آیا جهان می‌تواند بر بیماری ایدز غلبه کند؟

سازمان ملل، جهان را به تلاش برای پایان‌دادن به بیماری ایدز تا سال 2030 فراخواند.
 به نقل از نیویورک‌تایمز، جهان پیشرفت زیادی در جلوگیری از شیوع ایدز داشته است؛ به طوریکه این بیماری دیگر در کانون توجه عموم نیست. اما نباید فراموش کرد که این بیماری هنوز هم خطری جدی به حساب می‌آید. سال گذشته 1.1 میلیون نفر بر اثر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با ایدز جان خودرا از دست دادند.

از آنجایی که تعداد مرگ و میر این بیماری در 5 سال گذشته کاهش یافته است، تعداد مبتلایان جدید به ویروس اچ‌آی‌وی نیز به سطح ثابتی رسیده است.

سازمان ملل متحد هفته گذشته هدفی را مطرح کرد که براساس آن همگان موظفند برای پایان شیوع این بیماری تا سال 2030 تلاش کنند. هدف مذکور قابل تمجید است و در صورتیکه هر ملتی به طور جداگانه برای درمان افراد مبتلا به این ویروس تلاش کند، قابل دستیابی است.

دارو و روش انجام اینکار در برخی کشورها میسر است؛ اما نبود خواست سیاسی یا بودجه کافی مانع رسیدن به هدف مذکور می‌شود. سازمان ملل اعلام کرد کشورهایی که درآمد کم یا متوسطی دارند برای نتیجه‌بخش بودن تلاش‌ها در این زمینه باید میزان هزینه‌کرد خود را سالانه تا 2020 به 26 میلیارد دلار برسانند.

میزان مرگ ومیر بر اثر ابتلا به ایدز با اینکه از سال 2010 تاکنون 36 درصد کاهش داشته است، هنوز هم زیاد است. کاهش آمار مرگ و میر به این دلیل است که در سال 2015 افراد بیشتری نسبت به 5 سال قبل دارو دریافت کرده‌اند. این داروها به بیماران اجازه می‌دهد تقریباً زندگی عادی خود را ادامه دهند. همچنین مصرف این داروها احتمال انتقال ویروس اچ‌آی‌وی به دیگران را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

با این حال گزارش‌ها نشان می‌دهد فقط 28 درصد مبتلایان در مرکز و غرب آفریقا در سال 2015 درمان شدند. اغلب مردم این منطقه به امکانات درمانی دسترسی ندارند. در برخی مناطق نیز جنگ و نبود یک سیستم درمانی مناسب کمک‌رسانی به بیماران را غیر ممکن کرده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.