پترو دلارهای سعودی، عامل قطع روابط کشورها/دلیل واقعی قطع روابط مالدیو با ایران چه بود؟

تحلیلگران از دلیل واقعی اقدام مالدیو در قطع روابط دیپلماتیک با ایران پرده برداشتند.
پترو دلارهای سعودی،عامل قطع روابط کشورها/دلیل واقعی قطع روابط مالدیو با ایران چه بود؟کشور مالدیو، امروز، چهارشنبه، با ادعای دخالت ایران در امور کشورهای منطقه و برهم زدن امنیت و ثبات کشورهای حاشیه خلیج فارس، روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد.

 این درحالی است که تحلیلگران، این اقدام مالدیو را پیوستگی با موضع عربستان سعودی و حامی مالی این کشور به حساب آورده و دلیل واقعی دیگری را برای این تصمیم کشور مالدیو برشمرده اند.


"محمود الریان" –پژوهشگر و کارشناس مسائل ایران- در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری "اسپوتینک" گفت: "وزارت خارجه مالدیو در بیانیه خود مدعی شده است ثبات در منطقه خلیج(فارس)، بر ثبات و امنیت مالدیو تأثیر می گذارد؛ ولی در حقیقت، منظور آن از ثبات، ادامه کمک های مالی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، به ویژه عربستان سعودی به این کشور بوده است."

"محمود الریان" توضیخ داد: "اقدام مالدیو در توقف و یا قطع روابط دیپلماتیک خود با ایران، صرفا اقدامی دروغین و تلاش برای دست یابی هرچه بیشتر بر اموال سعودی و خلیجی است. چراکه دو کشور ایران و مالدیو از زمان آغاز روابط دیپلماتیک خود در سال 1975 تاکنون، هیچ گونه سفارت، کنسولگری و یا نمایندگی دیپلماتیک، در کشور مقابل تأسیس نکرده اند و این خود مؤید آن است که اعلام قطع روابط تأثیرگذار نخواهد بود."

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: "عبدالله یمین" -رئیس جمهور مالدیو- آوریل گذشته، با سفیر ایران در کشورهای جنوب اقیانوس آرام که در "کلمبو" -پایتخت سریلانکا- اقامت دارد، دیدار و در خصوص تقویت روابط میان دوکشور ابراز امیدواری کرد. براین اساس، احتمال می رود رئیس جمهور مالدیو، از طرف کشورهای عربی حاشیه خلیج، به ویژه عربستان سعودی، به قطع کمک های مالی این کشورها تهدید شده باشد. عربستان سعودی، دوماه پیش وعده کمک 50 میلیون دلاری به این کشور را داده بود."

"محمود الریان" تأکید کرد: "با این شرایط، طبیعی است که مالدیو به فشارها پاسخ بگوید و روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کند؛ به ویژه آنکه این کشور، قصد درخواست کمک 100 میلیون دلاری از عربستان برای اجرای پروژه های ملی خود را دارد."

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.