عملیاتی کردن عدالت اجتماعی به تصویب رسیده است به همین دلیل مصوبه مناسبی است.

وی افزود در این مصوبه هر فردی به تناسب در آمد وحوزه فعالیت و استفاده از وسیله نقیلیه اش بابت استفاده از بنزین هزینه پرداخت می کند.

این عضو کمیسیون انرژی در ادامه تصریح کرد: این مصوبه بر این است که تا مصرف 40لیتر در ماه مبلغ 500تومان تا مصرف 100لیتر 750و تا مصرف 180لیتر همان 1000تومان را بپردازد و استفاده بیشتر از بنزین مستلزم پرداخت هزینه بیشتر است.

وی در پایان گفت: این امر سبب می شود مدیریت مصرف سوخت از طرف شهروندان اتفاق بیفتد .

ضمانت اجرایی لازم این مصوبه فراموش نشود

محمد نوروزی کارشناس اقتصادی پیرامون افزایش پلکانی قیمت بنزین، گفت : این افزایش پلکانی قیمت در بهینه مصرف کردن بنزین بویژه از سوی مردم نقشی موثر ایفا می کند.

وی افزود :به نوعی عدالت اجتماعی هم در این مساله رعایت می شود بطوریکه هرکسی با در نظرگرفتن سهمش به همان میزان بابت بنزین مصرفی اش پول پرداخت می کند.

این کارشناس اقتصادی امیدوار است با این طرح رفت و آمد وسایل نقلیه شخصی به خصوص در شهرهای بزرگ و پر ترافیک کمتر شود و به جای آن استفاده از حمل و نقل عمومی گسترش یابد .

نوروزی این را هم یادآور شد که دولت موظف است سامانه حمل و نقل عمومی را گسترش دهد تا مردم با مشکلات متعددی روبرو نشوند.

وی در پایان گفت: البته این مصوبه به شرطی می تواند نقش مثبت و موثر ایفا کند که پس از تبدیل شدن به قانون ضمانت اجرایی لازم را برای ثابت ماندن میزان سهمیه و مبلغ داشته باشد.
درحالی نمایندگان مجلس امروز مصوبه افزایش پلکانی بنزین را به تصویب رسانند که عصر همین روز  از خواب زمستانی بیدار شدند و در جریان ابهامات فراوان در این مصوبه شدند که آنها را وادرا به ارجاع آن به کمیسیون تلفیق کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.