محبوب‌ترین خوراکی‌های جهان چگونه به کشورهای مختلف راه پیدا کرده‌اند؟

بررسی‌ها نشان داده است حدود 69 درصد از مواد غذایی طبیعی که در هر کشور تولید و عرضه می‌شوند در واقع "خارجی" هستند.

محبوب‌ترین خوراکی‌های جهان چطور در سراسر سیاره سفرکرده‌اند؟ به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه ایندیپندنت؛ از غلات که در وعده صبحانه سرو می‌شود تا میوه‌هایی مختلفی که در دسترس قرار دارند می‌توان دریافت که بیشتر خوراکی‌ها از ریشه‌ای باستانی برخوردار بوده و به تمدن‌های متعدد و دور تعلق دارند.

محققان در مطالعات جدید اعلام کرده‌اند محصولات زراعی که کشورها در آن خودکفا شده‌اند در اصل از نقاط دیگر کره زمین آمده‌اند و در جریان ارتباط سامانه جهانی مواد غذایی در مناطق دیگر جهان رشد و تکثیر یافته‌اند. این تحقیقات با آزمایش 100 محصول زراعی از 177 کشور جهان و با همکاری سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد -فائو- انجام شده و هدف اصلی آن مقایسه کشورها با بیشترین تنوع زراعی و منشأ آن‌ها است.

بر این اساس، بسیاری از خوراکی‌های محبوب که در یک کشور وجود دارند درواقع متعلق به سرزمین دیگری بوده‌اند و درگذشته به‌وسیله بازرگانان و مسافران به آنجا منتقل‌شده‌اند. به‌عنوان مثال گوجه‌فرنگی میوه‌ای محبوب در میان مردم ایتالیا است و در بیشتر غذاهای بومی این کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال مبدأ این آمریکا است و از آنجا به دیگر نقاط جهان گسترش یافته است. آنچه در این مورد همچنان مبهم و نامفهوم است رویه انتقال خوراکی از منطقه‌ای به منطقه دیگر و استقبال مردم از آن خوراکی است.

کالین کوری، کارشناس محصولات کشاورزی گرمسیری و محقق آزمایشگاه وزارت کشاورزی آمریکا در کلرادو می‌گوید: گیاهان از اتصال یا رابطه ارگانیسم‌های مختلف گیاهی در سراسر جهان به وجود آمده‌اند. این روند امکان پرورش نوع خاصی از خوراکی ها را در مناطق دیگر ممکن می‌سازد. در تحقیق ما به منشأ جغرافیایی گیاهانی پرداخته شده است که اینک ما با آن‌ها رابطه عمیقی برقرار کرده‌ایم و جزئی از خوراکی‌های مصرفی اصلی ما هستند.

بررسی‌ها نشان داد، حدود 69 درصد از مواد غذایی طبیعی که در هر کشور تولید و عرضه می‌شود درواقع "خارجی" هستند و به سرزمین دیگری تعلق دارد و سرچشمه آن کشور و منطقه‌ای دیگر بوده است. روند انتقال خوراکی‌ها و سامانه جابجایی جهانی مواد غذایی از نیم‌قرن گذشته تشدید شده و فراگیری خوراکی‌ها در کشورهای مختلف گسترش یافته است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.