چرا فرانسوی‌ها با شروع "یورو 2016" خودروهای پلیس را آتش می‌زنند؟ + تصاویر

نفرت از پلیس در میان جوانان فرانسوی اوج گرفته و با آغاز "یورو 2016" پلیس شهری توان واکنش مقابل خشم مردم را ندارد.
  "یورو 2016" آغاز شده و اختلافات داخلی در فرانسه در حال سرباز کردن است و همه سازمان های مردم نهاد به سیاست های "فرانسوا اولاند" انتقاد می کنند.

 

اقدامات تروریستی از یک سو و بروز پدیده داعش در فرانسه (البته در قالب بمب گذاری های انتحاری) از سوی دیگر باعث شده تا فرانسه در عین میزبانی بازی های جام ملت های اروپا در سال 2016 ، تنش ها و التهاباتی را تجربه کند.

مردم و به ویژه جوانان در فرانسه نگران آینده خود هستند و لذا اعتراضاتی را هر از چند گاهی علیه "اولاند" رئیس جمهور فرانسه تدارک می بینند و پلیس سعی در متفرق کردن مردم معترضی دارد که به سیاست های اقتصادی رئیس جمهور و دولت سوسیالیست معترضند.  البته این اعتراضات با دخالت پلیس سرکوب می شود و مردم معترض از پلی هم دل خوشی ندارند و اخیرا هم ضد پلیس اقداماتی را انجام داند. 

 اوضاع نامناسب بازار کار و معضل جدی بیکاری  در فرانسه کار را به جایی رسانده که کارشناسان بدبینی خود را پنهان نکرده و می‌گویند "فرانسه کشوری است در حوزه پولی یورو که در بحران فرو رفته و چشم‌انداز روشنی نیز پیش روی آن نیست."
چرا جوانان فرانسوی در پاریس خودروهای پلیس را آتش می زنند؟ + تصاویر

بحران اقتصادی و ناتوانی دولت فرانسه برای غلبه بر آن و شکست در اجرای سیاست‌های ریاضت اقتصادی محبوبیت «فرانسوا اولاند» رئیس جمهور فرانسه را نیز به کمترین حد رسانده است.

"اولاند" در این شرایط  در چند ماه اخیر جزئیات طرح اضطراری خود برای مشاغل را مقابل شورای اقتصادی، اجتماعی فرانسه ارائه داد تا شاید بتواند وضعیت اقتصادی فرانسه را سروسامان دهد.


به نوشته روزنامه فرانسوی «فیگارو»، طرح جدید رئیس‌جمهور فرانسه شامل «تدابیری برای ازسرگیری دوره‌های آموزش و کارآموزی در فرانسه است و کمک‌های جدیدی را برای استخدام و جذب نیرو به کارفرمایان پیشنهاد می‌کند و آموزش 500 هزار بیکار در آن پیش‌بینی شده است.»

اولاند اعلام کرده "ما برنامه آموزش 500 هزار متقاضی شغل را مدنظر داریم و برای این منظور یک میلیارد یورو هزینه باید صرف شود. اما در مجموع طرح مشاغل به بیش از 2 میلیارد یورو هزینه نیاز دارد که این هزینه از بخش اقتصادی تأمین خواهد شد."

 تداوم سیر صعودی بیکاری در فرانسه در حالی است که اولاند در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری 2012 فرانسه وعده داده بود که منحنی فزاینده بیکاری در این کشور را تا پایان سال 2013 معکوس و یک رقمی کند و این در حالی است که آمارها از عدم تحقق این وعده خبر می‌دهند. 

اما با شروع جام ملت های اروپا (یورو 2016) در شهرهای فرانسه تدابیر امنیتی بالایی وجود دارد و ماموران امنیتی فرانسه به همراه سگ‌های آموزش دیده جای جای اطراف ورزشگاه های  محل برگزاری مسابقات را بررسی می‌کنند؛  همچنین پلیس شهر پاریس اعلام کرد در تمام دقایق بازی تدابیر امنیتی لحاظ خواهد شد و حتی با پایان بازی نیز این تدابیر پار برجا خواهد ماند.

نفرت از پلیس در میان جوانان فرانسوی اوج گرفته و این روزها پلیس شهری توان واکنش مقابل خشم مردم را ندارد. مردم در قالب گرو‌ه‌های معترض از سوی سندیکا و اتحادیه‌های کارگری در خیابان‌های مهم شهر پاریس و البته سایر شهرهای مهم فرانسه اقدام به برگزاری تظاهرات می‌کنند و شعار محوری و معروف آنها در چند روز اخیر " پلیس در همه جا، عدالت در هیچ‌جا" بوده است و اخیرا مبادرت به آتش زدن خودروهای پلیس کرده اند.


چرا جوانان فرانسوی در پاریس خودروهای پلیس را آتش می زنند؟ + تصاویر

چرا جوانان فرانسوی در پاریس خودروهای پلیس را آتش می زنند؟ + تصاویر


اعتصاب گسترده مردم در عرصه‌های گوناگون عملا مدیریت شهری در فرانسه را به چالشی جدی مواجه کرده است. جمعیت خشمگین فرانسوی 2 روز گذشته اتومبیل پلیس را به آتش کشیده و نفرت خود از نیروهای نظامی را اینگونه به نمایش گذاشتند.

این در حالی است که بسیاری از نیروهای نظامی و کارگران در اداره مرزی پلیس پاریس نیز خود را برای آغاز یک اعتصاب طولانی آماده می‌کنند که این خود می‌تواند به فاجعه ملی فرانسه دامن بزند.

تظاهرات علیه اصلاحات دولت سوسیالیست ادامه دارد و مردم از شعارهای دولتمردان فرانسه خسته شده‌اند. برگزاری رقابت‌های یورو 2016 در چنین روزهایی برای دولت فرانسه بسیار پرهزینه بوده و لبخندی که قرار است بر لب مقامات برگزار کننده دیده شود، هزینه زیادی داشته است.

اولاند هم در سیاست داخلی و هم در سیاست خارجی خود با چالش های جدی مواجه است و حمایت فرانسه از تروریست های تکفیری در سوریه در 5 سال اخیر منجر به این شده که بازخورد آن در رقابت های "یورو 2016" نمود پیدا کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.