آسیب دیدگی های بدنسازی چگونه بوجود می آید؟

با آشنایی با عوامل خطرسازی که باعث بروز آسیب دیدگی در بدنسازان می شود، احتمال بروز آن را کاهش دهید.
آسیب دیدگی در ورزش امری است اجتناب ناپذیر و ورزش بدنسازی جزو رشته هایی است که در تمامی سطوح ورزشکاران این رشته آسیب دیدگی به چشم می خورد اما فراوانی آسیب دیدگی در بدنسازی فقط در کمین بدنسازان بی‌ احتیاط است، که البته یکی‌ از اصلی‌‌ترین مشکلاتی که باعث توقف پیشرفت ورزشکاران این رشته می شود، آسیب دیدگی ناشی‌ از بی‌ احتیاطی است. البته دقت کنید اگر شما دچار آسیب دیدگی هستید این به آن معنا نیست که شما باید تمرینات خود را متوقف کنید بلکه شما باید با رعایت اصول پیشگیرانه تمرینات خود را بدون درد ادامه دهید.

 

دلایل متعددی باعث بروز آسیب دیدگی در بدنسازان می شود که مهمترین این عوامل را مورد بررسی قرار داده ایم.

عوامل بروز آسیب دیدگی در بدنسازی

- انجام دادن اشتباه حرکات تمرینی

یکی‌ از اصلی‌‌ترین عوامل آسیب دیدگی تمرین کردن با شکل نا صحیح حرکات است. انجام حرکات با شکل غلط  سریعتر از آنچه که فکرش را بکنید باعث آسیب دیدگی به مفاصل یا عضلات شما خواهد شد.مکانیسم بدن هر فردی منحصر به همان فرداست .دست‌ها و پاها فقط در مسیر‌های مشخص می توانند حرکت کنند.اگر شما فشار بیش از حد به آنها وارد کنید امکان آسیب دیدگی بسیار زیاد می شود.

- تمرین کردن  با وزنه‌ سنگین تر از توان
یکی‌ دیگر از عوامل رایج آسیب دیدگی تمرین کردن با وزنه‌های بسیار سنگین است. طوری که این وزنه‌ها خارج از توان بدن ساز ‌باشد. به علت سنگینی‌ وزنه‌ها و ناتوانی بدن ساز مجبور می شود که وزنه را با حالتی پرتابی بالا و پایین ببرد تا بتواند تکرار‌های خود را کامل کند.در این حالت به کمر و مفاصل سر شانه فشار بیش از حد وارد میشود و نکته دیگر این است که در این حالت دیگر از عضلات برای بلند کردن وزنه استفاده نمی‌شود بلکه سرعت ایجاد شده توسط فرد است که باعث بلند کردن وزنه می شود.
اما چگونه باید فهمید که یک وزنه برای شما سنگین است ؟ اگر می‌بینید که در هنگام پایین آوردن وزنه نمی توانید آن را کنترل کنید یا برای لیفت کردن مجبورید با حالتی پرتابی آن را لیفت کنید پس وزنه برای شما سنگین است.

- گرم کردن و سرد کردن نادرست و ناکافی
همیشه سعی‌ کنید فرایند‌های گرم کردن، حرکات کششی و سرد کردن جز برنامه شما باشد.انجام این حرکات به واسطه‌ افزایش فشار خون و آمادگی عضلات برای تمرین  و همچنین در پایان تمرین برای ریکاوری باعث کاهش احتمال آسیب دیدگی در شما خواهد شد.

- ادامه  تمرینات با وجود درد
اگر هنگام انجام یک تمرین خاص دردی را در یک ناحیه از بدن خود حس می‌کنید بهتر است که آن حرکت را با یک حرکت دیگر تعویض کنید تا فشار از روی ناحیه ای‌ که درد می‌کند برداشته شود.برای مثال اگر سر شانه شما دچار مشکل شده است برای مدتی‌ از انجام پرس سینه دوری کنید و به جای آن از دستگاه پرس سینه یا دستگاه اسمیت استفاده کنید.

- فشار مرتب و بیش از حد روی یک مفصل خاص

بسیاری از آسیب‌های بدن سازی مربوط به فشار اعمال شده بیش از حد روی یک مفصل خاص می‌باشد تا جایی که التهاب تاندون‌ها رخ میدهد.انجام تمرینات تا ناتوانی و به صورت پشت سر میتواند باعث التهاب تاندون‌ها و دیگر آسیب دیدگی‌ها شود.

-بی توجهی به  مربیان و متخصصان
یکی‌ از اشتباهات بسیاری از افراد بدن ساز بی توجهی به راهنمایی‌های مربیان ومتخصصان آگاه به علم تمرین است .همیشه قبل از اجرای یک برنامه تمرینی با یک فرد حرفه ای‌ و متخصص گفتگو کنید.مشورت با متخصصین می تواند از همان روز اول شما را در مسیر موفقیت قرار دهد.بدون راهنمایی و کمک ممکن است شما وقت بسیار زیادی را تلف کنید و به خود آسیب‌های غیر ضروری را وارد نمائید.

-تنفس نادرست

تمرینات با وزنه سبب یک افزایش فشار خون کوتاه مدت می شود.اگر در این هنگام نفس خود را نیز نگه دارید میزان این افزایش فشار در تمرینات بیشتر هم خواهد شد. تنفس غلط در تمرینات میتواند باعث ایجاد حالت تهوع و یا حتی ممکن است منجر به بیهوشی فرد شود.

-نداشتن یار تمرینی

اگر می‌خواهید سنگین تمرین کنید در برخی‌ مواقع شما به یک یار و یا همراه تمرینی نیاز خواهید داشت.کمک خواستن از یک فرد در طول تمرینات سنگین هیچ مانع ای‌ ندارد.از این طریق شما می توانید با بیشترین فشار ممکن تمرین کنید.داشتن یک همراه تمرینی آگاه و با تجربه موجب میشود تا شما با خیال راحت از تمام توان خود را طول تمرینات استفاده کنید.مراقب میتواند در زمان‌های حساس با کمک به شما تمرین شما را کارامد تر از قبل کند.

-فرسوده شدن مفاصل 
برخی‌ از عضلات نظیر عضلات سر شانه مقدار بسیار کمی‌ در آنها جریان خون وجود دارد و مواد موجود در خون کمتر به این نقاط میرسند.تاندون‌های این ناحیه به مقدار بسیار کمی‌ اکسیژن دریافت میکنند و به همین دلیل بسیار بیشتر در معرض فرسوده شدن قرار می گیرند.

کمبود وجود منابع خونی در عضلات سر شانه یکی‌ از دلایلی است که این ناحیه دیرتر از بقیه عضلات نسبت به آسیب دیدگی‌ها بهبود می‌یابد.اگر شما احساس خوبی‌ ندارید یا احساس تمرین زدگی دارید بهتر است که در خانه بمانید و استراحت کنید.اگر دچار آسیب دیدگی هستید در هنگام صبح و قبل از خواب حرکات کششی را پس از گرم کردن بدن انجام دهید.

با وجود تمام احتمالات بسیار زیادی که در بروز آسیب دیدگی در رشته بدنسازی موجود است اما شما با آگاهی کامل از باید‌ها و نباید‌های بدن سازی هم سریعتر و بهتر میتوانید به اهداف خود برسید وهم  آسیب دیدگی به ندرت سراغ شما می آید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.