جزیره "تیران" و "صنافیر" ؛ "برگ برنده اسرائیل" در منطقه "غرب آسیا" + نقشه و جزئیات

اخیرا توافقی بین مصر و عربستان در راستای واگذاری دو جزیره "تیران" و "صنافیر" به رژیم سعودی انجام شده است.
مصر و عربستان سعودی در جهت گسترش روابط دیپلماتیک یک معامله سرزمینی تقریبا نظامی را با یکدیگر امضا کردند که جای تامل بسیاری دارد. مصر یک کشور کهن با بیشینه تاریخی بزرگ است که مردمان آن از گذشته های دور به میهن پرستی شهره بودند و هنر آن ها در ساخت  "اهرام سه گانه"  این کشور گویای همین موضوع است.

 

اما اخیرا "ملک سلمان" سفری به کشور مصر داشته و برخی توافق ها  با "عبدالفتاح السیسی" رئیس جمهور این کشور انجام شده که یکی از آن ها واگذاری "جزایر "تیران" و "صنافیر" (بخوانید فروش سرزمین مصر) بوده است.


**توپولوژی جزایر "تیران" و "صنافیر" 

جزیره تیران" با وسعت 80 کیلومتر مربع در ورودی تنگه تیران قرار دارد و خلیج عقبه را از دریای سرخ جدا می‌کند. "جزیره صنافیر" با مساحت حدود 33 کیلومتر مربع ، قبل از جنگ شش روزه در سال 1967 در کنترل "جمال عبدالناصر"  رئیس جمهور وقت مصر بوده و قرار شد  تا این کشور  از این جزایر در جنگ علیه اسرائیل استفاده کند.

جزیره

با از دست رفتن این دو جزیره  در جنگ 6 روزه اسرائیل و اعراب،  "پیمان کمپ" دیوید بین اسرائیل و مصر امضا و درباره آن ها تصمیم گیری شد. براساس این پیمان رژیم صهیونیستی می‌بایست از این دو جزیره خارج می‌شد و آن را در اختیار نیروهای ناظر بین المللی وابسته به سازمان ملل متحد قرار می‌داد تا بدین وسیله مناقشه مصر و رژیم صهیونیستی پایان یابد. در واقع عربستان  "تیران" و "صنافیر"  را به نفع رژیم صهیونیستی در اختیار نیروهای بین المللی قرار داد و عملا از آنها چشم پوشید.

"عبدالعزیز آل سعود" پادشاه عربستان در سال 1950  از مصر خواسته بود مسئولیت حمایت از این دو جزیره را برعهده بگیرد؛ در حقیقت پس از آنکه تفاهمنامه "کمپ دیوید" امضا شد رژیم سعودی با حضور ناظران بین المللی موافقت کرد و درباره مسئولیت جزایری که به مصر سپرده بود، مطلبی مطرح نکرد و در نتیجه با قرارداد "کمپ دیوید" این جزایر به مصر رسید (با توجه به اینکه در سال 50 میلادی مالکیت این جزایر به مصر داده شده بود). 

 اگرچه این جزایر دارای هیچ منبع نفتی یا آبی نیست، اما از موقعیت استراتژیکی برخوردار هستند؛ به گونه‌ای که باید آن‌دو را دروازه ورود به خلیج عقبه بر شمرد که اسرائیل ، عربستان سعودی و اردن از آن برای عبور کشتی ها استفاده می کنند.  

باید گفت این دو جزیره در دهانه ورودی خلیج عقبه، یعنی تنگه "تیران" در شمال دریای سرخ قرار دارند. عربستان سعودی، اردن، رژیم صهیونیستی و مصر کشورهای حوزه خلیج عقبه را تشکیل می‌دهند. کشورهای عربستان و مصر در دو طرف تنگه  "تیران"  قرار دارند.



**ساز و کار تحویل جزایر از مصر به عربستان

اما درباره ساز و کار تحویل جزایر از مصر به عربستان ، به نظر می رسد یک توافق سه جانبه بین "مصر-اسرائیل-عربستان سعودی" امضا شده و قبل از تحویل در یک اقدام هماهنگ شده اسرائیل کاملا در جریان گذاشته شده است.

روزنامه صهیونیستی "هاآرتص" در گزارشی درباره تصمیم اخیر دولت مصر مبنی بر واگذاری مالکیت جزایر "صنافیر"  و "تیران" به عربستان سعودی، عنوان داشت: مقامات مصری  پیشتر به اسرائیل اطلاع داده بودند که قصد دارند مالکیت جزایر "صنافیر" و "تیران"  را به عربستان سعودی واگذار کنند. 


جزیره

این روزنامه همچنین ادعا کرد: "سران اسرائیل در تماس با مقامات مصری اعلام کرده بودند تا زمانیکه آزادی کشتی های اسرائیلی به قوت خود باقی بماند و بندهای پیمان صلح محترم شمرده شود با اجرای این طرح مخالفتی ندارند." "هاآرتص"  در ادامه نوشت: "مصر  و عربستان سعودی، آزادی کشتی های اسرائیل را در آبهای منطقه تضمین کردند. آنها به سران اسرائیل  و مقامات آمریکا اطمینان خاطر دادند که به بندهای پیمان صلح پای بند می مانند."  

این روزنامه صهیونیستی همچنین مدعی شد: "دو هفته پیش "بنیامین نتانیاهو"  نخست وزیر رژیم صهیونیستی ، در یکی از جلسات هیأت دولت این موضوع را مطرح کرده بود و به وزرا اطلاع داد  که قرار است برنامه هایش در خصوص  انتقال مالکیت جزایر اجرا شود."



**انتقادات تند علیه اقدام "عبدالفتاح السیسی" در واگذاری جزایر "تیران" و "صنافیر"

اما اخیرا به دلیل واگذاری دو جزیره استراتژیک مصر ، واکنش های تند و گسترده ای علیه این تفاهمنامه در این کشور مهم آفریقایی ایجاد شد که از مجریان و روزنامه نگاران و نخبگان همه مخالفت خود را با موضوع فوق اعلام داشتند.

گاردین در این زمینه نوشت:  "عبدالفتاح سیسی،" رئیس جمهور مصر پس از آنکه جزایر "تیران" و "صنافیر"  را که تحت کنترل این کشور هستند به عربستان سعودی تقدیم کرد، مورد انتقاد شدید قرار گرفت.

جزیره

این روزنامه ادامه داد: منتقدان این تصمیمِ دولت معتقدند باید یک همه پرسی در خصوص اهدای جزایر به عربستان سعودی برگزار شود. هزاران کاربر در توییتر "عبدالفتاح سیسی" را متهم به فروش جزایر کرده اند. مسائل مربوط به این دو جزیره در حال حاضر بیش از موضوعات دیگر در اینترنت مورد بحث قرار می گیرد و بیش از 28 هزار توییت مرتبط با آن ارسال شده است.

بسیاری از مردم در توییتر از این اقدام سیسی انتقاد کردند. "حمدین صباحی،" نامزد پیشین انتخابات ریاست جمهور مصر از "سیسی" و "ملک سلمان"، پادشاه عربستان سعودی خواست این توافقنامه را لغو کنند. دولت مصر اعلام کرد بیش از 6 سال در خصوص این توافقنامه مذاکره شد و قرار است اکنون یک پل ارتباطی میان عربستان سعودی و "شرم الشیخ" در "شبه جزیره سینا"  احداث شود.


"جمال مبارک " طی مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت " بعد از ترسیم مجدد مرزها، عربستان جزایر "تیران" و "صنافیر" را گرفت، "قبرس" گاز را برد، اتیوپی "آب نیل" و  سودان ، "حلایب" و "شلاتین" را گرفت؛  تعجبی نیست اگر "اسکندریه"  را درقبال قضیه قتل "جولیو رجینی " دانشجوی ایتالیایی در قاهره به ایتالیا بدهیم!



به دنبال واگذاری دو جزیره مصری به عربستان سعودی از سوی «عبدالفتاح  السیسی» رییس جمهور مصر در هنگام دیدار «ملک سلمان» پادشاه عربستان از این کشور ، کارشناسان و مقام‌های اسرائیلی این اقدام را برای  "تل‌آویو" سودمند دانستند.


**همپیمانی اسرائیل، مصر و عربستان برای مقابله با ایران

 وبگاه صهیونیستی «مدیا لاین»  با بیان‌ این‌که واگذاری این جزیره‌ها به ریاض در واقع نوعی گشایش جبهه دیپلماتیک جدید علیه ایران است،  نوشت: "ملک سلمان" و "عبدالفتاح السیسی" در جریان دیدار با هم 30 توافقنامه به ارزش میلیارد‌ها دلار امضا کردند اما یکی از آن‌ها که واگذاری دو جزیره  "تیران" و "صنافیر" به  "ریاض"  است که  موجب می‌شود عربستان سعودی بابت استفاده از این دو جزیره کوچک واقع در دهانه خلیج عقبه 2 میلیارد دلار به  "قاهره"  پرداخت کند.



"اسحاق لوانون" سفیر اسرائیل در مصر از سال 2009 تا 2011  نیز در این باره گفت: "این امر موجب تقویت روابط مصر و عربستان سعودی می‌شود و برای منطقه نیز خوب بوده و تبعات مثبتی نیز برای اسرائیل دارد. مصر برای ما مهم است و ما با از این طریق می‌توانیم با عربستان سعودی در تماس باشیم و  این رویداد آشکارا به نفع اسرائیل است."

وی در ادامه افزود:"من شخصا بر این باورم که  باید از عربستان بخواهیم تا تنگه تیران را بخشی از آب‌های بین‌المللی اعلام نماید تا تردد دریایی در آن به صورت آزاد برقرار شود".  "موشه یعلون" وزیر جنگ اسرائیل گفت: عربستان سعودی در این زمینه به اسرائیل ضمانت کتبی داده بود.

به عبارت بهتر یک برنامه سیستماتیک از پیش طراحی شده برای تحویل جزایر "تیران"  و "صنافیر"   بین اسرائیل و مصر و عربستان طراحی شده تا به جمهوری اسلامی ایران ضربه بزنند ؛ هر چند که این اتفاقات  و امثال آن در سال های گذشته نتوانسته به جمهوری اسلامی آسیبی وارد کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.