معلمین امروز منافع زودگذر چند روزه را به مصلحت کشور ترجیح ندهند/ ما انقلاب اسلامی داریم و در پی اسلام انقلابی نیستیم

رئیس جمهور گفت: معلمین امروز منافع زودگذر چند روزه را به مصلحت کشور ترجیح ندهند.
معلمین امروز مصلحت کشور را به منافع زودگذر چند روزه ترجیح ندهند/ درپی اسلام انقلابی نیستیمحجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در مراسم بزرگداشت روز معلم که در روز چهارشنبه 15 اردیبهشت در محل اجلاس سران برگزار شد، با اشاره به تالیفات و آثار بجا مانده از شهید مرتضی مطهری اظهار داشت: امروز نیز با کتاب‌ها، مقاله‌ها و نوارهای بجا مانده از ایشان تعلیم نسل حاضر ادامه دارد. شهید مطهری همواره سرمایه بزرگی برای کشورمان بود و امروز نیز آثارش سرمایه بزرگ است.

 

وی افزود: شهید مطهری به حق فقیهی به معنای آنکه به اعمال فرهنگی و اسلامی دسترسی پیدا کرده بود، دانش عمیقی نسبت به فرهنگ وسیع کشور داشت و به حق یک متفکر بود و کاملا به زمان آشنا بوده و جامعه و نسل جوان را می‌شناخت.

رئیس جمهور کشورمان با تاکید بر اینکه معلمین امروز باید همیشه شرایط فردا را ببینند، اظهار داشت: معلمان افرادی را تربیت می‌کنند که برای 20 سال آینده می‌خواهند مسئولیت‌های مهم اجتماعی را به دوش بگیرند.

روحانی تصریح کرد: شهید مطهری به حق شجاع بود، به گونه‌ای که مصلحت جامعه، نسل جوان و کشورش را به منافع زودگذر چند روزه ترجیح می‌داد و آنچه را که لازم بود به جامعه می‌گفت و زجرها کشید تا دانشش را به عموم جامعه برساند.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه شخص متفکر باید اندیشه‌اش با شهامت و شجاعت توامان شود، گفت: آن زمان است که یک معلم نمونه مانند علامه مطهری ساخته می‌شود. براین اساس بی‌جهت نبود که امام راحل ایشان را خلاصه و عصاره زندگی خود می‌دانست و خودم شاهد بودم که امام (ره)به مطهری به عنوان بهترین شاگردش احترام می‌گذاشت.

رئیس جمهور کشورمان با تاکید بر اینکه شهید مطهری همواره مولفه انقلاب اسلامی و اسلام انقلابی را در مقاله‌ها و آثارش مدنظر قرار داده است، تصریح کرد: ایشان در آثارش همواره به این خطر بزرگ اشاره کرده و می‌گوید؛ انقلاب اسلامی را دریابید، نه اسلام انقلابی. انقلاب اسلامی به معنای این است که در جامعه تحرک بزرگی را به وجود آوریم و انقلابی را در ابعاد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برپا کنیم که هدف آن اسلام و ارزش‌های اسلامی باشد.

وی افزود: اما اسلام انقلابی به معنای این است که اصل را به مبارزه ترجیح می‌دهد و بخشی از اسلام را قبول دارد و همواره ما را به جهاد و مبارزه دعوت می‌کند، براین اساس یکی از مشکلات ما قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در برابر برخی گروهک‌های تروریستی این بود که انقلاب اسلامی را نپذیرفته بودند و اسلام انقلابی را قبول داشتند و می‌گفتند آنجا که مبارزه است، اسلام را قبول کنید و آنجا که مبارزه نیست، اسلام را قبول نکنید.

روحانی اظهار داشت: به تعبیر دیگر اسلام احکام بیشماری دارد که یکی از آنها جهاد و مبارزه است و اگر ما انقلاب را می‌خواهیم به خاطر تحقق ارزش‌های اسلامی است. استقرار اهداف نظام و همچنین فرهنگ اسلامی باید سرلوحه قرار گیرد.

وی در ادامه افزود: ما باید کتاب‌های شهید مطهری را بازخوانی کنیم و معلمان باید برای جوانان تشریح کنند که انقلاب اسلامی داریم ما درپی اسلام انقلابی نیستیم.

رئیس جمهور کشورمان گفت: کسانی که معتقد به اسلام انقلابی بودند، قاتل این معلم بزرگوار و همان گروهکی بودند که او را به شهادت رساندند.

وی با بیان اینکه شهید مطهری درد را به خوبی می‌شناخت و مرهم دردها را به خوبی می‌دانست، گفت: این شهید بزرگوار هرکجا مشکلی می‌دید با قدرت و شهامت بپا می‌خواست در جلسات جامعه روحانیت مبارز او از بزرگان جمع بود، شهید مطهری با شهید بهشتی بعنوان بزرگان جامعه روحانیت مبارز بودند. در همه مسائل انقلاب اسلامی شهید مطهری با صراحت در آن جمع نظرات خود را تبیین می‌کرد.

روحانی در ادامه با تأکید بر اینکه نیاز به تشریح ابعاد فرهنگ اسلام و انقلاب اسلامی داریم، خاطر نشان کرد: کتاب‌ها و آثار شهید مطهری بعنوان بزرگترین مرجع برای مراجعه به افکار و اندیشه او بوده همچنین برای فهم فرهنگ اسلام و راه صحیح انقلاب اسلامی است.

رئیس جمهور کشورمان شهید مطهری را به عنوان سرمایه بزرگ برای جامعه دیروز امروز و فردا دانست و گفت: ما از این سرمایه‌ها بعنوان سرمایه‌های بزرگ برای عدم انحراف نسل جوان انقلابی و نسل جوان عاشق کشور و فداکار برای پیشرفت کشور از آن منابع و مأخذ به خوبی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: اگر ما توسعه، تحول، پیشرفت می‌خواهیم منشأ آن و یا بزرگ‌ترین عامل آن معلمان سراسر کشور هستند، معلم به معنای عام کلمه هر کسی است که در زندگی کلمه‌ای را به ما می‌آموزد. شاید پدر و مادر بزرگترین معلمین ما هستند، هر کس به ما چیزی می‌آموزد او معلم ماست، معلم به اصطلاح امروزی ما به مفهوم مربی و معلم هم آموزش و هم پرورش بار سنگینی بر دوش دارد. 

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه معلمی شغلی نیست که ما بخواهیم با حقوق و مزایای فوق‌العاده کار او را پاس بداریم و جبران کنیم، افزود: معلمی از مقوله عشق است. اساسا شرف انسان بر فرشتگان در سایه تعلیم و تعلم است، این انسان است که جایگاه و ظرفیتی دارد که به خوبی بیاموزد، جذب کند و اندیشه او در حال تحول است، اگر معلم اول خداست، معلم ثانی ما هم انبیاء و به ویژه پیامبر عظیم‌الشان اسلام است.

روحانی با بیان اینکه حضرت محمد (ص) معلم انسانها در مسیر آشنایی آنها با وحی آسمانی، کتاب، خرد و حکمت است، خاطرنشان کرد: پیامبر به ما راه عقلانیت، راه الهی و صراط مستقیم را می‌آموزد. اگر امروز می‌خواهیم کشورمان متحول شود، آمارها و شاخص‌ها به ما می‌گویند که کجا هستیم.

رئیس جمهور کشورمان ادامه داد: ما نمی‌خواهیم شعار دهیم و خود بزرگ ‌بینی داشته باشیم، ولی در عین حال نمی‌خواهیم خود کم بینی داشته باشیم، پیشرفت‌های بزرگ کشور را نباید از دید و ذهن دور داشته باشیم.

روحانی گفت: به آن روزی ما افتخار می‌کنیم که در کشور ما هیچ بیسوادی نباشد و در سایه مقایسه با دیگر کشورها برترین باشیم، به آن روزی ما افتخار می‌کنیم که دانش آموختگان دبیرستان‌ها و دانشگاه‌های ما نسبت به آنهایی که در دیگر کشورهای درس خوانده‌اند دارای امتیاز بالاتری باشند.

رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: خداوند استعداد و هوش ذاتی بالایی را به ما ایرانیان داده و ما یک فرهنگ غنی از گذشته داریم که مربوط به هزاران سال است و به آن هم می‌بالیم. ما اسلام را به جان و دل پذیرفتیم و در تعالی فرهنگ اسلام نیز ایرانیان کوشش کردند.

روحانی عنوان کرد: امروز شرایط بسیار خوبی برای رشد جامعه‌مان داریم، ولی در عین حال باید همه توان و کوشش خود را برای توسعه کشور به کار گیریم، این توسعه هم از دبستان و دبیرستان و آموزش و پرورش شروع می‌شود و هرچه در این مسیر سرمایه‌گذاری کنیم، حاصل آن را در سنین بالاتر و در جامعه‌مان خواهیم دید.

وی با بیان اینکه جای هیچ تردیدی نیست که سن ساخته شدن انسان در مسیر فرهنگ مطلوب طبق روایات اسلامی مربوط به 7 سال اول و 7 سال دوم می‌شود، گفت: آغاز پایان 7 ساله اول در اختیار معلمین ما است، همه 7 سال دوم هم در اختیار معلمین ما هست و هرکاری می‌خواهیم انجام دهیم، باید در همین سن‌های آغازین انسان‌ها انجام شود.

روحانی ادامه داد: وقتی سبک زندگی، ذهنیت، اخلاق و رفتار انسانی شکل می‌گیرد، خیلی سخت است که بخواهیم آن را تغییر دهیم.

رئیس قوه مجریه عنوان کرد: در علم و دانش‌ هم بیشترین یادگیری‌ها در آغاز نوجوانی و جوانی و خیلی چیزهایی که در دوران دبستان و دبیرستان آموختیم، نه از یادمان رفته و نه خواهد رفت، اما آنچه که در دوره دانشگاه یاد گرفتیم را فراموش کرده‌ایم، چرا که بعد از دوران دانشگاه هرچه سن انسان بالاتر می‌رود، یادگیری سخت‌تر می‌شود و ثبت آن هم در حافظه به آسانی امکانپذیر نیست.

رئیس جمهور کشورمان با اشاره به اینکه یکی از بحث‌های جلسه دیشب شورای عالی فرهنگی مربوط به مقوله یادگیری زبان‌های خارجی بود، گفت: چگونه است که دانش آموزان دبستانی و دبیرستانی در اروپا به دو زبان خارجی مسلط می‌شوند، ولی ما در این زمینه یک قدم عقبیم.

وی افزود: اگر جوان‌هایمان به چند زبان آشنا شوند، یک دریچه جدید علم و دانش و شناخت و فهم جهانی به روی آنها باز خواهد شد.

روحانی با بیان اینکه هیچ‌وقت ترجمه نمی‌تواند کار یک زبان را انجام دهد، یادآور شد: کسی که به زبان عربی آشناست، از خواندن قرآن لذت دیگری می‌برد و نسبت به کسی که تنها ترجمه‌های آیات را می‌خواند، درک دیگری خواهد داشت.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: باید چند نوع زبان خارجی در مدارس تدریس شود که البته تدریس این زبان‌ها به امکانات و تعداد معلمین آشنای ما به زبان خارجی و هم به خواست مردم بستگی دارد.

رئیس جمهور کشورمان ادامه داد: دانش آموز باید خودش بخواهد که این زبانها را یادبگیرد. با امکاناتی که داریم هرچقدر بتوانیم چند زبان مهم خارجی را به دانش آموزان یاد بدهیم به نفع زندگی آن دانش‌آموز کار کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: در شبه قاره هند 1.5 میلیارد نفر جمعیت وجود دارد که به زبان انگلیسی مسلط هستند و دانش آموختگانش در فناوری اطلاعات شغل‌های بزرگی را به دست آورده‌اند، براین اساس ما نیز باید زبانی را یاد بگیریم که در کنارش علم راحت‌تر بدست بیاید و همچنین شغل بیشتری را برای جوانانمان به وجود آورد.

روحانی با بیان اینکه امروز سطح روابطمان با دنیا وسیع است، اظهار داشت: امروز ما نیز در عرصه علم پیشرفت کرده‌ایم، یاد گرفتن با جمعیت زیاد سخت، اما امکانپذیر است. اگر در این زمینه تلاش کنیم، راه اشتغال آینده را فراهم ساخته‌ایم. آموزش و پرورش پایه اول رشد و توسعه جامعه مان‌ است.

رئیس قوه مجریه تاکید کرد: مگر بدون داشتن معلم مهارت دیده و عالم با انگیزه، می‌توان دانش آموز خوب تربیت کرد؟ اگر دانش آموزان خوب نداشته باشیم، چگونه می‌توانیم مشکلات جامعه را حل کنیم. بنابراین پایه تعلیم و تربیت معلم است.

رئیس جمهور کشورمان با تاکید بر اینکه اگر در جامعه به دنبال توسعه هستیم، باید نسل جوان انتخاب‌گر شوند، اظهار داشت: همه ما روزی دانش آموز بودیم، برخی از معلمین در دوره دبستان ما می‌آمدند تدریس می‌کردند تا ساعت خود را پر کنند. ما باید دانش آموزان را فرزندان خود بدانیم، به غیر از این نمی‌توانیم به خوبی کلاس را مدیریت کنیم. باید معلم دانش آموز کلاس خود را فرزندش بداند و اگر به درستی تربیت شوند، خانواده دانش آموز متنعم خواهند شد.

وی با بیان اینکه راه توسعه کشور از طریق معلمین فرهیخته و با انگیزه است، اظهار داشت: آنهایی که عاشق کشور و آینده‌اش هستند، امروز برجام فضای میهن‌مان را آماده کرده است و این معلمان هستند که به دانش آموزان امید می‌دهند و هیچ چیزی برای آینده کشورمان بالاتر از امید نیست. اگر در این نسل در امید خللی ایجاد شود، به توسعه و پیشرفت نخواهیم رسید. براین اساس برجام یکی از آثار مهمش توسعه امید در نسل جوان است.

روحانی تاکید کرد: اگر امید افزایش پیدا کند، از مشکلات عبور خواهیم کرد و می‌توانیم فضای کشور را برای پیشرفت آماده کنیم. امروز دیگر زمان آن نیست که با یکدیگر دعوا کنیم، چرا که فضا برای آمادگی پیشرفت کشور فراهم شده و مهمترین وظیفه معلمان امروز کشورمان ایجاد وحدت ملی و انسجام ملی است.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه نگاه معلمان باید به دانش آموزان یکسان باشد، اظهار داشت: هر دانش آموزی که از هر قومیت، مذهب، تفکر سیاسی باشد و همینطور وابسته به هر جناح و حزب، باید نگاه معلم به آنها مساوی باشد.

رئیس جمهور کشورمان افزود: معلمان باید به دانش آموزان انرژی مثبت بدهند و پایان سال تحصیلی باید با امید بیشتر، وحدت و اعتدال بیشتر برای جامعه ما همراه شود.

وی با تاکید بر اینکه اگر می‌خواهیم فرهنگ در جامعه رشد کند باید در آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری کنیم، اظهار داشت: امروز 10 نهاد در کشور تحت عنوان دغدغه فرهنگی از دولت پول می‌گیرند و عمدتا این پول از طریق بودجه عمومی است، اما ظاهرا دغدغه برای فرهنگ جامعه است. بالاترین هدفمان فرهنگ است و اگر می‌خواهیم فرهنگ رشد کند، بودجه را باید در آموزش و پرورش خرج کنیم.

روحانی با تاکید بر اینکه ما نمی‌خواهیم در کشور تعلیمات موازی درست کنیم، اظهار داشت: اگر یک سوم پول بودجه را درداخل کشور و برای دانش آموزان هزینه کنیم، تعالی فرهنگی نسل جوان ونوجوان چندبرابر خواهد شد. بند دو سال و نیم است که در شورای انقلاب فرهنگی و اجتماعی گفتم که اگر می‌خواهیم فرهنگ رشد کند، باید بودجه را در آموزش و پرورش خرج کنیم.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: اگر می‌خواهیم آسیب اجتماعی را حل کنیم به فکر درمان نباشیم. برای مقابله با آسیب اجتماعی در کشور باید در آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری کرد. خداوند یک نعمت بزرگ به نام کلاس درس به ما داد. چرا نباید از این ظرفیت قدردانی نکنیم؟ چرا باید ظرفیت های اضافی را که هیچ تخصصی در تدریس ندارند در آموزش و پرورش بیاوریم؟ باید به فکر اهداف بلند در کشور باشیم. هرچقدر در آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری شود ضرر نخواهیم کرد.

رئیس جمهور کشورمان با اشاره به آخرین آمار بودجه‌ای آموزش و پرورش که از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی دریافت کرده است، گفت: 113.4 درصد در سال آینده، 108.6 درصد در سال گذشته، 108.4 درصد هرساله به بودجه آموزش و پرورش اختصاص یافته که بیش از صددرصد اعتبارات بهاین وزارتخانه تخصیص یافته است. همچنین میانگین حقوق معلمان در این مدت نیز از 1 میلیون و 280 هزار تومان به 2 میلیون و 320 هزار تومان افزایش یافته است. در راستای اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان نیز در سال جاری 3500 میلیارد تومان به طور ویژه به وزارت آموزش و پرورش اختصاص یافت، همچنین4500 میلیارد تومان نیز برای پرداخت پاداش پایان خدمت کارمندان دولت و فرهنگیان در نظر گرفته شد و 35 درصد نیز برای فوق‌العاده شغل معلمان در نظر گرفته شد.

وی با تاکید بر اینکه با همه این موارد نمی‌خواهیم بگوییم که مشکلات معلمان پایان یافته است، اظهار داشت: دولت در حد امکانات و توان خود معلمان عزیز را به عنوان فرهیختگان جامعه که فردای جامعه را می‌سازند مورد توجه خود قرار داده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.